سیستم کنترل آسانسور چیست؛ طبقات خصوصی در طراحی آسانسور - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

سیستم کنترل آسانسور چیست؛ طبقات خصوصی در طراحی آسانسور

سیستم کنترل آسانسور چیست؛ طبقات خصوصی در طراحی آسانسور

سیستم کنترل آسانسور چیست؛ طبقات خصوصی در طراحی آسانسور

سیستم کنترل آسانسور چیست

سیستم کنترل آسانسور به عنوان یکی از ارزشمندترین سیستم های برقراری امنیت در سازه های امروزی به شمار می آید. زمانی که سازه در حال ساخت شما به اتمام می رسد، اولین چیزی که اهمیت پیدا می کند بی تردید توجه به امنیت ساختمان است. در این شرایط تمام افراد به نحوه ورود و خروج سازه یا درب های هر واحد فکر می کنند و در تلاش هستند تا ایمنی سازه را تنها از این لحاظ برقرار کنند. در این زمینه آسانسور آخرین جایی است که هر شخص برای بالابردن امنیت سازه خود به آن فکر می کند.

خصوصا در شرایطی که هک کردن سیستم های امنیتی ورود و خروج هر مجتمع یا خانه به سادگی امکان پذیر شده است، به کارگیری سیستم های کنترل آسانسور خود را نشان می دهد. به همین دلیل اگر قصد دارید روی سیستم ایمنی سازه خود سرمایه گذاری کنید، بهتر است به سراغ سامانه کنترل آسانسور بروید. در این مقاله بنا داریم شما را با ویژگی ها و روش کار در این سامانه آشنا کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب انواع آسانسور در سراسر کشور با شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

آشنایی با سیستم کنترل آسانسور

کنترل آسانسور بدین معناست که چه کسی حق ورود به ساختمان را دارد و چه کسی از این حق مستثنی است. این سیستم از بخش های سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است و وظیفه راه اندازی آسانسورهای درون سازه را برعهده دارد. همچنین سیستمی که اجازه ورود به طبقات مختلف را به افراد می دهد، سیستم کنترل آسانسور خواهد بود.

درواقع همچون درب های ورودی ساختمان، پس از این آسانسورها به عنوان بخش های پرترافیکی به حساب می آیند که امنیت آن ها بایستی تحت کنترل قرار بگیرد تا افراد بیگانه اجازه ورود به طبقات مختلف سازه را بدون اجازه قبلی نداشته باشند. همانطور که هر سیستمی در دنیای دیجیتال و حرفه ای صنعت آسانسورسازی با طراحی های مختلفی همراه شده است، سامانه کنترل آسانسور نیز دارای سه نوع اصلی است که در ادامه به توضیحاتی درباره آن ها خواهیم پرداخت.

انواع  سامانه کنترل آسانسور از لحاظ طراحی

در حالت کلی سیستم های کنترل آسانسور به طور تقریبی یک وظیفه را بر عهده دارند، اما بسته به سازه و شرایط آن بایستی از سیستم مناسب در زمینه تامین امنیت آسانسور استفاده کنید. در این زمینه طراحان آسانسور از سه نوع سیستم کنترل رونمایی کردند که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

سیستم کنترل آسانسور

  1. در طراحی سیستم کنترل آسانسور بخش های مختلفی درنظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر سازه شما یک سازه آپارتمانی کوچک با تعداد مستاجران و طبقات کم است، به کارگیری سیستم های کنترل تک آسانسور می تواند گزینه مناسبی باشد؛ زیرا سیستم کنترل دسترسی تک آسانسور این قابلیت را دارد که تنها یک آسانسور را در سازه راه اندازی کند. این نوع از سیستم های تک آسانسور این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که به عنوان مدیر سازه زمان های خاصی را برای تردد ساکنان سازه میان طبقات مختلف معین کنید. همچنین این مسئله که آسانسورهای تک باید در چه طبقاتی توقف داشته باشند و در کدام طبقات خیر توسط همین سیستم کنترل قابل انجام است.
  2. یکی دیگر از انواع سیستم های کنترل آسانسور که به بانک آسانسور شهرت دارد بیشتر در سازه های عظیم و بزرگ دیده می شود. وظیفه این دسته از آسانسورها در حوزه جابجایی افراد مختلف و متعدد میان طبقات یک سازه با توجه به کدهایی است که از قبل برای آن ها تعیین می شود. به این دلیل که قدرت این سیستم های کنترل بالاتر از حالت اولی است، در سازه های پرتردد و با حداکثر 5 الی 6 طبقه به کار می روند. در صورتی که این سازه ها تجاری باشند، طبقات نامرتبط با سیستم کنترل آسانسور از دسترس خارج می شوند و امکان تردد در آن طبقات از بین می رود؛ بی آنکه نیاز به هشدارهای قبلی باشد.
  3. آسانسورهای هوشمند به عنوان یکی از پیشرفته ترین انواع سیستم های کنترل تاکنون به جهان معرفی شده اند و امکان کنترل امنیت آسمان خراش ها و سازه های پرتردد تا 10 طبقه را برای شما فراهم خواهند کرد. این سیستم دارای یک سیستم کنترل آسانسور تعیین کننده متمرکز یا DCS است که وظیفه اصلی کنترل از راه دور به آن متکی خواهد بود. همچنین DCS می بایست به گونه ای عمل کند که قبل از ورود افراد به درون سازه و منتظر ماندن برای سوار شدن به آسانسور، کابین موردنظر برای آن ها مشخص می شود. در نتیجه دیگر هیچ دکمه فیزیکی در کنار درب های آسانسور برای احضار کابین وجود نخواهد داشت. بنابراین از این گونه شستی ها درون کابین نیز دیگر دیده نمی شود.

دسته بندی تنظیمات کنترل دسترسی آسانسور

سیستم کنترل دسترسی همچون سیستم های دیگری که در نصب آسانسور برای راه اندازی بهتر و بهره مندی بیشتر از خدمات آن استفاده می شوند، دارای تنظیمات ویژه ای هستند. این تنظیمات بسته به میزان و نوع دسترسی افراد در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل اهمیت این تنظیمات در سیستم کنترل آسانسور قصد داریم انواع موجود از آن ها را نیز برای شما توضیح دهیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع آسانسور علاقه مند هستید، با شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

سیستم کنترل آسانسور

1. آسانسور مخصوص برای دسترسی عمومی به هر طبقه

این نوع از سیستم ها به عنوان اولین سیستم کنترل آسانسور شناخته شده اند. در این سیستم ها افراد تنها برای ورود به لابی سازه نیاز به مجور خواهند داشت و زمانی که کابین مخصوصی برای آن ها در نظر گرفته شد، شماره طبقه توسط خود فرد مشخص می شود. دسترسی ابتدایی برای هر شخص توسط کارت کلید یا یک اسکنر که از طریق گوشی همراه قابل شناسایی باشد، انجام می گیرد.

2. آسانسور عمومی با دسترسی خصوصی به هر طبقه

همانطور که از نام این نوع از سیستم های کنترل برمی آید به صورت عمومی برای هر شخص قابل استفاده خواهد بود. به طوری که برقراری ارتباط و ورود به لابی برای هر کس آزاد است؛ با این تفاوت که برای هر بار ورود به کابین و رفتن به طبقه مدنظر خود می بایست از کارت اعتبارسنجی خود کمک بگیرند. بدین منظور اعتبار مسافران از طریق RFID اسکن می شود تا ورود هر بار مسافران به سادگی صورت پذیرد.

3. آسانسور خصوصی با دسترسی خصوصی به هر طبقه

این نوع از سیستم کنترل آسانسور به عنوان یکی از مدرن ترین حالت در آسانسورها به شمار می آید. در سازه هایی که از سیستم کنترل خصوصی برای آسانسورهای خود استفاده می کنند، طبقات مشخصی برای هر فرد تعیین شده است که پس از شناسایی سیستم از طریق بخش مرکزی کابینی که قصد رفتن به آن طبقه را دارد برای مسافر احضار خواهد شد. درواقع هر طبقه برای افراد خاصی تعیین شده است. اکسس ریدر این دسته از سیستم ها در لابی و درون آسانسور نصب می شود.

4. سیستم های کنترل مقصد یا منطقه بندی شده

سیستم کنترل مقصد این قابلیت را برای مدیر ساختمان فراهم می کندکه طبقات خاصی را برای تردد مسافران در نظر بگیرند. به این معنا که دیگر نیازی به اطلاع یا هشدار قبلی برای ورود و خروج افراد به هر طبقه نیست. خصوصا در سازه هایی که طبقه خاصی به عنوان طبقه رئیس یک شرکت در نظر گرفته شده است، منع رفت و آمد به آن طبقه بی تردید الزامی خواهد بود که جزو مزایای استفاده از چنین سیستم پیشرفته ای به شمار می آید.

سیستم کنترل آسانسور به چند دسته تقسیم می شوند؟

شاید اکنون با این سوال مواجه شوید که نصب سیستم های کنترل چه کمکی به سازه دارای آسانسور خواهد کرد؟ در پاسخ بهتر است از شما سوالی را بپرسیم. آیا تابحال برای شما پیش آمده که مدت های طولانی پشت درب های کابین منتظر بمانید و در نهایت نیز با عجله و ترافیک بی اندازه درون کابین روبه رو شوید؟ اگر تاکنون ویژگی بخش های مختلف سیستم کنترل را درک کرده باشید، بی تردید با نظم و انظباطی که در سازه برقرار می کند آشنا شده اید. از این رو شناخت انواع سیستم کنترل می تواند بسیار کمک کننده باشد. پس ادامه متن را از دست ندهید.

سیستم کنترل آسانسور

 1. سیستم کنترل دسترسی سیار آسانسور

این دسته از سیستم های کنترل اجازه دسترسی مسافران را به صورت سیار برای هر فرد فراهم می کنند. به این معنا که ورود و خروج افراد به لابی آسانسور و همچنین تردد آن ها در کابین از طریق دستگاه های تلفن همراه یا ابزارهای فیزیکی همچون جاکلیدی امکان پذیر خواهد بود. درواقع در این دسته از سیستم کنترل آسانسور، برنامه هایی مخصوص شناسایی افراد برای تردد با آسانسور وجود دارد که امر ورود و خروج به سازه و امور دیگر را که پیشتر بیان شد، آسان خواهند کرد.

استفاده از سیستم کنترل سیار آسانسور سبب می شود بدون نیاز به لمس فیزیکی به راحتی و بدون هیچ خطا و اتلاف وقتی امور مربوط به شناسایی و اجازه دسترسی افراد انجام گیرد. برنامه های مذکور ورود و خروج افراد را به طبقات مشخصی که همواره مسافر به آن ها تردد دارد، برای او در نظر می گیرد و حالت های دیگر برای مسافر بسته خواهد بود.

2. صفحه کلید امنیتی آسانسور

همانطور که از نام این دسته از سیستم های کنترل مشخص است، با استفاده از ورود رمز یا پین های مخصوص نسبت به دسترسی داشتن یا نداشتن افراد تصمیم گیری می شود. نقطه ضعف به کارگیری چنین ابزاری برای شناسایی مسافر، امکان به اشتراک گذاشتن و عدم وجود امنیت بالای آن بیان شده است.

3. کارتخوان آسانسور

در این نوع سیستم کنترل آسانسور از کارتی مخصوص همچون کارت های اعتباری بانک ها در راستای شناسایی افراد در سازه و همچنین برقراری امکان تردد میان طبقات مشخص شده استفاده می شود. از معایب به کارگیری چنین سیستمی می توان به مفقود یا خراب شدن کارت مخصوص تردد اشاره کرد که در این صورت امنیت سازه به خطر خواهد افتاد و فرد برای پیگیری و دریافت دوباره آن کارت بایستی با دردسرهای رایج دست و پنجه نرم کند.

سیستم کنترل آسانسور

4. سیستم مدیریت مبتنی بر ابر

یکی از امن ترین سیستم کنترل آسانسور همین مورد چهارم است. این دسته از سیستم ها ورود و خروج افراد ناشناس را شناسایی و به فرد مسئول گزارش می دهند. کنترل از راه دور یکی دیگر از انواع سیستم های کنترل آسانسور به شمار می آید که با استفاده از اینترنت قابلیت تعیین کابین و طبقه موردنظر را برای افراد پیش از رسیدن به محل موردنظر فراهم می کند. اطلاع دقیق از ورود و خروج افراد مختلف و دسترسی به فیلم تردد در سازه از دیگر مزایای به کارگیری چنین سیستم پیشرفته ای است.

و در آخر…

در این مقاله به بیان موارد مهم و ویژگی های مربوط به سیستم کنترل آسانسور پرداخته شد. این سیستم که در راستای امنیت بالاتر سازه ها به کار می رود، مانع از ورود و خروج افراد ناشناس به ساختمان شما می شود. از آنجایی که افراد بسیاری پس از اتمام سازه خود تنها از قفل های امنیتی درب ورود و خروج استفاده می کنند، بر این باورند که به کارگیری سامانه کنترل آسانسور ضرورتی ندارد.

اما امروزه با توجه به قابلیت هک سیستم های قفل، بی تردید بهره مندی از سیستم کنترل ورود و خروج برای آسانسور می تواند خیال شما را برای همیشه راحت نگه دارد. در این مقاله در کنار ویژگی های سیستم کنترل به بیان انواع آن نیز پرداخته شد که این موضوع به انتخابی آسان برای برخورداری از آینده امن سازه شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورتی که به کسب اطلاعات درباره نصب و راه اندازی آسانسور علاقه مند هستید، با مشاوران مجرب شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

5/5 - (5 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...