آسانسور خودبالابر چیست؟ - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

آسانسور خودبالابر چیست؟

آسانسور خودبالابر چیست؟

آسانسور خودبالابر چیست؟

آسانسور خودبالابر جزو آسانسورهای پیشرفته در صنعت آسانسورسازی جهان به شمار می آید. آیا تابحال با این سوال روبه رو شده اید که در سازه های چندین طبقه یا آسمان خراش ها چگونه انتقال مصالح یا افراد را از طبقه ای به طبقه های بسیار بالا امکان پذیر است؟ در پاسخ بایستی به کارکرد آسانسورهای خودبالابر اشاره کنیم که این مشکل را به راحتی حل کرده اند.

این دسته از آسانسورها بدون نیاز به ریل کشی دائم به سادگی و با مکانیزمی چند لایه امکان انتقال مصالح یا افراد را به طبقات بالاتر سازه به وجود می آورند. این آسانسور سبب می شود بدون نیاز به طی کردن چند ده طبقه، تنها با استفاده از کابین موقتی که در ریل کشی قرار دارد و با بالارفتن سازه مکانیزم آسانسور نیز پرش می کند، سازه را تا هر چند طبقه که تمایل داشتید افزایش ارتفاع دهید.

در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مربوط به آسانسورهای خودبالابر آشنا کنیم و نکات و ویژگی های آن را بیان کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نصب و راه اندازی آسانسور با شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

آسانسور خودبالابر

آشنایی با آسانسور خودبالابر یا CTU

آسانسورهای خودبالابر یکی از انواع آسانسورهای پیشرفته در جهان به شمار می آید که امکانات و ویژگی های فوق العاده آن باعث شده در کشورهای مختلف استفاده از آن رایج و بسیار ارزشمند شمرده شود. آسانسورهای خودبالابر که به آسانسور خودنوردی نیز شهرت دارد، فناوری نابی در صنعت به حساب می رود. درواقع زمانی که همچنان تمایل به بالابردن ارتفاع ساختمان را دارید و از طرفی قصد توقف ساخت و ساز را نیز نداشته باشید، می توانید از این آسانسورها کمک بگیرید تا با یک تیر دو نشان بزنید.

مثلا اگر بخواهید یک سازه سی طبقه را بنا کنید، آیا به این فکر کرده اید که چگونه تجهیزات و مصالح را به طبقه بیستم یا بالاتر می برید؟ بی تردید در این شرایط بهره مندی از مزایای آسانسور خودبالابر کمک کننده خواهد بود.

در حالی که آسانسور در طبقات پایینی و در همان چاه آسانسور نهایی زیر بخشی به نام Cradh Deck در حال جابجایی است، شما نیز قادر به ساخت و ساز آسان و بی دردسر در سازه خود خواهید بود. کابین این نوع آسانسورها نیز از وسایل موقت و مستحکم ساخته شده اند تا استفاده از آن ها موقع ساخت ساختمان خطری به دنبال نداشته باشد.

نصب آسانسورهای خودبالابر چگونه انجام می شود؟

آسانسورهای خودبالابر درواقع روی همان آهن و ریل کشی انجام شده برای آسانسور دائمی وصل می شوند. منتهی تجهیزات آن به نحوی است که پس از اتمام عملیات ساخت و ساز از بدنه ریل کشی آسانسور دائم جدا خواهد شد و کابین و ابزارهای مربوط به سیستم نهایی اعمال می شود.

اما زمانی که آسانسور موقت خودبالابر مشغول به کار است و بین طبقات جابجایی صورت می گیرد، ساخت و ساز در طبقات بالاتر به سادگی انجام خواهد شد. همچنین در شرایطی که چاه آسانسور ضدآب شود، تکنسین های مربوطه تجهیزات آسانسورهای دائم را در سیستمی به نام Jump Lift قرار می دهند. این سیستم پس از نصب ابزارهای آسانسور دائم قابلیت استفاده از آسانسور خودبالابر را فراهم می کند تا طبقات دیگر نیز به این واسطه تکمیل شوند.

سیستم Jump Lift چیست؟

Jump Lift سیستمی مربوط به آسانسور است که اتاقکی به نام Cathead را در خود جای می دهد و اینگونه همزمان با ساخت و ساز آسانسور دائم نیز با تجهیزات آماده تری پیش می رود. این سیستم زمانی که سازه در حال پیشرفت در ساخت طبقات است، با صعود به سمت بالا قابلیت خدمات رسانی به طبقات دیگر را فراهم می کند و  به نوعی پرش در سیستم آسانسور به وجود می آورد.

سیستم Cathead درون شفت آسانسور نصب می شود و آسانسور خودبالابر در زیر آن قرار می گیرد. زمانی که ساخت و ساز به طبقه هفتم رسیده باشد، رساندن تجهیزات به دو طبقه اول به راحتی انجام می شود. هر چه سازه ارتفاع بیشتری بگیرد، عرضه مربوط به سیستم Jump Lift نیز به طبقات بالاتر منتقل می شود.

آسانسور خودبالابر

میزان پرش در سیستم CTU به چه شکل است؟

ارتفاعی که برای پرش آسانسورهای خودبالابر در نظر گرفته می شود، معمولا تا سه طبقه در یک زمان خواهد بود. اما حداکثر تعداد پرش تا پنج طبقه است. به همین منظور توصیه می شود اگر قصد آسایش بیشتر در امر ساخت سازه را دارید، پس از هر طبقه افزایش ارتفاع نسبت به بالاتر آوردن سیستم Cathead اقدام کنید.

در صورتی که سیستم Jump Lift از طبقات سوم به بالا صعود کرده باشد، قادر خواهد بود در کنار نیروی انسانی، تجهیزات کوچک را به طبقه های بالاتر سازه منتقل کند. زمانی که سازه به اتمام برسد، سیستم آسانسور خودبالابر تبدیل به یک سیسم دائم می شود و در نتیجه ماشین آلات و تجهیزات تنهایی، در کنار نصب مواد کابین به طور دقیق صورت می گیرد.

با انواع سیستم Jump Lift آشنا شوید

این سیستم برای نخستین بار در اواخر دهه 1970 توسط کشورهای استرالیایی به منحصه ظهور گذاشته شد. در سال 1988 اولین سیستم Jump Lift که دارای خاصیت خودبالابری بود، توسط شخصی به نام Kone در شهر بریزبن استرالیا نصب گردید. در نهایت این سیستم در سال 2001 به جهان معرفی و توسعه آن در کشورهای دیگر آغاز شد.

اما ممکن است اکنون با این سوال مواجه شوید که محدوده برد سیستم Jump Lift در چه بازه ای است؟ واقعیت این است که برد این سیستم به دو دسته JL 1000 و JL 2000 تقسیم بندی می شود. در ذیل ویژگی های هر یک از سیستم مذکور را برای آسانسور خودبالابر بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1. ویژگی های JL 1000

1-1 نوع MonoSpace (Special) MX20

  • دارای حداکثر مسافت 120 متر
  • برخورداری از تحمل بار حداکثر 1600 کیلوگرم
  • دارای حداکثر سرعت به میزان 2.5 متر بر ثانیه

2-1 ویژگی های JL 1000 نوع MiniSpace MX18

  • دارای حداکثر مسافت 180 متر (برای وزن 1600 کیلوگرم) و 200 متر (برای وزن 1350 کیلوگرم)
  • برخورداری از تحمل بار حداکثر 1600 کیلوگرم
  • دارای حداکثر سرعت به میزان 2.5 متر بر ثانیه

2. ویژگی های JL 2000

1-2 نوع MiniSpace MX32

  • دارای حداکثر مسافت 300 متر
  • برخورداری از تحمل بار حداکثر 2000 کیلوگرم
  • دارای حداکثر سرعت به میزان 4 متر بر ثانیه

2-2 نوع MiniSpace MX40

  • دارای حداکثر مسافت 400 متر
  • برخورداری از تحمل بار حداکثر 4000 کیلوگرم
  • دارای حداکثر سرعت به میزان 4 متر بر ثانیه

مزایای استفاده از سیستم Jump Lift در آسانسور CTU

اکنون که با ویژگی های آسانسور خودبالابر به خوبی آشنا شدید، یکی از مسائلی که اهمیت زیادی پیدا می کند، مزایای به کارگیری چنین سیستمی خواهد بود. البته بی تردید تشخیص اولین مزیت به عنوان اینکه می توان هنگام ساخت و ساز در سازه های بسیار مرتفع امکان خدمات رسانی به طبقات بالاتر وکارگران را آسان و سهل نمود، مسئله ای بسیار بدیهی است که به عنوان اصلی ترین و ارزشمندترین مزیت آسانسور CTU به شمار می آید.

اما در کنار اهمیت این موضوع موارد دیگری نیز وجود دارد که به عنوان پیشرفتی چشمگیر در ساخت آسمان خراش ها و صنعت آسانسورسازی توسط آسانسور خودبالابر از آن ها یاد می شود. در این بخش به بیان این موارد خواهیم پرداخت.

آسانسور خودبالابر

1. عدم نیاز به نصب و راه اندازی تجهیزات به صورت دائم

یکی از ویژگی های منحصر به فردی که برای نصب آسانسور همواره افراد زیادی را با دردسر روبه رو می کند، به کارگیری تجهیزات بسیار و دائم بیان می شود. از آنجایی که اموری همچون آهن کشی آسانسور با جوشکاری همراه است، بی تردید جدا کردن تجهیزات آن کار آسانی نخواهد بود.

اما به این دلیل که تجهیزات بایستی قدم به قدم و با بالارفتن سازه پیش رود و نصب آسانسور پس از راه اندازی امکان برگشت به حالت اولیه و جداسازی قطعات را ندارد، مانع از به کارگیری آسانسور اصلی برای استفاده هنگام ساخت و ساز می شود.

به همین دلیل کارکرد آسانسور خودبالابر به میان می آید که این امکان را به کمک تجهیزات موقت فراهم می سازد. این دسته از آسانسورها با بهره گیری از شفت دائم نیازی به جداسازی کامل ریل و آهن کشی نخواهد داشت و به نوعی امکان انتقال کارگران و تجهیزات ساخت و ساز را تا اتمام مراحل فنی فراهم می کند.

2. افزایش ظرفیت آسانسور هنگام کاربری

یکی دیگر از مزایای استفاده از آسانسورهای خودبالابر قابلیت افزایش ظرفیت برای جابجایی افراد یا تجهیزات بیشتر از حد معمول است. درواقع تفاوتی که میان این دسته از آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای عادی وجود دارد، در ظرفیت بیشتر آن هاست.  این پیشرفت تا جایی جلو رفته که براساس گزارشات امکان افزایش ظرفیت کابین تا سه برابر حالت عادی را فراهم نموده است. از این رو با امنیت و سرعت بالاتری شرایط ساخت و ساز را برای شما فراهم می آورد.

3. افزایش سرعت نصب آسانسور دائم

شاید تصور کنید که پس از اتمام ساخت و ساز بایستی تمام تجهیزات مربوط به نصب و راه اندازی آسانسور خودبالابر از چاه خارج شود و آسانسور دائم با تجهیزات جدیدی نصب گردد، در حالی که اینطور نیست.

به همین دلیل یکی از مزایای فوق العاده کاربردی که برای آسانسورهای خودبالابر بیان می شود، امکان به کارگیری آهن کشی و ریل کشی آسانسور موقت برای آسانسور دائم است که قرار بر آن شده پس از اتمام ساخت و ساز نصب شود. بنابراین سرعت نصب آسانسور دائم و تجهیزات آن در چاه نیز با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

آسانسور خودبالابر

و در آخر….

در این مقاله سعی کردیم به بیان ویژگی ها و نکات مربوط به یکی دیگر از تکنولوژی های پیشرفته در صنعت آسانسورسازی جهان یعنی آسانسور خودبالابر بپردازیم. این دسته از آسانسورها زمانی اهمیت حضور خود را نشان می دهند که قصد ساخت یک آسانسور بالای بیست طبقه را داشته باشید و امکان انتقال مصالح و تجهیزات یا حتی کارگران کار دشواری به نظر آید.

در این شرایط به کارگیری آسانسورهای خودبالابر می تواند بسیار سودمند باشد. همانطور که در متن بالا توضیح دادیم، آسانسورهای خودبالابر با نصب بر روی بخشی به نام Jumplift قابلیت نصب آهن کشی و ریل کشی را در نهایت برای آسانسور دائم فراهم می سازند.

اما ابتدا هنگام ساخت و ساز از کابین های موقتی کمک می گیرند که امکان انتقال مصالح و کارگران را به صورت همزمان با بالارفتن سازه فراهم می سازند. همچنین از مزایای این آسانسورها صحبت کردیم که می توان از میان آن ها به افزایش سه برابری ظرفیت کابین نسبت به آسانسورهای عادی اشاره کرد. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب و راه اندازی آسانسور در سراسر کشور تمایل دارید، با مشاوران مجرب شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

3.7/5 - (6 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...