خدمات آسانسور | آسانسور | خدمات آسانسور در کرج | آکام شایا
آکام شایا

حفظ جان خود با دریافت خدمات آسانسور

حفظ جان خود با دریافت خدمات آسانسور

حفظ جان خود با دریافت خدمات آسانسور

آسانسور یک وسیله‌ی الکتریکی‌ست که امروزه در تمامی ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به یک بخش جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده. از آسانسور برای جابجایی بین طبقات استفاده می‌شود. با توجه استفاده مداوم انسان‌ها از آسانسور و سر و کار داشتن این وسیله الکتریکی با جان انسان‌ها سرویس و خدمات آسانسور بعد از نصب آن یک امر مهم است. در مقاله قبلی ما به نقش و اهمیت سرویس دوره‌ای آسانسور به‌صورت کامل پرداخیتم. حال می‌خواهیم در این مقاله به موارد دیگری اشاره داشته باشیم.

از قدیم می‌گویند؛ پیشگیری بهتر از درمان است! اما چطور می‌توان از بروز مشکلات آسانسور جلوگیری کرد؟ اگر سرویس و خدمات آسانسور به موقع انجام شود، هیچ خطری برای افراد به همراه نخواهد داشت. بعد از نصب آسانسور تکنسین‌های شرکت مربوطه به شما یک برنامه منظم و متداول برای تعمیر آسانسور ارائه می‌کنند.

سرویس دوره‌ای آسانسور به این دلیل انجام می‌شود تا اگر قطعه‌ای دچار استهلاک شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشت، از آن باخبر شویم و نسبت به تعویض آن اقدام نماییم. در این مقاله قصد داریم تا شما را از اهمیت خدمات آسانسور بعد از نصب آگاه کنیم. پس با ما همراه باشید.

نحوه کارکرد آسانسور به چه صورت است؟

می‌توان گفت که آسانسور شباهت بسیار زیادی با سیستم قرقره بالابر که برای خارج کردن آب از چاه مورد استفاده قرار می‌گرفت،  دارد. با این تفاوت که در قرقره بالابر تمامی کارها به صورت دستی انجام می‌شد، اما در آسانسور از مکانیزم‌های پیشرفته‌ای کمک گرفته شده. به بیان ساده‌تر، آسانسور را می‌توان یک باکس فلزی با ابعاد متفاوت در نظر گرفت که به یک طناب فلزی بسیار محکم و سخت متصل است. طناب فلزی از چرخ قرقره آسانسور که در قسمت موتور تعبیه شده عبور می‌کند و وظیفه این چرخ قرقره نگه داشتن طناب فلزی می‌باشد.

آسانسور از قطعات بسیار پیچیده‌ای تشکیل شده که برای دوام بیشتر و کار ایمن، نیاز به سرویس دوره‌ای دارد. تعمیر و نگهداری آسانسور در زمان درست می‌تواند از بسیاری هزینه‌های هنگفتی که بعد از خرابی به‌وجود می‌آید جلوگیری کند و مانع بروز حوادث و خطرات احتمالی شود. به همین دلیل بازرسی‌های منظم و سرویس دوره‌ای آسانسور توسط سرویس کار آسانسور یک امر واجب است. تمامی این امور جزئی از خدمات آسانسور بشمار می‌آید، که نباید آن را نادیده گرفت.

خدمات آسانسور

سرویس آسانسور به چه معناست و هر چند وقت یکبار صورت می‌گیرد؟

سرویس و نگهداری آسانسور به این معناست که قسمت‌های مختلف به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرند تا اگر دچار نقص و یا ایرادی شده باشند، در سریع‌ترین زمان برطرف گردد. تمامی وسایل الکترونیکی و مکانیکی یک طول عمر مشخص و معینی دارند. اگر در این بازه زمانی به خوبی از آنها نگهداری نشود، امکان خرابی در آنها افزایش پیدا می‌کند و چه بسا از عمر مفید آنها کاسته شود. در نتیجه آسانسور هم مانند تمامی تجهیزات مکانیکی نیاز به سرویس دارد.

اغلب شرکت‌های نصب آسانسور در کرج پیشنهاد می‌کنند تا سرویس آسانسور به صورت ماهیانه انجام شود. شاید در اینجا بحث هزینه سرویس مطرح می‌شود. اما باید به این نکته توجه داشت که شما با پرداخت یک هزینه کم برای خدمات آسانسور می‌توانید جلوی هزینه‌های سنگین احتمالی در آینده را بگیرید و نکته مهمتر اینکه سلامت افرادی که از آن استفاده می‌کنند را حفظ کنید.

هزینه‎‌ای که برای سرویس دوره‌ای پرداخت می‌شود، یک هزینه غیرضروری نیست، بلکه با این هزینه اندک از خرابی‌های بزرگ جلوگیری و امنیت مسافران را تضمین می‌کنید. برای مثال اگر سیم بکسل دچار آسیب شود و به دلیل عدم سرویس دوره‌ای، متوجه این مشکل نشوید، همین امر باعث پاره شدن سیم بکسل و در نهایت سقوط آسانسور را به دنبال دارد، که متاسفانه می‌تواند هزینه‌های جانی و مالی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

علاوه بر بازدید دوره‌ای ماهیانه، آسانسور نیاز به یک سرویس بازرسی ایمنی و تعمیرات به صورت سالانه دارد. بازرس تمامی قسمت‌های آسانسور را بررسی می‌کند و مشکلات مهم را به شما اطلاع می‌دهد. همه آسانسورها باید مجوز داشته باشند و تحت بازرسی‌های دوره‌ای قرار بگیرند.  خدمات آسانسور، در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد چیزی حدود 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد.

بررسی و عیب یابی آسانسور

دلایل زیادی برای خرابی و از کار افتادن آسانسورهای قدیمی و مدرن وجود دارد. بارها به این نکته اشاره کردیم که با سرویس و نگهداری آسانسور تا حدود بسیار زیادی می‌توان جلوی خرابی و مشکلات تجهیزات را گرفت. خدمات آسانسور نه تنها باعث افزایش طول عمر آسانسور می‌شود بلکه انرژی مصرفی آسانسور را تا 15 درصد کاهش می‌دهد. زمان انتظار طولانی و خرابی‌های پی در پی  از نشانه‌های فرسودگی سیستم آسانسور است. مصرف انرژی بالا و گرمای بیش از حد، شاید مشکلات آشکاری نباشند، اما هزینه‌های پنهانی به همراه دارند. شما با سرویس دوره‌ای و تعمیر آسانسور در کرج می‌توانید از بروز چنین خرابی‌هایی جلوگیری کنید. در ادامه به بررسی رایج‌ترین مشکلات آسانسور و راه حل آنها می‌پردازیم:

بلبرینگ‌های پر سر و صدا

دلیل بیش از نیمی از خرابی‌های موتور آسانسور، مربوط به خرابی بلبرینگ می‌باشد. یکی از دلایل سر و صدای بلبرینگ‌ها، ارتعاشات درون موتور است. همانطور که درایوهای فرکانس متغیر برای کاهش مصرف انرژی موتور شما مفید هستند، می‌تواند این ارتعاشات را از طریق ساییده شدن زود هنگام بلبرینگ ناشی از جریان سرگردان به سطوح خطرناک افزایش دهند.

برای جلوگیری از این اتفاق، کافی‌ست تا از یک جاذب القایی استفاده کنید، این کار جریان‌ها را جذب کرده و از تجهیزات در برابر خرابی‌های احتمالی محافظت می‌کند. اگر خدمات آسانسور به‌صورت منظم انجام شود، می‌توان جلوی این خرابی‌ها را گرفت.

پارگی و پوسیدگی چرخ قرقره

برای رفع این مشکل آسانسور نیاز است تا دوباره چرخ قرقره‌ها را شیاردار کنیم. اگر چرخ قرقره‌ها فرسوده باشند، باعث ساییده شدن طناب‌ها می‌شوند که این امر خود دلیلی برای تخریب اجزای کلیدی آسانسور است. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان شیارها را دوباره شیاردار و یا تعویض کرد. در نتیجه حتما پروفیل شیارها وتناسب بین طناب‌ها و شیارها را بررسی کنید.

برای این کار ابزارهای مغناطیسی و لبه مستقیم در بازار وجود دارند تا سرویس کار آسانسور به صورت بصری شیارهای روی چرخ قرقره را بررسی کند و از پوشیده شدن آن به‌صورت یکنواخت اطمینان حاصل نماید.

خرابی به دلیل آلودگی

زمانی که آسانسور دچار سایش می‌شود، ذرات کوچک فلزی در روغن آزاد شده و کارکرد صحیح آسانسور را دچار اختلال می‌کند. یکی از دلایل بروز این مشکل، روغن کاری نادرست و مهر و موم‌های (آب بند) فرسوده است. در هنگام نصب آسانسور در کرج با استفاده از سیستم روانکاری، تمامی آلودگی‌ها و فرسودگی‌های داخل موتور بررسی می‌شود.

یکی از نشانه‌های سایش محفظه پمپ در آسانسورهای هیدرولیکی، غلظت بالای آلومینیوم در مخزن هیدرولیک است. همچنین علت ساییده شدن زودهنگام تاج دنده یک آسانسور دنده‌ای، می‌تواند وجود برنز زیاد در روغن جعبه دنده باشد. راه حل این مشکل، تجزیه و تحلیل روغن و روانکاری است. با انجام خدمات آسانسور در اسرع وقت، می‌توان متوجه بروز چنین اشکالاتی شد.

قطع برق

یکی از رایج‌ترین موارد در عیب یابی آسانسور و خرابی آن، فهمیدن علت قطعی برق آسانسور است. قطعی برق آسانسور را می‌توان اصلی‌ترین دلیل از کار افتادن و خرابی آسانسور در زمان حرکت دانست. برای حل این مشکل از اشعه مادون قرمز استفاده می‌شود. به این صورت که ترموگرافی مادون قرمز تغییرات شدید دما را اندازه گیری می‌کند و توانایی شناسایی مشکلات احتمالی را دارد.

خدمات آسانسور

خرابی به دلیل درایو موتور نامتعادل

تراز شفت در زمانی که موتور الکتریکی به قطعه دیگری از تجهیزات متصل می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. اگر تراز درست نباشد، بلبرینگ‌های موتور شروع به سایش می‌کنند. برای بررسی ناهماهنگی‌های شفت، می‌توان از تجهیزات اندازی گیری لیزری پیشرفته و یا با استفاده از یک لبه صاف (برای خط کشی و صافی سطوح) کمک گرفت.

در آسانسور نقص‌های رایجی وجود دارد که ممکن است در صورت عدم رعایت خدمات آسانسور و همچنین تعمیر و نگهداری آسانسور رخ دهد. این نقص‌ها می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. در ادامه به چند نمونه از این عیوب اشاره می‌کنیم:

خرابی مکانیکی که باعث سقوط آسانسور در داخل چاهک می‌شود

محور باز که خطر سقوط را به همراه دارد

هم سطح نبودن کابین با کف طبقه

خرابی سیستم قرقره

مهمترین مزایای خدمات آسانسور

تا حدودی در باره اهمیت سرویس آسانسور و حفظ جان مسافرین صحبت کردیم و به این نکته که انجام سرویس ماهیانه می‌توان تا حد زیادی از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند، اشاره کردیم. در ادامه این مقاله به سه مورد از مهمترین مزیت‌های سرویس و نگهداری آسانسور می‌پردازیم.

کاهش هزینه‌ها

همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه سرویس و خدمات آسانسور بسیار کمتر از مخارجی‌ست که تعمیرات اساسی به بار می‌آورند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا با پرداخت هزینه‌‌ای نسبتا کم، از هزینه‌های گزاف تعمیرات جلوگیری کنید. چک کردن ماهیانه روغن ترمز، گیربکس و لنت‌های روغن سبب افزایش طول عمر این قطعات می‌شود. اما اگر به دلیل عدم سرویس، نیاز به تعویض و یا تعمیر گیربکس و یا موتور باشد، باید هزینه زیادی متحمل شوید.

افزایش کارایی آسانسور

از دیگر مزیت‌های خدمات آسانسور و سرویس آن، می‌توان به افزایش کارایی آسانسور اشاره کرد. خرابی و فرسوده شدن قطعات آسانسور بر روی عملکرد آن تاثیر می‌گذارد و باعث افت کارایی آسانسور می‌شود. برای مثال ممکن است شاهد تکان‌های شدید در زمان شروع و توقف کابین و همچنین تاخیر در حرکت آن باشیم. سرویس کردن و تعمیر آسانسور در کرج ، نه تنها عملکرد آن را بهبود می‌بخشد بلکه به افزایش طول عمر آسانسور نیز کمک شایانی می‌کند.

افزایش ایمنی و حفظ جان افراد

همه ما به خوبی می‌دانیم که شرط اول استفاده از یک وسیله‌ای که با انسان سر و کار دارد، حفظ جان و سلامتی افرادی‌ست که از آن استفاده می‌کنند. آسانسورها به منظور سهولت در جابجایی طبقات و کم کردن زحمت بالا و پایین رفتن از پله‌های ساختمان، ساخته شده‌اند. اما این وسیله کار آمد اگر دچار خرابی و نقص شود، می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی شدیدی به همراه داشته باشد و یا حتی در برخی موارد جان افراد را بگیرد که با سرویس دوره‌ای این احتمال تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

سرویس آسانسور شامل چه کارهایی است؟

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که آسانسور ساختمان‌هایی با مصرف عادی، بهتر است تا به‌صورت ماهیانه توسط شرکت‌های تعمیر و نگهداری آسانسور مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرند. اما در ساختمان‌هایی که میزان استفاده از آسانسور بیشتر از حد معمول بوده و یا از زمان ساخت آن بیش از 20 سال گذشته، توصیه می‌شود که دوبار در ماه خدمات آسانسور انجام گیرد. اما شاید با خواندن این مقاله تا به اینجا، چنین سوالی ذهن‌تان را درگیر کرده، سرویس آسانسور شامل چه چیزهایی‌ست؟

شرکتی که برای انجام سرویس و نگهداری آسانسور با آن قرار داد امضاء می‌کنید، وظیفه دارد تا تمامی بخش‌های مهم آسانسور را بر اساس چک لیست به خوبی بررسی کند و از سالم بودن همه قسمت‌ها اطمینان حاصل نماید. مواردی که در چک لیست لحاظ می‌شود، به شرح زیر است:

موتورخانه

بررسی و تعویض روغن گیربکس موتور

بازبینی اتصالات جعبه سه فاز، فیوزها و سیستم ارت آسانسور

بررسی دمای موتورخانه و سیستم ترموستات موتور

تمیز کردن موتور خانه و داخل موتور ژنراتور

بازدید سیستم ترمز شامل لنت‌ها و کنتاکت‌ها

بررسی هرزگردها و شیارهای سیم بکسل جهت اطمینان از نداشتن فرسایش، زدگی و سایر مشکلات

بررسی استحکام شاسی موتور

بازدید از گاورنر و اتصالات گاورنر

تست سیستم نجات اضطراری و دشارژ باطری‌های نجات اضطراری

چاه آسانسور

بررسی ترمز ایمنی پاراشوت و اتصالات آن به سیم بکسل گاورنر آسانسور

بررسی اتصالات پیچ و مهرهای یوک کابین

بازدید بافرها و ضربه‌گیرهای کابین و قاب آسانسور

بازدید و تنظیم سنسورهای آهنربایی آسانسور

اطمینان از وجود قلاب در بالای چاه آسانسور

یررسی میکروسوئیچ‌های دور انداز و حد آسانسور

بررسی سلامت کرپی‌ها و سربکسل آسانسور

بازدید از کفشک‌های کابین و وزنه آسانسور

درب‌های تمام اتوماتیک و لولایی

بازدید قفل

بررسی کنتاکت‌های درب

بازدید کفشک‌های زیر درب

بررسی مکانیزم و موتور سردرب، درب اتوماتیک روی کابین

بازدید مگنت درب باز کن

روغن کاری لولاها

کابین و طبقات

بررسی سقف و کف کابین

اطمینان از هم‌سطح بودن کابین با طبقه

بازدید نحوه باز و بسته شدن درب کابین

بررسی عملکرد تمامی کلید‌های داخل کابین

همچنین اطمینان از سالم بودن چراغ‌های داخل کابین

بعد از انجام تمامی این کارها، نوبت به سرویس قطعات مستهلک می‌رسد. اگر قطعه دچار ایراد و خرابی باشد سرویس کار آسانسور آن را تعمیر می‌کند، اما اگر قطعه غیر قابل تعمیر بود با هماهنگی مدیر ساختمان نسبت به تعویض آن اقدام می‌نماید.

عمر مفید آسانسور

در صورتی که تمامی خدمات آسانسور به صورت مداوم و منظم انجام شود، طول عمر یک آسانسور به اندازه عمر ساختمان است. اما اگر تعمیر و نگهداری آسانسور بطور منظم صورت نگیرد، عمر آسانسور به شدت کاهش پیدا می‌کند. حتی در برخی از موارد امکان دارد تا آسانسور شما در کمتر از 5 سال نیاز به تعمیرات اساسی جنرال سرویس (شامل تعویض فلکه‌ها، بکسل‌ها و قطعات اصلی دیگر) باشد.

خدمات آسانسور

نصب آسانسور در کرج

همانطور که اشاره کردیم، خدمات آسانسور بسیار مهم و حیاتی‌ست و هرگونه سهل انگاری در نصب و یا تعمیر و نگهداری آسانسور عواقب جبران ناپذیری به  همراه دارد. ما در آکام شایا با کادر مجرب و متعهد، آماده خدمات رسانی به شما هستیم.

در ابتدا کافی‌ست تا از طریق ارتباط با ما درخواست خود را با ما در میان بگذارید، در قدم بعدی متخصصین ما در این زمینه به محل پروژه مراجعه می‌کنند و راهنمایی‌های لازم در خصوص نحوه اجرای طرح را با شما به اشتراک می‌گذارند. بعد از بازدید و مشاوره، بهترین نوع آسانسور، بالابر و یا جک برقیرا به شما پیشنهاد می‌شود و بعد از تایید، فرایند طراحی توسط تیم آکام شایا اجرا می‌شود.

در قسمت بعدی پس از طراحی پروژه، برآورد هزینه صورت می‌گیرد. و در آخر با عقد قرار داد شرکت آکام شایا تضمین می‌کند تا در طول پروژه از تمامی توان و دانش خود بهره بگیرد. همچنین تمامی محصولات، تجهیزات، قطعات و خدمات ارائه شده دارای گارانتی و ضمانت معتبر و همینطور خدمات پس از فروش است.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...