نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ استاندارد های نصب آسانسور های هیدرولیکی
آکام شایا

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ استاندارد های نصب آسانسور های هیدرولیکی

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ استاندارد های نصب آسانسور های هیدرولیکی

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ استاندارد های نصب آسانسور های هیدرولیکی

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج

آکام شایا البرز اگرچه آسانسور ها نیز همچون تمامی ماشین ها و لوازم مکانیکی در بازه های زمانی مشخص به تعمیر، سرویس و نگه داری دارند. اما می توان اذعان داشت برخی از مواردی که منجر به تعمیرات آسانسور ها می شود، عدم توجه کافی به استاندارد های طراحی، نصب و راه اندازی آسانسور می باشد. این در صورتی است که کتاب پانزدهم مقررات ملی ساختمان به صورت کامل و مفصل به موضوع نصب آسانسور هیدرولیک در کرج در پروژه های مختلف پرداخته است.

لذا تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به صورت کامل و تخصصی به بررسی مقررات و استاندارد های طراحی و نصب آسانسور های هیدرولیکی بپردازیم. همچنین برای آشنایی با مقررات و نصب آسانسور های کششی و وینچی نیز می توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ آسانسور هیدرولیک چیست؟

قبل از آن که به بررسی استاندارد های نصب و مقررات طراحی آسانسورهای هیدرولیکی در ساختمان ها بپردازیم. لازم است تا مقدمه کوتاهی در خصوص آسانسور های هیدرولیکی ارائه کنیم. در این خصوص باید اشاره کنیم که آسانسور های هیدرولیکی یکی از انواع آسانسورهای رایج در انواع پروژه های ساختمانی و مسکونی می باشند.

 

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج

 

این نوع آسانسور ها از جک و پاوریونیت تشکیل شده و به دلیل داشتن سیستم هیدرولیکی، از امنیت نسبتا بالایی نسبت به آسانسور های کششی نیز برخوردار هستند. آسانسور هیدرولیکی به آسانسوری گفته می شود که با نیروی فشار روغن کار می کند. آسانسورهای هیدرولیکی برای طول مسیر پایین و ظرفیت های بالا کاربرد دارند و نیرو و بار عمودی بر اسکلت ساختمان وارد نمی کنند.

پیشنهاد می شود: نصب آسانسور در کرج؛ آسانسور چیست؟

در آسانسور هیدرولیکی عامل تامین کننده ی نیروی محرکه، جک و پاوریونیت است. عملکرد این آسانسور به نحوی است که با تحت فشار قرار دادن روغن، نیروی رانش ایجاد شده و به جک های هیدرولیکی منتقل می شود. نیروی رانشی منتقل شده به جک های هیدرولیکی نیز منجر به حرکت آسانسور در مسیر های عمودی می شود.

این آسانسور ها غالبا می توانند باری بین 300 تا 2000 کیلوگرم را جابه جا کنند. اما چه اصول، استاندارد ها و مقرراتی باید در خصوص طراحی و نصب آسانسورهای هیدرولیکی در نظر گرفته شود؟ در ادامه به مهم ترین اصول و استاندارد های نصب و طراحی آسانسور های هیدرولیک می پردازیم.

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ مقررات و الزامات نصب آسانسور هیدرولیکی

همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره کردیم، مبحث 15 مقررات ملی ساختمان به صورت کامل به مبحث آسانسور و مقررات و استاندارد های نصب و طراحی آسانسور ها پرداخته است. با توجه به این که آسانسور های هیدرولیکی رواج بالایی دارند، در ادامه مهمترین اصول و استاندارد های نصب و طراحی آسانسور های هیدرولیک را با توجه به مقررات ملی ساختمان شرح می دهیم.

در مقاله آسانسور هیدرولیک چیست؟ گفتیم که نیروی محرکه آسانسور های هیدرولیک به دو صورت می باشد. سیستم مستقیم و غیر مستقیم. طبق مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان در آسانسور های هیدرولیکی اگر از سیستم مستقیم استفاده شود، جک باید از شیر اطمینان مخصوص برخوردار باشد.

اما در صورت استفاده از سیستم غیر مستقیم در آسانسور هیدرولیک، نه تنها شیر اطمینان مخصوص باید تعبیه شود بلکه تدابیر ایمنی ویژه برای جلوگیری از سقوط آسانسور به دلیل پاره شدن سیم بکسل طبق استاندارد شماره ۶۳۰۳-۲ سازمان ملی استاندارد ایران نیز باید اندیشیده شود.

با توجه به این که آسانسور های هیدرولیکی از جک و پاوریونیت تشکیل شده اند، مبحث 15 مقررات ملی ساختمان به این موضوع اشاره کرده است که اگر بیشتر از یک جک به منظور جا به جایی آسانسور استفاده گردد، آن ها باید به گونه ای به یکدیگر مرتبط باشند که فشار روغن آن ها همیشه برابر باشد. همچنین در ادامه چندی دیگر از استاندارد ها و اصول طراحی و نصب آسانسور هیدرولیک با توجه به مبحث 15 مقررات ملی ساختمان ارائه شده است.

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ مبحث 15 مقررات ملی ساختمان

  • اگر آسانسور هیدرولیکی از نوعی انتخاب شود که حفر چاه برای استقرار جک در آن ضروری باشد، پیش بینی های لازم جهت حفر آن باید به عمل آید.
  • چاه جک باید از مقاومت لازم در برابر نفوذ آب برخوردار باشد و با دقت شاقولی ۲۵ میلی متر در ارتفاع ۳ متر اجرا گردد.
  • سایر الزامات نظیر محاسبه تعداد، ظرفیت و جا به جایی که برای آسانسورهای کششی مقرر شده، برای آسانسورهای هیدرولیک نیز لازم است.

سخن آخر

در این مقاله ما به موضوع مقررات، استاندارد ها و اصول نصب آسانسور هیدرولیک در کرج پرداختیم. بدون شک در صورتی که تمامی اصول، مقررات و استاندارد هایی که در مبحث 15 مقررات ملی ساختمان به آن ها اشاره شده، رعایت شود، برخی از موارد و حادثه های مربوطه به آسانسور ها کاهش پیدا می کند. البته موضوع سرویس و تعمیر آسانسور های هیدرولیکی موردی غیر قابل اجتناب است، زیرا آسانسور های هیدرولیکی و به طور کلی آسانسور ها ماشین آلاتی مکانیکی بوده که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند.

طبیعتا این اجزا باید در بازه های زمانی مشخصی چک شوند تا در صورت نیاز تعمیر آسانسور در زمان مناسب و پیش از حادثه انجام شود. سرویس آسانسور هیدرولکی و یا تعمیر آن موضوعی خارج از حوصله این مقاله است. لذا در مبحث دیگری به صورت کامل به موضوع تعمیر و سرویس آسانسور های هیدرولیکی می پردازیم. از یان که تا پایان با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

 

بیشتر بدانید:

نصب آسانسور هیدرولیک در کرج

تعمیر آسانسور هیدرولیک در کرج

نصب پله برقی در کرج

تعمیر پله برقی در کرج

آموزش نصب آسانسور و پله برقی در کرج

5/5 - (6 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...