نصب آسانسور قفل ایمن آسانسور آسانسور و پله برقی آکام شایا
آکام شایا

نصب آسانسور؛ تکنولوژی hatch latch در نصب آسانسور چه می کند؟

نصب آسانسور؛ تکنولوژی hatch latch در نصب آسانسور چه می کند؟

نصب آسانسور؛ تکنولوژی hatch latch در نصب آسانسور چه می کند؟

شاید تاکنون با فناوری های بسیاری در زمینه نصب آسانسور برخورد کرده اید که شما را شگفت زده می کنند. اما بسیاری از این فناوری ها با وجود ورود به عرصه آسانسورسازی هنوز چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند. با توجه به تکنولوژی های به روز و فراوانی که در زمینه ساخت آسانسور به کار رفته است، همچنان تعداد بی شماری از آسانسورها از قفل ایمن آسانسور برای باز و بسته کردن درب خود برخوردار نیستند. این موضوع در دنیا سبب به خطر افتادن جان افراد زیادی می شود.

به طوری که در اغلب موارد به دلیل عدم وجود یک قفل مناسب و ایمن، افراد با قطع اعضا یا جا گذاشتن وسایل خود پشت درب کابین مواجه شده اند. به همین دلیل استفاده از قفل های ایمن سبب می شود جان مسافران در امنیت بیشتری باشد و با خطرات کمتری در آینده روبه رو خواهید شد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به توضیحات جالبی درباره یکی از به روزترین انواع قفل های درب کابین به نام hatch latch بپردازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه مند هستید، تا پایان متن ما را همراهی کنید.

قفل ایمن آسانسور

تکنولوژی های قفل ایمن آسانسور

در حوزه قفل ایمن آسانسور تاکنون انواع مختلفی از قفل ها به جهان معرفی شده اند؛ اما یکی از مواردی که امروزه رواج بسیاری در کشورهای دیگر دارد، قفل هایی موسوم به hatch latch است کهlatch  قفل هایی موسوم به ن انواع مختلفی از قفل ها به جهان معرفی شده اند؛ اما یکی از مواردی که امروزه رواج بسیاری در کشورها هستند که سبب افزایش ایمنی آسانسور هنگام کارکرد روزانه خود می شوند. درواقع زمانی که آسانسور هنوز در جایگاه اصلی خود به صورت همراز با طبقه مدنظر مسافران قرار نگرفته باشد، امکان باز شدن درب کابین وجود نخواهد داشت.

حتی زمانی که ساختمان دچار قطعی برق می شود، تا جایی که کابین در جایگاه ماسب ی برای پیاده شدن مسافران قرار بگیرد، کابین حرکت می کند. همچنین شاید در خیلی از موارد هنگام بسته شدن درب با فشار دادن دکمه باز شدن لته ها از طرف افراد دیگر روبه رو شده باشید، در این شرایط استفاده از این قفل درب ها سبب می شود هرگز درب به طور ناگهانی باز نشود و امکان به خطر افتادن افرادی که در بین لته ها در آسانسورهای دیگر که از ا ین قفل برخوردار نیستند، هرگز پیش نیاید.

کاربرد hatch latch در آسانسورهای هوشمند

قفل ایمن آسانسور که هنگام نصب آن در جایگاه خود تعبیه می شود، به طور طبیعی حاوی سنسورهایی است که با برنامه ریزی های مختلفی که به آن داده می شود، امکان بهره مندی از خدمات و مزایای آن متفاوت خواهد بود. آسانسورهای هوشمند به گونه ای عمل می کنند که مسافر قبل از ورود به کابین براساس کارت و کد کلیدی که در اختیار او قرار داده می شود، طبقه مدنظر خود را بر می گزیند.

از آنجایی که آسانسورهای هوشمند مطابق با فناوری روز دنیا ساخته شده اند، از قفل ایمن درب نیز که در این مقاله به بیان آن می پردازیم، در ساخت آن کمک گرفته شده است. درواقع نحوه استفاده از hatch latch در آسانسورهای هوشمند به گونه ای است که قفل ایمن آسانسور زمانی که فردی قصد استفاده از آسانسور تعریف شده برای دیگری را دارد، سنسورها فعال می شوند و اجازه ورود به کابین را نمی دهند.

قفل ایمن آسانسور hatch latch چگونه کار می کند؟

شاید اکنون با این سوال روبه رو شوید که این قفل ایمن آسانسور به چه صورت کار می کند و در چه آسانسورهایی قابلیت استفاده از آن وجود دارد. واقعیت این است که قفل hatch latch همچون بسیاری از ابزار برقی دیگر دارای جعبه ابزاری است که در آسانسورها این جعبه ابزار در بخش بالایی کابین قرار خواهد گرفت و عملکرد قفل را از آنجا مدیریت خواهد کرد. در این قسمت می خواهیم به بیان روش کار قفل hatch latch بپردازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نصب آسانسور در سراسر کشور علاقه مند هستید، با مشاوران مجرب آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

قفل ایمن آسانسور

طرز کار دقیق قفل hatch latch

در این جعبه دو چشمی برای تطبیق عکس با فردی که قصد ورود به کابین را دارد و همچنین یک حسگر قرار می گیرد. اولین چشمی که با نام حسگر DZ شناخته شده است، محدوده درب کابین را مشخص می کند. دومین چشمی که به آن حسگر DL می گویند، با نشر نوارهایی از اشعه با فرکانس های مختلف درب آسانسور را دنبال می کند و بسته به اینکه مسافران در منطقه ایمن قرار دارند یا خیر، نسبت به باز و بسته شدن درب کابین تصمیم می گیرد.

علاوه بر این براکتی با ابعاد 5 در 9 که از جنس فولاد است روی یکی از لته ها یا آویز متحرکی نصب خواهد شد. این براکت حد باز و بسته شدن درب کابین را معین می کند. به عنوان مثال زمانی که کابین در طبقه مدنظر توقف می کند، زبانه قفل را که 4 اینچ طول دارد می بندد تا درب کابین باز شود.

سپس موقع حرکت کابین نیز این عملکرد برعکس خواهد شد و با بیرون آمدن زبانه قفل درب به طور کامل و ایمن بسته می شود. در صورتی که این زبانه بسته شود، چراغ های ال ای دی روی برد کنترل که هنگام نصب آسانسور در بخش موردنظر تعبیه شده است، روشن خواهند شد تا امنیت عبور و مرور از کابین را به مسافران اطلاع دهد.

میزان ایمنی قفل درب Hatch latch

بهتر است بدانید این قفل با در نظر گرفتن تمام موارد فنی و ایمنی لازم سبب دستیابی به بهترین عملکرد طراحی شده است. به همین دلیل این میزان از توجه به امنیت جان مسافران سبب استقبال بسیاری از طراحان آسانسورها برای استفاده از این قفل ایمنی می شود. اما توجه داشته باشید که سیستم ایمنی قفل Hatch latch باید گهکداری مورد بررسی قرار گیرد تا اگر هشداری نسبت به عدم کارکرد درست خود دارد، شما از آن آگاه باشید. بدین منظور کافی است آزمایشی در راستای بررسی دقت عمل این قفل ایمنی انجام دهید که به شرح زیر است.

آزمایش صحت کارکرد باتری

برای این کار نحوه کار باتری موجود در Hatch latch را به صورت دوره ای از طریق بالا بردن پیستونی که جزو ابزارآلات به کار رفته در خود قفل است، بررسی می کند. اگر باتری این قفل نسبت به حالت اولیه خود کاهش پیدا کرده و در معرض از کار افتادن باشد، Hatch latch با ایجاد یک آلارم صوتی این موضوع را اطلاع خواهد داد. در این صورت پیش از خرابی قفل با ایجاد صدا از بروز آسیب های عدیده جلوگیری می کند.

این در حالی است که دیگر قفل های آسانسور به ناگهان دچار ایست می شوند و مشکلات خطرآفرینی را به وجود می آورند. جالب است بدانید این سیگنال صوتی که برای اطلاع دادن خرابی باتری به کار می رود، تنها به یک بار ایجاد آلارم محدود نمی شود و هر 15 ثانیه یک بار این مشکل را اعلام می کند تا زمانی که تدابیر لازم برای عیب یابی قفل ایمن آسانسور صورت گیرد.

قفل ایمن آسانسور

آشنایی با قفل ایمن T و مقایسه آن با hatch latch

اکنون که به خوبی با کاربرد قفل ایمن آسانسور hatch latch در نصب آسانسور آشنا شده اید، بهتر است به سراغ یکی دیگر از قفل های ایمن ساز برویم و آن را با hatch latch مقایسه کنیم. از سری دیگر قفل هایی که برای ایمنی بالای آسانسور به کار می روند، قفل T گفته می شود. این قفل دارای مانیتور هوشمند برای جابجایی آسانسور میان طبقات است و از طریق اطلاعاتی که از پیش توسط مسافران به آن داده می شود، به سمت مقصد خود حرکت می کند.

از آنجایی که این قفل برخلاف قفل hatch latch با نرم افزار کار می کند، شاید موردپسند بسیاری از مدیران سازه ها نباشد. اما در این مقاله که به بیان یکی از قفل ایمن ها پرداخته شد، ترجیح دادیم از قفل T نیز سخنی به میان آوریم.

مزایای استفاده از قفل T

شاید اکنون با این سوال مواجه شوید که نرم افزار قفل T چه مزایا و معایبی دارد. در این بخش قصد داریم به بیان مزایای این قفل بپردازیم. قفل T دارای مزایای جالب و قابل توجهی برای استفاده در ساختمان های مرتفع و برج ها خواهد بود. یکی از این مزایا به کارگیری سنسورهای قوی به شمار می رود. به طوری که هر گونه نقص در عملکرد آسانسور دیده شود، سنسورها فورا آن ها را به مدیر ساختمان اطلاع خواهند داد.

همچنین مشکلات پدید آمده در آسانسور روی مانیتور نمایش داده می شود و کدهای مخصوص به آن را نیز که نشان از دقت عمل بالای سنسورها دارد، در بر دارد. علاوه براین قفل ایمن آسانسور T دارای سیستم کنترل بسیار قوی برای برقراری ارتباط با تمام کابین های آسانسور به صورت همزمان است؛ زیرا همانطور که می دانید قفل T برای آسانسورهای هوشمند که دارای چندین کابین با کارکرد همزمان هستند، استفاده می شود.

معایب استفاده از قفل T

اما درباره معایب آن تنها به گفتن این جمله بسنده خواهیم کرد که کار با نرم افزار برای بسیاری از افراد سخت و آزاردهنده است. از آنجایی که برقراری اینترنت برای به کارگیری نرم افزار قفل T لازم خواهد بود، در صورت بروز مشکلات عدیده ای که در بحث اینترنت در کشور وجود دارد، استفاده از آن چندان توصیه نخواهد شد. این در حالی است که قفل hatch latch به دلیل برخورداری از آلارم های ایمن ساز و عدم نیاز به سیستم های خاص و تکنولوژی برنامه ریزی شده امروزی، در عین داشتن کاربرد آسان، از امنیت بالایی نیز برخوردار است.

قفل ایمن آسانسور

و در آخر…

در این مقاله سعی کردیم به بیان نکات لازم درباره قفل ایمن آسانسور Hatch latch بپردازیم که جزو تکنولوژی های روز دنیا در زمینه قفل های ایمنی آسانسور به حساب می آیند. این قفل ها نسبت به دیگر انواعی که در بازار موجود است، دارای امنیت بالایی هستند. البته یکی از مهم ترین مواردی که باید درباره نصب قفل Hatch latch در ساختمان در نظر داشته باشید، استفاده از اصول درست و کدهای لازم برای این کار است. در غیر این صورت احتمال بروز خطرات جبران ناپذیر در آینده بسیار افزایش خواهد یافت.

همچنین کارکرد جالب و بسیار دقیق این قفل سبب می شود تا خیال سازنده ساختمان از بابت امنیت جان مسافران راحت باشد. زیرا اگر مشکلی در نوع قفل درب کابین ایجاد شود، بی تردید با آلارم هشدار این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد. همچنین اگر تمایل دارید از نحوه نصب انواع آسانسور و قفل های ایمن مربوط به آن اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران مجرب شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید. این شرکت با برخورداری از مشاورانی خبره و دارای سابقه کار حرفه ای در این زمینه به افزایش اطلاعات شما درباره نصب انواع آسانسور در سراسر کشور کمک خواهند کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...