موارد تاثیرگذار بر طراحی آسانسور و جانمایی دقیق آن - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

موارد تاثیرگذار بر طراحی آسانسور و جانمایی دقیق آن

موارد تاثیرگذار بر طراحی آسانسور و جانمایی دقیق آن

موارد تاثیرگذار بر طراحی آسانسور و جانمایی دقیق آن

طراحی آسانسور

طراحی آسانسور برای یک سازه جزو مهم ترین امور به شمار می آید. درواقع زمانی که مشغول ساخت سازه ای چند طبقه هستید، یکی از مواردی که باید هنگام طراحی اجزای داخلی به آن فکر کنید نحوه دسترسی افراد به طبقات مختلف است. در انتخاب اول همه سازندگان به پله فکر می کنند که انتخابی طبیعی است؛

اما بی تردید سیستم آسانسور بهترین و عاقلانه ترین گزینه در این زمینه خواهد بود. استفاده از آسانسور باعث می شود که ساکنان یا افرادی که در آن سازه تردد دارند با آسودگی خاطر بیشتری به مقصد دلخواه خود روند. همچنین در شرایطی که افراد دارای محدودیت یا معلولیت حرکت در سازه قصد جابجایی دارند، آسانسور مناسب ترین انتخاب خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم شما را اول با انواع آسانسور و سپس با مواردی که بر طراحی یک آسانسور تاثیرگذار است، آشنا کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات درباره نصب انواع آسانسور در سراسر کشور با مشاوران مجرب شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

طراحی آسانسور

طراحی آسانسور و سیستم عملکردی آن

اولین نوع آسانسورها که در نوع کششی آن شناخته شده است، اولین بار در سال 1800 به بعد دیده شد و از آن زمان تغییرات شگرفی در سیستم آن به چشم می آید. آنچه به عنوان هدف اصلی آسانسورها بیان می شود، جابجایی افراد مختلف میان طبقات یک سازه است.

از آنجایی که سیستم های کنترل آسانسور نقش مهمی را در عملکرد این سیستم ایفا می کنند و به عنوان مثال برای آسانسورهای کششی در موتورخانه واقع است، در سال های اخیر مانور زیادی روی طراحی آسانسور در این بخش خاص داده می شود. تا جایی که سیستم های کنترل اخیر در آسانسورها سبب افزایش سرعت و همچنین ایمنی بالاتر در این سیستم پیچیده و کاربردی را رقم زده است.

در تعداد زیادی از آسانسورها از یک وزنه در راستای حفظ تعادل کابین کمک گرفته می شود. کابین های آسانسور از جنس فولاد هستند و دوام و مقاومت بالایی در برابر نیروهای مختلف دارند. قرقره ای که کابل سیم بکسل روی آن نصب می شود توسط شفتی نگه داشته می شود و این کابل از طرفی به وزنه و در طرف دیگر به کابین متصل است. از این رو کنترل کامل کابین موقع جابجایی توسط سیم بکسل و شفت متصل به آن صورت می گیرد.

آشنایی با انواع آسانسور

آسانسورهایی که در زمان گذشته از آن ها استفاده می شد، همواره توسط یک مرکز کنترل که معمولا در موتورخانه قرار داشت تحت نظر بود. اما اکنون انواع بسیاری از آسانسورها به دنیا معرفی شده اند که دیگر نیازی به موتورخانه در سیستم آن ها دیده نمی شود؛ زیرا با کمک گرفتن از مکانیزم ایمنی داخلی کارکرد آسانی را برای آن رقم زده اند.

از این رو می خواهیم انواع مختلف آسانسور را بیان کنیم تا انتخابی آسان تر برای طراحی سازه پیش روی شما قرار دهیم. اگر به کسب اطلاعات در زمینه طراحی آسانسور در انواع گوناگون علاقه مند هستید، ادامه متن را از دست ندهید.

طراحی آسانسور

1. آسانسور کششی

یکی از انواع آسانسورها که در بسیاری از سازه های امروزی به چشم می خورد، آسانسور کششی نام دارد. این دسته از آسانسورها در سیستم خود طناب هایی دارند که از روی چرخی که به موتور الکتریکی بالای شفت وصل است، عبور می کند. وظیفه این طناب ها بالا و پایین کردن کابین است که در نهایت به جابجایی آسانسور میان طبقت مختلف یک سازه ختم می شود.

این دسته از آسانسورها در یک طرف طناب یا همان سیم بکسل به وزنه ای متصل هستند که وظیفه انتقال کابین به قسمت های مختلف سازه توسط این وزنه صورت می گیرد. آسانسورهای کششی در سه نوع گیربکس دار، گیرلس و روم لس هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

1-1 آسانسور کششی گیربکس دار

آسانسورهای گیربکس دار یکی از انواع آسانسورهای کششی است که در کنار برخورداری از سیم بکسل و وزنه، دارای گیربکس هم هستند. گیربکس درواقع مجموعه ای از چرخ دنده است که در موتورخانه آسانسور قرار می گیرد. نیروی موردنیازی که به سیم بکسل برای انتقال کابین میان طبقات مختلف یک سازه منتقل می شود، توسط سیستم گیربکس تامین خواهد شد.

سرعتی که در طراحی آسانسور کششی گیربکس دار تعیین شده، 500 فوت در دقیقه است. همچنین حداکثر مسافتی که با این سرعت قادر به طی آن هستند، 250 فوت خواهد بود.

2-1 آسانسور کششی گیرلس

یکی دیگر از انواع آسانسورهای کششی با نام گیرلس در دنیا شناخته شده است. موتور این دسته از آسانسورها همچون موتور آسانسورهای کششی روملس طراحی می شود؛ اما نوع بستن موتور گیرلس به موتور گیربکس دار شباهت دارد. دلیل نامگذاری گیرلس برای این آسانسورها به دلیل عدم برخورداری آن ها از سیستم تنظیم سرعت است و اینکه همچون گیربکس دار از چرخدنده برای انتقال سرعت به سیم بکسل کمک گرفته نمی شود؛ بلکه نیروی مورد نیاز توسط موتور تامین خواهد شد.

این آسانسورها تا سرعت 2000 فوت در دقیقه را تجربه می کنند و حداکثر تا همان مسافت 2000 فوت می توانند جابجا شوند. آسانسورهای گیرلس یکی از بهترین گزینه ها برای آسمان خراش ها به شمار می آیند که در کنار امنیت بالا، سرعتی مناسب را برای جابجایی میان طبقات مختلف پدید می آورند.

3-1 آسانسور کششی روملس یا MRL

در طراحی آسانسور روملس از تکنولوژی های جدیدتری نسبت به دو نوع قبلی آسانسور کششی استفاده شده که همین موضوع مسبب افزودن قابلیت های بیشتری در کاربری آن نیز می شود. به عنوان مثال در آسانسورهای گیرلس موتور همواره در موتورخانه قرار می گیرد؛ در حالی که در آسانسورهای روملس موتور درون چاه آسانسور قرار خواهد گرفت و فضایی برای جادادن موتور در سازه اشغال نخواهد شد. استفاده از آسانسورهای روملس برای زمان هایی بسیار کاربردی و مفید است که قصد به کارگیری پشت بام سازه را برای امور مختلف داشته باشید.

در این صورت دیگر نیازی به احداث موتورخانه برای قرارگیری موتور نخواهید داشت؛ زیرا موتور در بالای کابین قرار می گیرد و برای تعمیر یا بازرسی آن بایستی فرد مذکور روی کابین برود واز آنجا امور مربوطه را انجام دهد. مسافتی که این دسته از آسانسورها قادر به طی کردن آن هستند، 250 فوت بوده و حداکثر سرعت آن 500 فوت بر دقیقه تخمین زده شده است.

طراحی آسانسور

2. آسانسور هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک جزو آسانسورهای امروزی به شمار می آیند که سیستمی کاملا متفاوت نسبت به نوع کششی دارند. در آسانسور هیدرولیک از سیم بکسل یا وزنه ای استفاده نمی شود و نیروی موردنیاز برای جابجایی کابین توسط فشاری که یک سیال به جک هیدرولیکی وارد می کند، تامین می شود. بالا و پایین شدن جک باعث تغییر سرعت و حرکت کابین در طبقات مختلف خواهد شد.

این آسانسورها دارای سرعت حرکت پایین تری نسبت به آسانسورهای کششی هستند و معمولا به دلیل قابلیت تحمل وزن بالا در پارکینگ های طبقاتی از آن ها کمک گرفته می شود. تعداد طبقاتی که اغلب برای نصب آسانسور هیدرولیک مناسب در نظر گرفته می شود، 2 الی 8 طبقه است. همچنین سرعت حرکت آن در بیشترین حالت به 200 فوت بر دقیقه می رسد که برای جابجایی اجسام با وزن بالا فوق العاده مناسب است.

3. آسانسور وکیوم

این دسته از آسانسورها به عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین طراحی آسانسور در سال 2005 به جهان عرضه شدند. همانطور که از نام آسانسور وکیوم بر می آید برای حرکت آن از هیچ کابل یا سیستم گیربکسی استفاده نمی شود و به نوعی هوا محور هستند. درواقع آنچه سبب حرکت کابین آسانسور وکیوم می شود، خلاء ایجاد شده درون چاه آسانسور است. به طوری که برای طراحی آسانسور در قسمت چاه، یک لوله در نظر گرفته می شود که هیچ هوایی در آن وجود ندارد. طرز کار در این آسانسورها به این صورت است:

زمانی که دکمه بالا را می زنید، سیستم مربوطه فشار را در قسمت بالای کابین کاهش می دهد و فشار بخش زیرین، کابین را به سمت بالا هل می دهد. این فرآیند در طی پایین آمدن کابین دقیقا برعکس خواهد بود. از این نوع آسانسورها به دلیل برخورداری از حداکثر ظرفیت 3 سرنشین و همچنین امکان استفاده از ویلچر در کابین، برای مصارف مسکونی بیشتر استفاده می شود.

چه فاکتورهایی در انتخاب آسانسور موثر است؟

اکنون ممکن است با این سوال مواجه شوید که در میان آسانسورهای مختلف کدام نوع برای سازه شما بهترین گزینه به حساب می آید؟ در پاسخ باید بگوییم پیش از اقدام برای نصب و طراحی آسانسور در سازه خود حتما از تمام ویژگی های آسانسور مدنظرتان مطلع شوید. از این رو بنا داریم شما را با فاکتورهای مهمی که در انتخاب نوع آسانسور اهمیت زیادی دارند، آشنا کنیم. پس تا پایان متن همراه ما باشید.

طراحی آسانسور

1. ظرفیت آسانسور

یکی از نکات کلیدی که روی انتخاب نوع آسانسور تاثیرگذار است، ظرفیت آن هنگام طراحی آسانسور بیان می شود. درواقع شما بایستی پیش از انتخاب نوع آسانسور به میزان تردد سازه و همچنین اندازه مناسب کابین توجه داشته باشید. به عنوان مثال اگر قصد انتخاب آسانسور برای بیمارستان را دارید، بایستی ظرفیت بیشتری را برای کابین در نظر بگیرید؛ زیرا بی تردید برای جابجایی برانکارد میان طبقات سازه نیز به فضا احتیاج خواهد بود.

اغلب آسانسورها این قابلیت را دارند که تا وزن 2500 الی 5000 پوند را تحمل کنند. همانطور که در متن بیان کردیم، اگر در سازه خود اجسام با وزن بالا را جابجا می کنید، بایستی به سراغ آسانسورهای هیدرولیک بروید. ولی از طرف دیگر نباید در سازه های بالاتر از 5 طبقه آسانسور هیدرولیک را به کار ببرید.

2. نوع سازه

بی شک یکی از مهم ترین موارد در انتخاب آسانسور برای سازه، نوع آن است. به این معنا که اگر قصد دارید از سازه خود تا آخرین طبقه و حتی پشت بام نیز استفاده کنید، آسانسور روملس بهترین گزینه خواهد بود. همچنین اگر سازه شما مسکونی بوده، بهتر است آسانسورهایی را انتخاب کنید که بدین منظور طراحی شده اند. زیرا برخی از آسانسورها مانند آسانسور وکیوم دقیقا به همین منظور طراحی شده اند.

3. شکل ظاهری آسانسور

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب نوع آسانسور مناسب برای سازه شما بسیار حائز اهمیت است، شکل ظاهری آسانسور بیان می شود. همانطور که می دانید برخی از آسانسورها از ویو داخل کابین به فضای بیرونی سازه مشرف می شوند و درواقع مسافران قادر به تماشای محیط بیرون سازه نیز هستند.

این در حالی است که در برخی دیگر از موارد آسانسورها به طور کامل درون سازه قرار گرفته اند و فضای آن تنها شامل محیط درون کابین می شود. به همین دلیل بسته به نوع سازه انتخاب یکی از این موارد اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اگر سازه تجاری و مجلل باشد، اغلب از آسانسورهای شیشه ای کمک گرفته می شود که فضای بیرون سازه را نیز به طور کامل عیان می کند.

طراحی آسانسور

و در آخر…

در این مقاله تلاش کردیم نکات مربوط به طراحی آسانسور در انواع مختلف و مناسب با سازه مدنظر شما را بیان کنیم. از آنجایی که تاکنون آسانسورهای بی شماری به دنیا معرفی شده اند، بی تردید انتخاب گزینه مناسب برای یک سازه نیز نیازمند کسب اطلاعات درباره ویژگی های هر یک از آن هاست. به طوری که در این ویژگی ها سرعت، ظرفیت و شکل ظاهری حرف اول را می زند. در این شرایط برخی از آسانسورها همچون وکیوم جایی برای بحث نمی گذارند و تنها برای استفاده درون سازه های مسکونی به کار می روند.

اما برخی دیگر مانند آسانسور گیربکس دار یا روملس در بازه های بیشتری قابلیت استفاده خواهند داشت. همچنین اگر سرعت آسانسور برای شما اهمیت بالایی دارد، بایستی از نوع خاص آسانسور یعنی گیرلس استفاده کنید که از حالت متعادلی در میان انواع آسانسور برخوردار است. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب و راه اندازی انواع آسانسور در سراسر کشور علاقه مند هستید، با شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...