نصب آسانسور سریع السیر | آسانسور و پله برقی آکام شایا
آکام شایا

نصب آسانسور سریع السیر برای برج ها

نصب آسانسور سریع السیر برای برج ها

نصب آسانسور سریع السیر برای برج ها

نصب آسانسور سریع السیر از انواع مختلف در سازه های بی شماری که امروزه در جهان در حال ساخت است، روز به روز بیشتر می شود. در این شرایط متخصصان طراح و سازنده آسانسور که همواره با معضل جابجایی با سرعت پایین کابین آسانسور در ساختمان های طویل درگیر بودند، به تازگی با تکنولوژی جدیدی آشنا شدند. از آنجایی که مواد بسیاری در علم مکانیک تابحال به دنیا معرفی شده اند، در میان جدیدترین آن ها به مواد کامپوزیتی اشاره می کنیم. استفاده از این مواد در ساخت آسانسور سبب می شود که سرعت بالایی برای کابین در صورت جابجایی میان طبقات مختلف ساختمان ها به وجود آید.

در این صورت با پدیده ای بی نظیر در صنعت آسانسورسازی روبه رو خواهید شد که به آن آسانسورهای سرعت بالا یا آسانسورهای سریع السیر گفته می شود. این دسته از آسانسورها به دلیل کاربری آسان و عدم نیاز به تعمیرات مداوم در بازه های زمانی کوتاه با استقبال بی نظیری در جهان مواجه شدند. در این مقاله قصد داریم شما را با این پدیده خارق العاده در دنیا آشنا کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نصب آسانسور سریع السیر در سراسر کشور با مشاوران شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

نصب آسانسور سریع السیر

تاریخچه نصب آسانسور سریع السیر

کشور چین به عنوان اولین کشور در ساخت سریعترین آسانسور در دنیا شهرت دارد. همانطور که از نام این آسانسورها بر می آید، استفاده از آن ها سبب کاربری آسان و جابجایی با سرعت بیشتر میان طبقات مختلف می شود. بی شک چنین آسانسورهایی برای آسمان خراش ها مناسب بوده که با طبقات بی شماری روبه رو هستند. به همین دلیل نیز کشور چین برای اولین بار با توجه به جمعیت بی شمار خود، نسبت به طراحی و ساخت چنین آسانسورهایی اقدام کرد تا در این زمینه نیز پیشگام در عرصه تولید باشد.

این نوع آسانسورها در سه آسمان خراش در شهر شانگهای تابحال نصب و راه اندازی شده اند و مزایای به کارگیری آن ها در ساختمان سبب استفاده در سایر کشورهای دنیا شده است. یکی از برج های بسیار بلند در شانگهای با ارتفاع 632 متر (2074 فوت) که نیاز وافری به آسانسور سرعت بالا در آن احساس میشد، به تازگی مجهز به نصب آسانسور سریع السیر شد. این سرعت برای آسانسور 20.5 متر درثانیه تخمین زده شده که در صنعت آسانسورسازی چنین رقمی باورنکردنی است.

از آسانسورهای سریع السیر در چه ساختمان هایی استفاده می شود؟

آسانسورها از نظر سرعت به دو دسته سرعت بالا و سرعت پایین تقسیم می شوند. برخی از افراد بر این باورند که آسانسورها در هر مکانی باید با سرعت بالا میان طبقات مختلف جابجا شوند؛ اما این باور درستی نیست. واقعیت این است که از آسانسورهای سریع السیر در سازه های تجاری با تعداد طبقات زیاد، همچون آسمان خراش ها، استفاده می شود. در این ساختمان ها هر چه سرعت جابجایی بالاتر باشد، بازده آسانسور نیز بالاتر خواهد بود.

اما سازه هایی که برای جابجایی بارهای خود به آسانسور نیاز دارند، نباید نوع سرعت بالا آن را برگزینند؛ زیرا در این صورت با آسیب هایی همچون افتادن کالاها یا خطراتی از این قبیل مواجه خواهند شد. درواقع اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم در سازه هایی که با جابجایی انسان سرو کار دارد، حضور آسانسورهای با سرعت بالا توصیه می شود و در غیر اینصورت آسانسورهایی که سرعت پایین تری دارند، مزایای بیشتری برای سازه به همراه خواهند داشت.

دقت عمل بالای آسانسورهای سریع السیر

شاید با این سوال در کنار نصب آسانسور سریع السیر مواجه شوید که چرا آسانسورهای با سرعت بالاتر از 20.5 متر در ثانیه تولید نمی شود؟ واقعیت این است که ساخت این آسانسورها برای متخصصان این رشته چندان کار سختی به شمار نمی آید. اما باید به خاطر داشته باشیم که این آسانسورها برای سازه هایی که به آن ها آسمان خراش اطلاق می شود، استفاده خواهد شد.

از این رو فشار هوا را نیز باید در زمان طراحی و ساخت آن در نظر گرفت. در این شرایط احتمال بروز تنگی نفس و آسیب های قلبی برای مسافران بالا خواهد بود. همانگونه که اگر بدون درنظر گرفتن شرایط مناسب وارد هواپیما شوید و در ارتفاع بالا نیز پرواز کنید. از این رو سرعتی که برای جابجایی آسانسور تعیین می شود، با توجه به این نکته خواهد بود.

نصب آسانسور سریع السیر

عملکرد آسانسور سریع السیر به چه صورت است؟

آسانسورهای سریع السیر با استفاده از تکنولوژی به روز و جدید امکان جابجایی آسان میان طبقات را برای مسافران سازه هایی همچون برج ها فراهم می آورند. این آسانسورها در برخی از انواع خود به جای به کارگیری کابل برای جابجایی کابین، از میدان مغناطیسی که فناوری جدیدی در صنعت آسانسورسازی است، بدین منظور استفاده می شود. زمانی که در یک سیستم از میدان مغناطیسی کمک گرفته می شود، دیگر نیازی به استفاده از کابل و وزنه همچون آسانسورهای کششی نخواهد بود.

عملکرد این دسته از آسانسورها به این شکل است که در قسمت بالایی کابین آهنربای بزرگی قرار داده می شود. از همین نوع آهنربا برای بخش انتهایی محفظه ای که کابین در آن جابجا می شود نیز استفاده خواهد شد. به این ترتیب آسانسور هر زمان قصد انتقال به طبقات بالایی را داشته باشد، آهنرباها ناهمنام و در غیر اینصورت آهنرباها همنام خواهند بود.

در این شرایط کابین با سرعت تعیین شده به طبقات بالا و پایین منتقل می شود و امکان بروز آسیب و خطرات جبران ناپذیر بخاطر خرابی کابل دیگر وجود نخواهد داشت. اما امروزه بیشتر از آسانسورهای سریع السیر با کابل یا همان سیم بکسل استفاده می شود که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت. اگر تمایل داشتید درباره روش نصب آسانسور سریع السیر در سراسر کشور آشنایی بیشتری داشته باشید، با مشاوران آکام شایا البرز تماس حاصل کنید.

منبع پیدایش سرعت بالا در آسانسورهای سریع السیر

در این قسمت ممکن است بخواهید بدانید که سرعت بالای آسانسورها از کجا تامین می شود. همانطور که می دانید آسانسورهای سنتی که هم اکنون به وفور در پاساژها و ساختمان های تجاری و مسکونی با آن ها روبه رو می شویم، به وسیله کابل و وزنه قابلیت جابجایی میان طبقات را دارند که به آن ها آسانسور کششی گفته می شود. این در حالی است که آسانسورهای سریع السیر دقیقا از همین ابزار اما با جنسی متفاوت استفاده کرده اند.

به این شکل که طبق گزارش مهندسان و متخصصان در صنعت آسانسورسازی استفاده از کابل با وزن 3/1 کمتر از کابل های معمول می تواند سرعت فوق العاده ای برای آسانسور به وجود آورد. از این طریق آسانسور در کسری از ثانیه قادر خواهد بود مسافت طولانی را میان طبقات مختلف آسمان خراش ها طی کند. افرادی که با علوم مکانیک آشنایی دارند، بی تردید در این زمینه جنسی بهتر از کامپوزیت به ذهن آن ها خطور نخواهد کرد.

نصب آسانسور سریع السیر

روش نصب آسانسور سریع السیر با کابل های کامپوزیتی

کامپوزیت ها یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مواد ساختنی امروزی به شمار می آید. این مواد ارزشمند از ترکیب رزین و الیاف ساخته می شوند. اما چرا این مواد ارزش بالایی در صنعت سازه و مکانیک دارند؟ زیرا علاوه بر ساخت آسان و کم هزینه، وزن سبک تری دارند و بر بسیاری از سازه های فلزی مزایای بیشتری در خود خواهند داشت. متخصصان صنعت آسانسورسازی از زمان ساخت چنین محصولات باارزشی تصمیم گرفتند که آن ها را در ساخت آسانسورها نیز دخیل کنند.

تغییراتی که در ساخت کابل های آسانسور ایجاد شده است، به این شکل بیان می شود که آن ها را از کامپوزیتی به نام فیبر کربن می سازند. پیش از این از کابل های فلزی استفاده می شد که دست و پای متخصصان و طراحان آسانسور را می بست؛ زیرا باید با در نظر گرفتن وزن بالای این کابل ها سرعت کابین تعیین می شد. این در حالی است که وزن کم کابل های کربنی باعث انتخاب قطعات مناسب برای افزایش سرعت آسانسور خواهد شد.

مقایسه کابل های فولادی و کامپوزیتی

باید بگوییم که مزایای کابل های کامپوزیتی تنها به موارد بیان شده، ختم نمی شود. بلکه در شرایط علمی تر می توان به مقاومت بالای کابل های فیبری در برابر سایش و حرارت اشاره کرد. در بسیاری از آسانسورهای کششی به دلیل استفاده از کابل های فولادی ضخیم و سایش آن با قطعات دیگر، در بازه های زمانی کوتاه مجبور به تعویض کابل و تعمیر آسانسور بودید. در غیر اینصورت احتمال بروز خطرات جبران ناپذیر همچون سقوط کابین بسیار بالا بود.

اما به کارگیری کابل های کربنی هنگام نصب آسانسور سریع السیر باعث افزایش عمر مفید آن می شود؛ به طوری که تا مدت ها بدون بروز هیچ مشکلی می توانید به راحتی از آسانسورهای سریع بالای خود بهره مند شوید. همچنین مواد کامپوزیتی همچون فیبر کربن به دلیل مقاومتی که در برابر حرارت دارند، از آتش سوزی های رایج در امان هستند. از دیگر ویژگی های بارز مواد کامپوزیتی مقاومت بالای آن ها در برابر شکنندگی است. به طوری که کابین با هر وزنی که باشد، کابل در هیچ زمانی احتمال شکست را در خود نخواهد دید.

ایمنی در آسانسورهای سریع السیر به چه شکل است؟

جالب است بدانید که آسانسورهای سریع السیر نه تنها در طراحی فوق العاده هستند و نسبت به دیگر انواع آسانسور برتری دارند، بلکه در میزان امنیتی که برای مسافران خود به ارمغان می آورند نیز اولویت بیشتری دارند. به این معنا که اگر از سیستم بدون کابل آن در سازه استفاده کنید، عدم وجود کابل باعث می شود نیاز به تعمیرات و بروز مشکلاتی همچون سایش و عدم تراز هنگام توقف کابین در طبقات به صفر برسد.

در شرایطی نیز که از آسانسورهای کابل دار در طراحی برج های خود استفاده می کنید، با بهره گیری از کابل فیبر کربنی در ساخت این دسته از آسانسورها دگر نگرانی مسافران برای جابجایی آرام و کند میان طبقات مختلف به حداقل کاهش می یابد. همچنین امکان پیدایش ترافیک پشت درب های آسانسور در سازه های تجاری وتفریحی با طبقات بسیار را دیگر شاهد نخواهید بود.

نصب آسانسور سریع السیر

و در آخر…

در این مقاله تلاش کردیم به بیان نکات جذاب و کاربردی درباره نصب آسانسور سریع السیر برای برج ها بپردازیم. این دسته از آسانسورها که به تازگی وارد صنعت آسانسورسازی شده اند، برای اولین بار در کشور چین کاربری آن ها مورد بررسی قرار گرفت. این آسانسورها برای آنکه سرعت متمایز و بیشتری نسبت به آسانسورهای کششی سنتی داشته باشند، از مواد کامپوزیتی در ساخت کابل خود استفاده کرده اند. از آنجایی که کابین آسانسور از طریق کابل امکان جابجایی میان طبقات را برای مسافران فراهم می کند، با ایجاد تغییر در مواد سازنده آن می توان به کاربری آسان تر و مطمئن تری در آسانسورها رسید.

همچنین در کشورهایی که ساخت آسمان خراش به وفور دیده می شود، استفاده از آسانسورهای سنتی بسیار هزینه بر خواهد بود. با انتخابی مطمئن و باارزش می توانید عمر مفید آسانسور را بالا ببرید. اگر در جستجوی شرکتی مطمئن و معتبر برای نصب انواع آسانسور در سراسر کشور هستید، توصیه می کنیم شرکت آکام شایا البرز را برگزینید. این شرکت با استفاده از مشاوران مجرب در این زمینه بهترین و به روزترین محصولات را در اختیار شما قرار خواهد داد.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...