سرویسکار آسانسور در کرج| آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

وظایف سرویسکار آسانسور در کرج

وظایف سرویسکار آسانسور در کرج

وظایف سرویسکار آسانسور در کرج

سرویسکار آسانسور در کرج کیست؟ چه وظایفی دارد؟ اصلا میدانید شخصی که به عنوان سرویسکار آسانسور به ساختمان شما می‌آید، از عهده چه کارهایی برآمده و چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی دارد؟ خب اصلی‌ترین وظیفه سرویسکار، عیب یابی و در نهایت سرویس و تعمیر آسانسور است! مسلما تنها شخصی میتواند از عهده این کار برآید که از دانش و همچنین تجربه کافی برخوردار باشد.

درواقع اگر پای صحبت متخصصان بنشینید همه آنها به این مسئله تاکید دارند که در مبحث سرویس و نگهداری آسانسور، تجربه حرف اصلی را میزند و اهمیت بالایی دارد. به عبارتی تنها اگر فرآیند سرویس و نگهداری توسط سرویسکاران مجاز انجام گیرد، شاهد بهبود عملکرد و همچنین افزایش عمر مفید آسانسور خواهید بود.

خوشبختانه دوره‌های بسیار مفیدی در آکام شایا البرز طراحی شده تا سرویسکاران، مهارت لازم برای شروع فعالیت خود در بازار کار را بدست آورند. اما یکی از مسائلی که همواره ذهن مدیران ساختمان‌ها را به خود مشغول می‌کند این است که آیا میتوان به هر سرویسکاری اعتماد کرد؟ آیا هر سرویسکاری میتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد؟ در این مرحله نمیتوان پاسخ قاطعی به مدیران ساختمان ارائه داد.

اما با معرفی و شرح وظایف سرویسکاران آسانسور، بدور از توجه به هر موضوع دیگری، میتوان نسبت به عملکرد آنها اطمینان خاطر پیدا کرد. از همین‌رو قصد داریم در ادامه این مقاله از وظایف سرویسکار آسانسور در کرج بگوییم. پس با ما همراه شوید.

در اختیار داشتن کار سرویسکاری الزامی است

با مطالعه این تیتر حتما سوال بزرگی در ذهن شما ایجاد شده است، اینکه «مگر به سرویسکاران هم مدرک می‌دهد»! توصیه ما این است که این سوال را جایی مطرح نکنید و اجازه دهید در ذهنتان باقی بماند. البته که ما در این بخش این ابهام را برطرف خواهیم کرد.

هر سرویسکاری (چه سرویسکار آسانسور در کرج یا شهر دیگر) که به صورت مجاز فعالیت می‌کند و دوره‌های تعمیر و نگهداری آسانسور را گذرانده، دارای کارت سرویسکاری مجاز آسانسور است. این کارت توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود. البته باید به این مسئله اشاره کنیم که این کارت زمانی صادر می‌شود که شما در تمامی کلاس‌های تئوری و عملی شرکت کرده و در آزمون نهایی آن نیز نمره قبولی را کسب کرده باشید. این افراد پس از کسب این کارت میتوانند در شرکت‌ها و واحدهای صنفی معتبر و دارای پروانه کسب، فعالیت خود را استارت بزنند.

اگر سرویسکاری جهت تعمیر و نگهداری آسانسور به ساختمان شما آمد، برای اطمینان از عملکرد او میتوانید از خانه مهارت آسانسور، استعلام لازم را کسب نمائید. تاکنون از این روش برای اطمینان و اعتماد به سرویسکار آسانسور در کرج استفاده کرده‌اید؟ در این مسیر میتوانید از کارشناسان آکام شایا البرز نیز کمک بگیرید.

چرا مجاز بودن سرویسکار واجب است؟

با توجه به توضیحاتی که خدمت شما ارائه شد، چگونگی دریافت کارت مجاز سرویسکاری آسانسور را دانستید. اما چرا تا این اندازه به داشتن این کارت تاکید می‌شود؟ ببینید آسانسور جزء آن دسته از وسایل نقلیه‌ست که ارتباط مستقیمی با سلامت جان مسافران دارد. از همین رو سرویسکاری که جهت فرآیند دوره ای آسانسور به ساختمان شما مراجعه می‌کند باید در شرکت معتبر و با سابقه ای مشغول به فعالیت باشد و از طرفی تمامی اصول فرآیند دوره ای سرویس و نگهداری را بشناسد.

درواقع یک سرویسکار تنها زمانی میتواند از بروز یک فاجعه جلوگیری کند که مشکل را به موقع شناسایی و برطرف نماید. یعنی اگر قطعه ای به تعمیر یا تعویض احتیاج داشته باشد، تنها سرویسکار میتواند از عهده آن برآید و مسافران را به سلامت بین طبقات جابجا کند!

سرویسکار آسانسور در کرج

قبل از درخواست سرویسکار آسانسور در کرج این مسائل را جویا شوید

با توجه به اجباری بودن کارت سرویسکاری برای سرویسکاران آسانسور، زمانی که با آنها تماس میگیرید و یا قبل از عقد هرگونه قراردادی، مسائل زیر را جویا شوید:

  • حتما اطمینان حاصل کنید سرویسکار یا تعمیرکاری که به ساختمان شما می‌آید، به صورت منفرد و بدور از مشغولیت در یک شرکت، کار نکند!
  • حتما به شرکت‌هایی با اعتبار بالا تماس بگیرید. یعنی شرکت‌هایی که پروانه طراحی و مونتاژ خود را از وزارت صنعت و معدن و تجارت دریافت کرده باشند و در اداره ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسانده باشند.
  • باید حتما قرارداد را در سربرگ شرکت و با یک مهر معتبر به ثبت برسانید. بدون ارائه این سربرگ پرداخت هرگونه هزینه اشتباست.
  • در اختیار داشتن کارت «سرویسکار مجاز آسانسور» در زمان ورود به ساختمان الزامی است.

پس از عبور از تمامی این مراحل، حال به مرحله مهمی از تعمیر و نگهداری آسانسور میرسیم؛ یعنی وظایفی که یک سرویسکار برعهده دارد!

وظایف سرویسکار در بازدیدهای دوره‌ای

هیچ فرقی نمی‌کند در کدام نقطه از جهان زندگی می‌کنید، در زمان بازدید دوره‌ای سرویس و نگهداری آسانسور، سرویسکاران وظایف مختلفی را برعهده دارند. اما در اصول استانداردی ایران، چک کردن یکسری از موارد باید به صورت منظم توسط سرویسکار ماهر انجام گیرد. عدم انجام این کار، امتیاز منفی را برای آنها به همراه دارد و حتی ممکن است، کارت مجاز از آنها صلب شود!

بطور معمول این بازدید و بررسی در صورتی که آسانسور با هیچگونه قطعه خرابی همراه نباشد، چیزی حدود 20 الی 30 دقیقه زمان میبرد. سرویسکار آسانسور موارد مختلفی را بررسی کرده و در نهایت گزارش کار مفصلی را به مدیر ساختمان ارائه می‌دهد تا او را از وضعیت نهایی مطلع سازد. البته که در برخی از بخش‌ها، یک بازدید چشمی میتواند سرویسکار را از صحت عملکرد آن بخش مطلع سازد. اما حواستان باشد که تمامی بخش‌ها نباید تنها به یک بازدید چشمی خلاصه شوند.

چه مواردی در بازدید دوره‌ای بررسی می‌شود؟

سرویسکار آسانسور در کرج در صورتی که این موارد را مورد بررسی قرار ندهد، یعنی کار خود را به خوبی انجام نداده و شما میتوانید با شرکت مربوطه تماس گرفته و شکایت خود را اعلام نمائید. این بخش‌ها عبارتند از:

بازرسی موتورخانه

برای اینکه از صحت عملکرد سیم کشی، تابلوها و البته بردهای اصلی مطلع شوند، باید سری به موتورخانه بزنند. البته موارد دیگری هم در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد مثل ترمز، فلکه، روغن موتور و همچنین سیم بکسل! حواستان باشد بررسی خوردگی و میزان خوردگی سیم بکسل و فلکه نیز در این بخش انجام میگیرد. بطور معمول توصیه می‌کنند که روغن موتور آسانسور را سالیانه تعویض کنند. با توجه به این تفاسیر، بازرسی موتورخانه را باید مهم‌ترین بخش در بازدید دوره ای سرویسکار آسانسور دانست.

سرویسکار آسانسور در کرج

بازرسی کابین

در بازرسی کابین آسانسور چه میگذرد؟ درواقع سرویسکار ماهر باید در این بخش از آسانسور کفشک‌ها و اتصالات پیچ قاب کابین را مورد بررسی قرار دهد. البته که چک کردن اتصال‌های کابل‌های اصلی، سیم بکسل و روغن‌های موجود در روغن دان‌های سیستم حرکت دهنده نیز جزء موارد ضروری است که نباید پشت گوش انداخته شود.

بازرسی چاهک

چاهک آسانسور جزء موارد مهمی‌ست که حتما در بازدیدهای دوره‌ای آسانسور مورد بازرسی قرار میگیرد. درواقع بخش داخلی چاهک آسانسور را به هیچ عنوان نباید نادیده گرفت. در این بازرسی سرویسکار باید از صحت عملکرد سنسورهای بالاترین و پایین ترین طبقه ساختمان و حتی عملکرد صحیح سکو و ضربه گیر بافر که در بخش ته چاه و اتصالات ریل‌ها قرار گرفته، اطمینان حاصل کنند.

اجازه دهید مسئله مهمی را به شما بگوییم؛ یک سرویسکاری که به صورت مجاز کار می‌کند، از تجربه بالا برخوردار است و مهارت لازم در بازرسی را دارد، براساس چک لیستی که برای بازرسی دارد، فرآیند را پیش میبرد و در نهایت آن چک لیست که مشمول اشکالات آسانسور است را در اختیار مدیر ساختمان قرار می‌دهد.

نکاتی که سرویسکار باید رعایت کند

مسئله مهمی که در خصوص سرویسکار آسانسور در کرج وجود دارد این است که صرفا آشنایی به کار و رعایت اصول حرفه‌ای کار مهم نیست! موارد بسیار زیاد دیگری هم در این میان دیده می‌شود که یک سرویسکار را از سایرین برجسته می‌کند. مواردی مثل:

  • رعایت اخلاق، ادب و احترام
  • رعایت نظم و انضباط خصوصا در زمان بازرسی درب و البته موتورخانه
  • عدم خروج قطعه یا قطعات آسانسور به بیرون از ساختمان، آن هم بدون هماهنگی و کسب اجازه از کارفرما
  • ارائه برگه تاییدیه سرویس ماهانه آسانسور به کارفرما جهت امضا
  • رعایت کلیه استانداردها و موارد ایمنی
  • برخورداری از پوشش مناسب
  • در صورت تعویض یک قطعه معیوب، حتما آن را به کارفرما تحویل دهد.

اینها جزء مواردی هستند که اغلب افراد پشت گوش می اندازند اما جزء وظایف مهم یک سرویسکار حرفه‌ای آسانسور است.

سرویسکار آسانسور در کرج

اهمیت سرویس و نگهداری

هیچ دستگاهی را نمیتوانید بیابید که بدور از سرویس‌ها و تعمیرات دوره‌ای بتواند عمر مفیدی داشته باشد. خصوصا دستگاهی مانند آسانسور که بروز هرگونه اختلال در آن میتواند خسارات جانی زیادی را به همراه داشته باشد. درواقع زمانی که سرویس‌های منظمی را برای آسانسور انجام دهید، میتوانید تا سال‌ها بدور از هرگونه نگرانی، از عملکرد نرمال آن اطمینان حاصل کنید.

این درحالی‌ست که با وجود تمامی اطلاع‌رسانی ها، هستند افرادی که هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهند و تنها زمانی یک سرویسکار آسانسور در کرج را خبر می‌کنند که کارد به استخوان رسیده و خرابی  و خساراتی در آسانسور به بار آمده است. البته برحسب تجربه می‌گوییم که این موارد اغلب در ساختمان‌هایی مشاهده می‌شود که مدیر ساختمان فردی بیخیال بوده و یا اهالی ساختمان برای پرداخت هزینه سرویس با مشکل مواجه‌اند و تمایلی به پرداخت آن ندارند.

توصیه ما این است که اگر با چنین مشکلاتی در ساختمان مواجه هستید، در جلسات آموزشی آسانسور شرکت کنید. این جلسات نه تنها آنها را با فرهنگ استفاده درست از آسانسور آشنا می‌کند. بلکه دیدی کامل نسبت به وظایف سرویسکار آسانسور به آنها میدهد و درک متقابلی از اهمیت سرویس و بازدید دوره‌ای آسانسور در اختیار آنها میگذارد.

داشتن تخصص در سرویس آسانسور ضروری است

در زمان مراجعه و عقد قرارداد با شرکت‌های آسانسوری جهت تعمیر و نگهداری و البته بازدیدهای دوره‌ای از آسانسور حتما به اعتبار و سابقه آنها توجه کنید. زیرا این دسته از شرکت‌ها به سراغ نیروهای باتجربه، متخصص، کارآزموده و کاربلد می‌رود که در تمامی بخش‌های خدمات، بهترین و باکیفیت‌ترین را ارائه می‌دهد. هر سرویسکاری در صورتی که تجربه و تخصص لازم را برخوردار باشد، میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکل را کشف کرده و برطرف سازی آن را آغاز کند.

سرویسکار آسانسور در کرج

فکر می‌کنید این توانایی‌ها و تخصص‌ها به چه صورت بدست می‌آید؟ خب کاملا معلوم است؛ از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی میتوان خیلی راحت این دانش و تخصص را کسب کرد! خوشبختانه آکام شایا البرز، دوره‌های آموزشی باکیفیتی را ارائه کرده است، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

مسئله اینجاست که دانش را میتوان از طریق شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های مخصوص بدست آورد و به یک سرویسکار آسانسور در کرج متخصص تبدیل شد. چطور تجربه بدست آوریم؟ میدانیم که تجربه تنها از طریق انجام عملیات‌های متعدد بدست خواهد آمد. خوشبختانه آکام شایا البرز برای این مرحله نیز فکری کرده تا افراد علاقمند به این شغل پس از کسب مهارت‌های لازم، به سرعت وارد باز کار شده و فعالیت حرفه‌ای خود را استارت بزنند.

نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد این است که باید بدانید هر آسانسور، سرویسکار مخصوص به خود را می‌طلبد. مثلا سرویسکاری که به تمامی بخش‌های یک آسانسور کششی آشنایی دارد، توانایی سرویس و تعمیر و نگهداری از آسانسور هیدرولیک را ندارد! مگر اینکه تمامی آسانسورها را بشناسد! از همین رو در زمان درخواست سرویسکار، این مسئله را لحاظ بفرمائید.

سرویسکار آسانسور در کرج

و در آخر

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم شما را با سرویسکار آسانسور در کرج و وظایف مهمی که برعهده دارد آشنا کنیم. اینکه یک سرویسکار از عهده چه کارهایی باید برمی‌آید و با مهارت‌هایی که کسب کرده میتواند کدام بخش از آسانسور را تعمیر کند!

حال میدانید که یک سرویسکار ماهر از کارت مجاز سرویسکاری آسانسور برخوردار است و حتما در زمان ورود به ساختمان باید این کارت را از او طلب کند. با توجه به مواردی که در این مقاله گفتیم؛ مسائل بسیار زیادی برای شما روشن شد و امیدواریم که در کوتاهترین زمان، مشکلات مربوط به آسانسور را برطرف نمائید.

اگر هم جزء افراد علاقمند به شغل سرویسکاری آسانسور هستید؛ میتوانید در دوره‌های آکام شایا البرز شرکت کنید. این دوره‌ها تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود و شما را آماده حضور در بازار کار می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

5/5 - (4 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...