استاندارد نصب آسانسور کرج | آسانسور و پله برقی آکام شایا
آکام شایا

استاندارد نصب آسانسور کرج

استاندارد نصب آسانسور کرج

استاندارد نصب آسانسور کرج

آسانسور یکی از حیاتی ترین وسایل موجود در سازه های چند طبقه به شمار می آید که از زمان طراحی تا استفاده از آن باید مطابق با استانداردهای موجود پیش رفت. در غیر اینصورت اتفاقات ناخوشایندی پیش خواهد آمد که جبران آن در بسیاری از موارد امکان پذیر نیست. بهتر است بدانید که پس از نصب آسانسور موارد بی شماری از قبیل سرویس و تعمیرات آن می تواند مانع از بروز اتفاقات خطرناک در آینده شود.

اما آنچه در این باره اهمیت زیادی دارد، رعایت قوانین و دریافت مدارک لازم هنگام نصب و اجرای آسانسور است که امنیت بالای آن را تضمین می کند. در این مقاله قصد داریم به بیان موارد مربوط به استاندارد نصب آسانسور کرج بپردازیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه تا پایان متن ما را همراهی کنید.

استاندارد نصب آسانسور کرج

استاندارد نصب آسانسور کرج چیست؟

از آنجایی که آسانسور با جان انسان ها در ارتباط است و عدم توجه به نکات و اصول مربوط به ساخت آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بار آورد، این موضوع هنگام نصب و کاربری آن نیز باید مدنظر قرار گیرد. به این معنا که رعایت قوانین و اصول استاندارد نصب آسانسور کرجتنها به بخش طراحی یا ساخت آسانسور محدود نمی شود. در حالی که آسانسور با کیفیت بالا و امنیت کافی در ساختمان نصب شود، ولی نگهداری از آن مطابق با اصول نباشد، یعنی به عمد جان مسافران را به خطر انداخته اید و هیچ کس جز شما مقصر نخواهد بود. در این بخش می خواهیم به بیان انواع استانداردهای مربوط به نصب آسانسور توضیح دهیم.

گواهینامه استاندارد اولیه آسانسور

پس از آنکه آسانسور در محل مدنظر شما نصب شد، کارشناسی به ساختمان مراجعه کرده و آسانسور را از لحاظ فنی و معیارهای ایمنی طبق استانداردهای موجود بررسی می کند. زمانی که تمام موارد با دقت چک شد و از هر لحاظ امنیت آسانسور تضمین شد، شما قادر به دریافت گواهینامه استاندارد خواهید بود. البته این مدرک تنها به عنوان استاندارد اولیه قابل پذیرش است و طبق آن دریافت گواهی پایان کار آسانسور برای شما مقدور است.

اگر تصور می کنید که اخذ گواهینامه استاندارد اولیه اهمیت چندانی ندارد، باید گفت دریافت پایان کار تنها راه کسب استاندارد اولیه بیان می شود. همچنین توجه داشته باشید زمانی استفاده از آسانسور امنیت مسافران را تامین می کند که حتما گواهی استاندارد اولیه را در دست داشته باشید. در غیر اینصورت استفاده از آسانسور جز خطر هیچ پیامد دیگری نخواهد داشت. تعداد 20 الی 35 روز بازه زمانی برای دریافت این گواهینامه تعیین می شود.

مدارک لازم برای دریافت گواهی استاندارد اولیه

برای آنکه هنگام دریافت گواهینامه استاندارد نصب آسانسور کرج با مشکلی مواجه نشوید، بهتر است پیش از مراجعه به مراکز مربوطه مدارک لازم را تهیه کنید. ابتدا کپی از برگه اول پروانه سازه دریافت کرده و سپس باید از کارت ملی شخص متقاضی به صورت پشت و رو کپی کنید. پس از آن می بایست برای اخذ کپی صفحه اول شناسنامه فردی که تقاضا کرده است اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که آسانسور از پیش در سازه وجود داشته است، به عنوان مثال قصد دارید برای آسانسور یک ساختمان قدیمی این گواهینامه را بگیرید، نیاز به درخواست و ارائه مدارک لازم خواهد بود.

استاندارد نصب آسانسور کرج

گواهینامه استاندارد ادواری آسانسور

شاید بر این گمان باشید که دریافت گواهی استاندارد برای تمام آسانسورها در هر سازه ای تنها همان بود که بیان شد، اما اصلا اینطور نیست. برای سازه هایی که تردد رفت و آمد در آن زیاد است، دریافت گواهی نیز متفاوت خواهد بود. به این معنا که باید هر سال برای دریافت گواهینامه استاندارد آسانسور اقدام کنید که به آن استاندارد ادواری گفته می شود.

علت اهمیت این نوع استاندارد نصب آسانسور کرج ارزش بالای جان افراد و نیاز وافر به بررسی مداوم نکات ایمنی و نحوه کارکرد آسانسور است که در سازه های تجاری و تفریحی بیشتر به آن توصیه می شود؛ زیرا در یک روز با حجم زیادی از جابجایی کابین و ظرفیت بالای مسافران روبه رو خواهد شد. زمانی که برای دریافت این گواهینامه در نظر گرفته می شود، 10 تا 30 روز است که این مقدار بسته به میزان کارهای صورت گرفته به دست کارفرما و همچنین شرکتی که امر بازرسی را انجام می دهد، قابل تغییر خواهد بود.

مراحل دریافت استاندارد نصب آسانسور

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد، مراحلی است که در راستای اخذ گواهینامه های استاندارد باید طی شود. این مراحل شامل چندین مورد است که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد. در صورتی که قصد دارید بی هیچ اتلاف وقتی گواهی استاندارد را دریافت کنید، این قسمت را از دست ندهید.

  1. در مرحله اول برای دریافت استاندارد نصب آسانسور کرج می بایست از به پایان رسیدن تمام مراحل از نصب تا اجرای آسانسور اطلاع یابید. اگر هر یک از مراحل مذکور یا انجام عملیات ساختمانی باقی مانده باشد و کارشناس بخواهد برای بار دیگر مجددا به ساختمان سر بزند، یعنی کار شما تا زمان نامعلومی به تعویق خواهد افتاد.
  2. در این مرحله ارسال مدارکی که در بالا ذکر شد اعم از کپی اسنادی همچون پروانه ساخت و همچنین ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه الزامی است.
  3. در این زمان بایستی برای ثبت نام در شرکت اقدام کنید. این کار به معنای اخذ نوبت برای مراجعه کارشناس و انجام بررسی های لازم ضروری است.
  4. اکنون باید منتظر بمانید تا درخواست داده شده توسط بازرس تایید شود و نوبت بازرسی نیز برای ساختمان شما تعیین خواهد شد.
  5. در این شرایط شرکت بازرسی از شما می خواهد تا قراردادی را در راستای بازرسی های سالیانه برقرار کنید. عقد این قرارداد باید طبق رضایت کارفرما و همچنین پیمانکار صورت گیرد و هر سال یک بار تمدید خواهد شد.
  6. پس از این کار هزینه مربوط به بازرسی توسط شرکت تعیین می شود و بایستی کارفرما در زمان کوتاهی نسبت به پرداخت آن اقدام کند. سپس فیش واریز هزینه مشخص شده باید به شرکت ارائه شود.
  7. در این مرحله مدارک دیگری که شرکت از شما مطالبه می کند، باید به طور دقیق به دست کارفرما ارائه شود. همچنین نقشه سازه و محاسبات صورت گرفته برای جا به جای ساختمان نیز می بایست در اختیار شرکت بازرسی قرار گیرد. توجه داشته باشید فرمی به عنوان فرم مهندس ناظر نیز نزد کارفرما وجود دارد که باید به شرکت تحویل داده شود.
  8. پس از آنکه تمام مراحل تا به اینجا توسط فرد درخواست دهنده انجام شد، کارشناس برای بررسی شرایط موجود و مطابقت اصول فنی به کار رفته در نصب و اجرای آسانسور با استانداردهای موجود ساختمان را تحت بازرسی قرار می دهد. هر ایرادی که وجود داشت و بازرس قادر به رفع آن بود حل می شود و در غیر اینصورت حضور او برای انجام امور مربوط به ارائه گواهی استاندارد نصب آسانسور کرج به زمان دیگری موکول خواهد شد.

استاندارد نصب آسانسور کرج

بازرس شرکت باید با در نظر گیری تمام قوانین و تحت نظارت نماینده شرکت به ساختمان مراجعه کند. در صورتی که هیچ مشکلی در بررسی های مذکور وجود نداشت، کارشناس گواهی استاندارد اولیه آسانسور را به شما خواهد داد. این امور برای دریافت گواهی استاندارد ادواری نیز به همین صورت است.

  1. پس از طی بازرسی ها باید منتظر دریافت گواهی استاندارد اولیه یا ادواری بمانید. شرکت بازرسی در صورت پایان یافتن تمام مراحل و صدور گواهینامه نیاز است آن اصل آن را به کارفرما تحویل دهد.
  2. کارفرما نیز می بایست کپی برابر با اصل آن را آماده کرده و به شرکت ارائه دهد تا تمام مدارک به طور دقیق و درست در پرونده ضمیمه شود.

عدم رعایت استانداردها به چه خطراتی منتهی می شود؟

همانطور که پیش از این بیان شد استاندارد نصب آسانسور کرج تنها مربوط به ساخت یا طراحی آن نمی شود. ولی عدم رعایت هر یک از آن ها سبب بروز آسیب های جبران ناپذیری خواهد شد. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما آسانسور را از شرکت هایی که ارائه استاندارد رسمی در دستور کار آن ها قرار دارد، خریداری کرده و در دریافت گواهینامه های استاندارد هنگام نصب و اجرا کوتاهی نکنید. در این بخش پیامدهای خطرزا در زمینه عدم دریافت گواهی استاندارد نصب آسانسور کرج را برای شما بین خواهیم کرد.

  • در شرایطی که آسانسور ایمنی لازم برای کاربری را نداشته باشد، یعنی قصور از جانب مدیران ساختمان بوده است. همچنین امنیت ضعیف آن می تواند بر عهده مدیران بهره برداری آسانسور یا مالکان سازه نیز باشد. در این شرایط هر اتفاقی که رخ دهد، بی شک می بایست یکی یا تمام افراد مذکور پاسخ گو باشند.
  • زمانی ممکن است مدیران و مالک های ساختمان کارهای خود را به درستی انجام داده باشند، ولی همچنان احتمال بروز خطر در آسانسور احساس شود. در این شرایط هر حادثه ای که رخ دهد و جان مسافران را به خطر اندازد، مسئولیت برعهده شرکت مربوط به نگهداری و سرویس آسانسور خواهد بود؛ زیرا این مشکل نشان دهنده عدم انجام درست بررسی های لازم توسط تکنسین شرکت است.
  • در شرایطی هم طراحان و سازندگان آسانسور کوتاهی کرده اند و منجر به بروز خطرات در کاربری آسانسور می شوند. همانطور که قبلا هم بیان کردیم باید از شرکت هایی آسانسور خریداری کنیم که نسبت به برخورداری آن از استانداردهای لازم مطمئن باشیم. در این موارد بروز هر مشکلی نیاز به پاسخ گویی کارشناس تایید کننده آسانسور و ناظران استاندارد آن خواهد داشت.
  • برخی اوقات هم بروز مشکل تقصیر هیچ کدام از موارد بیان شده نیست و بر اثر استفاده نادرست مسافران رخ می دهد. توجه داشته باشید که در این شرایط تنها مقصر، فرد خاطی است و باید خسارت به هر شکلی که باشد، توسط شخص پرداخت شود.

استاندارد نصب آسانسور کرج

و در آخر…

در این مقاله سعی کردیم نکات لازم درباره گواهینامه استاندارد نصب آسانسور کرج را برای شما توضیح دهیم تا با رعایت این موارد از بروز اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری کنید. به عنوان مثال در متن بالا ذکر شد که اگر می خواهید امنیت بالایی برای مسافران آسانسور فراهم آورید، می بایست از گواهی استاندارد اولیه آسانسور برخوردار باشید. سپس نوبت به دریافت گواهینامه استاندارد ادواری می رسد که شرایط دریافت آن در مقاله بیان شد.

در صورتی که از افراد علاقمند به بررسی نکات بیشتر درباره آسانسور و کابین هستید، توصیه می کنیم در دوره های آکام شایا البرز شرکت کنید. این دوره ها تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار می شود و شما را آماده حضور در بازار کار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...