اپراتور درب آسانسور چیست؟ - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

اپراتور درب آسانسور چیست؟

اپراتور درب آسانسور چیست؟

اپراتور درب آسانسور چیست؟

اپراتور درب آسانسور

اپراتور درب آسانسور یکی از سیستم های پیچیده و کاربردی در صنعت آسانسورسازی به شمار می آید که اهمیت آن با درک واقعی مفهوم کاربردی این اپراتور ملموس تر خواهد بود. اگر صنعت آسانسور را به خوبی نمی شناسید، پس بدان معناست که تابحال به نحوه کار آن نیز نیندیشیده اید. دکمه ای را برای ورود به کابین آسانسور فشار می دهید، درب های آسانسور را می بینید که باز می شوند. پس از آن وارد کابین می شوید و دکمه ای که شما را به طبقه دلخواه می برد می فشارید.

به ناگاه درب ها بسته می شوند و همچون یک جادوی عجیب و غریب شما را به طبقه مدنظرتان هدایت می کنند. اما سوالی که در اینجا ذهن انسان را درگیر می کند این است که این سیستم پیچیده و ارزشمند چگونه کار می کند؟ در این مقاله قصد داریم یکی از مهم ترین بخش های آسانسور را که خیلی جزئی به نظر می آید بررسی کنیم که به آن اپراتور درب گفته می شود. در صورتی که به کسب اطلاعات درباره این بخش از آسانسور علاقه مند هستید، تا پایان متن ما را همراهی کنید.

اپراتور درب آسانسور

اپراتور درب آسانسور چیست؟

امروزه هر آسانسور مسافربری که در طول روز با آن سروکار دارید، به اپراتوری برای باز و بسته کردن درب خود مجهز است. این اپراتورها وظیفه دارند تا واحدهای کوچک سیگنالی را دریافت کنند و در صورتی اجازه باز و بسته شدن درب های آسانسور را می دهند که امنیت مسافران تضمین شده باشد. جای قرارگیری اپراتورهای کنترل درب در بالای درب آسانسور بیان می شود و به طور معمول از موتوری با ابعاد کوچک، تسمه یا یک بازو در راستای باز و بسته شدن درب کمک می گیرند.

اپراتور درب در آسانسورها از آن دسته قطعاتی است که بدون هیچ گونه توقفی همواره در حال حرکت و کار است؛ بنابراین کار آن روز و شب نمی شناسد. این بخش از آسانسور دارای بیشترین تعداد از قطعات نسبت به بخش های دیگر است. این قطعات شامل موتوری در بالای آسانسور بوده که وظیفه چرخاندن چرخ دنده ها را برای باز و بسته شدن درب دارند. این چرخ دنده ها به بازوهای اهرمی درون درب ها وصل می شوند و موتور هر زمان که نیاز باشد وظیفه باز و بسته کردن درب ها را دارد.

آشنایی با اپراتور درب حلقه بسته آسانسور

در سال های اخیر نوع جدیدی از اپراتور درب آسانسور به جهان معرفی شده است که در آن از رمزگذاری هایی برای شناسایی موقعیت موتور استفاده می شود. این اپراتورها نوعی انکودر به حساب می آیند. انکودر قطعه ای بسیار ارزشمند و حیاتی بوده که واژه آن در صنعت به معنای کدگذار است. این جزء مهم مختصه های صفحات گردان یا صفحات خطی را کدگذاری می کند و به شکل الکتریکی انتقال آن به کنترلر را انجام می دهد.

عملکرد انکودر آسانسور کاملا مشابه کیلومتر شمار یا سرعت سنج ماشین است. به صورتی که با چرخش موتور، انکودر تعداد پالس ها را موقع باز و بسته شدن درب می شمارد تا محل دقیق درب را به خوبی دریابد و به اشتباه درب را باز و بسته نکند. برای آنکه دقت عمل اپراتور درب آسانسور بالاتر رود از سیستم های محرکی در این راستا استفاده می شود که در اندازه گیری های خود شدت سرعت باز و بسته شدن درب، میزان گشتاور و زمان بندی را مورد بررسی قرار می دهد.

اپراتور درب آسانسور

کارکرد اپراتور درب آسانسور حلقه بسته

همانطور که پیش از این بیان شد، اپراتورهای درب حلقه بسته جزو تکنولوژی های جدید و به روز در صنعت آسانسورسازی به شمار می آیند. از این رو طبیعی است که از تجهیزات قوی تری در زمینه طراحی و ساخت آن ها کمک گرفته شده باشد. به همین دلیل سازندگان این قطعه بیان کرده اند که طراحی اپراتور درب آسانسور حلقه بسته متناسب با تجهیزات سنگین است.

علاوه براین محاسباتی که در ساخت آن ها در نظر گرفته شده، امنیت بالاتری برای آن رقم زده است. اگر تمایل دارید با مزایای به کارگیر عملگرهای حلقه بسته بیشتر آشنا شوید، پس ادامه متن را از دست ندهید.

  • دارای دقت عمل بالاتر
  • قابلیت کنترل سرعت در حالت ثابت
  • عملکرد روان و سریع
  • درصد پایین بروز عیب
  • نگهداری آسان و بی دردسر
  • برخورداری از عمر مفید بالا نسبت به دیگر عملگرها

عمر مفید برای اپراتور درب آسانسور چقدر است؟

یکی از سوالاتی که شاید در این بخش برای شما پیش آید این است که اپراتورهای درب آسانسور تا چه اندازه قابل اطمینان هستند. خب در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که هر قطعه یا جزئی که متحرک باشد، به مرور زمان ممکن است خراب شود و طول عمر مشخصی هم برای آن ها تعریف شده است. این طول عمر براساس نوع مراقبت شما از آن با تغییراتی همراه خواهد بود، اما در اصل عددی که برای آن ها تعریف می شود دقیق و قابل استناد است.

در حالی که مواد سازنده اپراتور از بهترین مواد موجود در دنیا نیز ساخته شده باشند، باز احتمال خرابی در آن ها وجود دارد. اپراتورها از بخش های مختلفی همچون رله ها، درایوها، تسمه ها و چرخ دنده ها تشکیل شده اند که هر یک از آن ها کارکرد ایمن و طول عمر مفید اپراتورهای کنترل درب را معین می سازند. البته در این زمینه نحوه نگهداری از تجهیزات اپراتور برای افزایش میزان کارکرد قطعات آسانسور اهمیت بالایی دارد.

اهمیت خرابی اپراتور درب آسانسور

تاکنون نکات بی شماری درباره اپراتورهای کنترل درب آسانسور بیان کردیم، اما شاید چندان اهمیت آن نظر شما را جلب نکرده باشد. درواقع در شرایطی اهمیت اپراتور درب، خود را نشان می دهد که عملکرد درستی نداشته باشد و مسافران به ناچار پس از ورود به آسانسور با باز نشدن درب مواجه شوند. زمانی که قطعات به آرامی رو به فرسوده شدن می روند، افراد بسیاری در راستای تعمیر یا سرویس قطعات آسانسور اقداماتی انجام می دهند.

براساس گزارش های صورت گرفته نزدیک به 70 درصد از تماس های خدماتی در زمینه اصلاح مشکلات اپراتور درب آسانسور یا قفل آسانسور است. در این بخش به بیان برخی از مشکلات اپراتورهای درب خواهیم پرداخت.

اپراتور درب آسانسور

  • درب ها کاملا باز یا بسته نشوند. (عیوب DCL یا DOL)
  • بروز مشکلات در رله های ارسال کننده سیگنال باز و بسته شدن درب
  • خرابی سنسور اپراتور که اطلاعات دقیقی به کنترلر ارسال نمی کند.
  • عدم تماس دقیق الکتریکی کلیدهای گیت
  • در اپراتورهای درب با قابلیت حلقه بسته رمزگذار کار نخواهد کرد.
  • تسمه، محرک یا زنجیر شکسته و کارایی گذشته را ندارد.

نکاتی که باید پیش از خرید اپراتور درب بدانید

بی تردید اکنون به طور کامل از اهمیت بالای اپراتور درب آسانسور مطلع هستید. این در حالی است که بسیاری از خریداران این محصول بر این باورند که خرید اپراتور برای درب چندان اهمیتی ندارد و به نکاتی که در انتخاب گزینه های بهتر کمک کننده است، بی توجه هستند. به همین دلیل می خواهیم در این قسمت به بیان همین نکات بپردازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات در زمینه نصب و راه اندازی آسانسور در سراسر کشور علاقه مند هستید، با شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

1. خرابی در این بخش بالاترین آمار را شامل می شود

از آنجایی که اپراتور اغلب شامل قطعات مکانیکی است، میزان خرابی در آن معمولا بالا بیان می شود. همانطور که می دانید خرابی آسانسور برابر است با توقف کامل عملکرد آن که مشکلات بسیاری به دنبال دارد. در صورتی که سازه فقط دارای یک آسانسور باشد، آسیب های بی شماری را برای کارکرد ساختمان رقم خواهد زد. باز و بسته شدن درب آسانسور هر بار با سایش و فرسودگی قطعات همراه است که به مرور زمان خرابی ها را بیشتر به چشم می آورد و نیاز به تعمیر در آن به وجود می آید.

2. علت ارتقای اپراتور درب آسانسور به حلقه بسته

اپراتورهای درب آسانسور دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که اغلب کارشناسان استفاده از آن ها را به جای اپراتورهای قدیمی پیشنهاد می دهند. این اپراتور از امنیت بالایی برخوردار است و با اطمینان خاطر کامل می توانید از آن ها برای باز و بسته شدن درب آسانسور استفاده کنید. مانع از باز و بسته شدن مکرر درب می شود و به تلاش افرادی که قصد دارند درب را به زور باز یا بسته نگه دارند پاسخی ایمن می دهد.

3. خرید اپراتور؛ صرفه جویی یا اتلاف هزینه؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در رابطه با اپراتور درب آسانسور ذهن شما را با خود درگیر کند این است که آیا به کارگیری یک سیستم اپراتور قوی در هر زمان دلخواه به عنوان یک فایده محسوب می شود؟ یعنی اگر بخواهید روزی آسانسور را به طور کامل عوض کنید، آیا ضرری متوجه شما خواهد شد؟ خب واقعیت این است که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در صورتی که آسانسور را تعویض کنید نیز قابلیت استفاده از اغلب اپراتورها را روی آسانسورهای دیگر خواهید داشت.

به علاوه اکنون دریافتید که نه تنها خرید یک اپراتور به روز و جدید اتلاف هزینه نیست، بلکه به عنوان صرفه جویی در هزینه از آن یاد می شود. اما توصیه ای که در این زمینه به شما پیشنهاد می کنیم این است که هنگام خرید اپراتور درب آسانسور به سراغ نمونه ای بروید که روی تمام درب های آسانسور کار کند. در این صورت احتمال بروز خطا یا از بین رفتن سرمایه شما به صفر خواهد رسید.

اپراتور درب آسانسور

و در آخر…

در این مقاله به بیان نکات ارزشمندی درباره اپراتور درب آسانسور پرداخته شد و اهمیت بالای آن را اکنون به مراتب بیش از پیش درک خواهید کرد. اپراتورهای درب به قطعاتی گفته می شود که وظیفه باز و بسته کردن درب را بر اساس تعداد مسافران و با ایمنی و دقت بالا فراهم می کنند. پیش از این اگر از تجهیزات آسانسور در زمینه تجارت اطلاعی نداشته باشید لفظ اپراتور را به افرادی اطلاق می کردید که وظیفه بردن مسافران به طبقات مختلف را در یک سازه توسط آسانسور بر عهده داشتند.

اما در سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی در عرصه آسانسورسازی این موضوع این کار توسط یک بازو، اهرم یا تسمه ای که به چرخدنده ها منتهی می شود، امکان پذیر شده است. بهره مندی آسانسور از چنین امکانی خصوصا اگر اپراتور درب حلقه بسته باشد، سرعت و دقت بالاتری را هنگام کار آسانسور رقم خواهد زد و از هر لحاظ امنیت مسافران را تامین خواهد کرد.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه نصب و راه اندازی تجهیزات آسانسور در سراسر کشور کسب کنید، با مشاوران مجرب شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...