سیستم پاراشوت در نصب آسانسور | آسانسور و پله برقی آکام شایا
آکام شایا

عملکرد سیستم پاراشوت در نصب آسانسور

عملکرد سیستم پاراشوت در نصب آسانسور

عملکرد سیستم پاراشوت در نصب آسانسور

در سال های اخیر به وفور با حوادثی همچون سقوط آسانسور روبه رو می شوید که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل نیز کارشناسان صنعت آسانسورسازی هنگام نصب آسانسور از سیستم خارق العاده ای به نام سیستم پاراشوت در کنار دیگر قطعات استفاده می کنند. از آنجایی که آسانسور جزو سیستم های بسیار مهم و حیاتی در سازه های چند طبقه به شمار می آید، میزان ایمنی آن نیز اهمیت بسیاری پیدا می کند و به عنوان یک اصل از آن یاد می شود.

در این زمینه سیستم پاراشوت وظیفه مهمی برعهده دارد؛ زیرا در شرایطی که آسانسور به دلایل مختلف با خطر سقوط مواجه می شود، به کمک می آید و مسافران را از خطر بزرگی نجات می دهد. بدین منظور قصد داریم در ادامه به بیان نکات جذاب و ارزشمندی درباره سیستم پاراشوت و عملکرد آن بپردازیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نصب انواع آسانسور در سراسر کشور با مشاوران مجرب آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

سیستم پاراشوت

آشنایی با سیستم پاراشوت پس از نصب آسانسور

بسیاری از افراد هنگام استفاده از آسانسور ترس از سقوط دارند؛ زیرا روزانه تعداد بی شماری خبر به گوش می رسد که از مرگ مسافران سوار بر آسانسور خبر می دهد. اما بهتر است بدانید طراحان و متخصصان صنعت آسانسورسازی با در نظر گرفتن این موضوع اقدام به ساخت سیستم حرفه ای و مطمئنی به نام سیستم پاراشوت کرده اند که امکان سقوط کابین را به حداقل می رساند.

سیستم پاراشوت یکی از مهمترین بخش ها پس از نصب آسانسور به شمار می آید که امنیت جانی مسافران را فراهم می آورد. درواقع نام دیگری که برای پاراشوت در نظر گرفته می شود، سیستم ترمز است که معنای ملموس تری را به مخاطب منتقل می کند. در آسانسورها سیستم پاراشوت از طریق کابل هایی که از جنس فولاد هستند، تامین می شود.

این کابل ها از کابین آسانسور آویزان شده و در شرایط اضطراری با چسبیدن به شیارهای قرقره آسانسورهای کششی از سقوط کابین جلوگیری می کنند. البته زمانی که کابل ها وارد عمل می شوند، چرخش قرقره در نحوه عملکرد آن تاثیرگذار خواهد بود. به طوری که اگر جهت چرخش قرقره کابین را به سمت بالا یا پایین بکشد، سیستم ترمز نیز با آن هماهنگ می شود و توقف کابین را مطابق با آن انجام می دهد.

بخش های مختلف سیستم پاراشوت

سیستم پاراشوت در اصل از دو بخش مختلف تشکیل شده است. به این معنا که هم شامل بخش الکتریکی و هم مکانیکی می شود. درواقع هر دو این سیستم ها در نهایت سبب توقف آسانسور خواهند شد. به ترکیب این دو سیستم در کنار یکدیگر، گاورنر گفته می شود.

نکته ای که درباره سیستم پاراشوت پس از نصب آسانسور باید مدنظر قرار دهید این است که عملکرد آن تنها در شرایطی که آسانسور در حال سقوط است به چشم نمی آید. در برخی موارد ممکن است با حالتی برخورد کنید که آسانسور با سرعتی بیش از سرعت نامی کابین در حال حرکت باشد. در این شرایط نیز آسانسور از سیستم پاراشوت برای بهبود عملکرد خود کمک می گیرد.

سیستم پاراشوت چگونه کار می کند؟

گاورنر در شرایط سقوط یا افزایش بیش از اندازه سرعت کابین آسانسور، ترمز ایمنی را فعال می سازد. این سیستم ترمز با استفاده از نیروی اصطکاکی که میان ریل های متصل شده به کابین و قرقره حامل به وجود می آورد، سبب توقف کابین می شود. گاورنر در حالت معمول به سیم بکسل آسانسور متصل است. به طوری که سیم بکسل روی آن قرار می گیرد و با عبور از روی استراکچر قرقره مانند سبب جابجایی کابین میان طبقات می شود.

به عنوان مثال اگر سیم بکسل به صورت پادساعتگرد بچرخد، کابین به سمت بالا و اگر به صورت ساعتگرد چرخش کند، کابین به سمت پایین خواهد آمد. با حرکت سیم بکسل، گاورنر نیز روی فلکه مربوط به خود شروع به حرکت می کند و فلکه آن که در چاه آسانسور قرار گرفته است نیز وادار به چرخش خواهد شد. در شرایطی که آسانسور با خطر سقوط مواجه می شود، اهرم گاورنر وارد عمل شده و با قفل کردن سیم بکسل و راه اندازی فلکه مربوط به خود، ترمز ایمنی را به کار می اندازد و بدین ترتیب آسانسور از حرکت می ایستد.

 

قطعات تشکیل دهنده پاراشوت

از آنجایی که سیستم پاراشوت به تنهایی از دو سیستم مجزای الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده است، بی تردید دارای قطعات بی شماری در کنار قطعات نصب آسانسور خواهد بود که هر کدام وظیفه ارزشمند و تاثیرگذاری را بر عهده دارند. بدنه اصلی سیستم پاراشوت به طور معمول دارای یک سری قطعات قفل کن است که همراه با چندین فک اصطکاکی بدنه را پوشانده اند.

زمانی که سیستم پاراشوت وارد عمل می شود تا کابل های کابین را قفل کند و سبب توقف کامل آن شود، قطعات قفل کننده وظیفه دارند به این کار رسیدگی کنند. پس از آن نوبت به فک های اصطکاکی می رسد که به صورت مستقیم با ریل آسانسور درگیر می شوند. درواقع اصلی ترین قطعاتی که ترمز کابین آسانسور را هنگام سقوط یا برخورداری از سرعت بالا رقم می زند، فک های اصطکاک و قطعه های قفل کننده به شمار می آیند.

قطعات جانبی سیستم پاراشوت هنگام نصب آسانسور

اما برخی دیگر از قطعات نیز در سیستم پاراشوت وجود دارند که توقف کابین را پس از نصب آسانسور و در زمان سقوط آن آسان تر می سازند. این قطعات شامل سفتی گیر پاراشوت، گاورنر، دستگاه پاراشوت واقع در چاه آسانسور، کنتاکت ها برای ایمنی سازی، سیم بکسل مختص گاورنر، اهرم فرمان، فنرهای محافظ و فنرهایی که با استهلاک انرژی توقف کابین را رقم می زنند.

آشنایی با سیستم گاورنر پاراشوت

سیستم پاراشوت همانطور که پیش از این نیز بیان شد برای توقف کامل آسانسور در شرایطی که آسانسور قصد سقوط دارد یا سرعت آن بیش از حد مجاز است، به کار می رود. به همین دلیل سیستم آن پیچیده تر از چیزی است که تصور می کنید. سیستم گاورنر بخش اصلی پاراشوت به شمار می رود که به عنوان یک سیستم ترکیبی از دستگاه های الکترونیکی و همچنین دستگاه های مکانیکی از آن یاد می شود.

در این صورت اگر بخواهیم نوع کار سیستم پاراشوت را بررسی کنیم، باید از نحوه کار گاورنر اطلاع یابیم. در این بخش به بیان توضیحاتی مختصر از سیستم گاورنر پاراشوت می پردازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب آسانسور در انواع مختلف علاقه مند هستید، با کارشناسان مجرب شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

نحوه عملکرد سیستم الکتریکی پاراشوت

شاید اکنون پس از آشنایی با تکنولوژی حفاظت از سقوط پس از نصب آسانسور با این سوال مواجه شوید که سیستم الکتریکی و مکانیکی پاراشوت چگونه عمل می کند؟ در پاسخ باید بگوییم زمانی که آسانسور در خطر سقوط قرار می گیرد، حالت الکتریکی پاراشوت فعال می شود و از سیستم ضد تصادف کمک می گیرد که کابین را به اجبار نگه می دارد. درواقع سیستم ضد تصادف سبب می شود کابین در اولین بخشی که قادر به توقف باشد، بایستد و خطری جان مسافران را تهدید نکند.

البته بدین منظور سیستم الکتریکی ابتدا سرعت کابین را به اندازه 115 درصد سرعت نامی آن کاهش می دهد و در شرایط مناسب آن را متوقف می سازد. زمانی که سیستم الکتریکی پاراشوت فعال می شود، منبع تغذیه این موضوع را به دستگاه درایو آسانسور اطلاع می دهد و برق موجود در این درایو را قطع می کند.

سیستم پاراشوت

نحوه عملکرد سیستم مکانیکی پاراشوت

سپس در این مرحله بی تردید به سیستم مکانیکی نیاز خواهیم داشت که با فعال شدن آن شرایطی توقف کابین نیز فراهم می شود. البته توقف به شکلی صورت می گیرد که امکان خروج مسافران وجود داشته باشد. همانطور که پیشتر بیان کردیم بسته به آنکه کابین در حال بالا یا پایین رفتن است، توقف نیز به حالت صعودی یا نزولی انجام خواهد شد تا جایی که کابین هم تراز نزدیک ترین طبقه ساختمان باشد.

انواع سیستم های پاراشوت

شاید بر این باور باشید که استفاده از سیستم پاراشوت پس از نصب آسانسور به طور معمول یگانه است و تنها یک پاراشوت در دنیا وجود دارد. اما بهتر است بدانید آسانسورها بسته به سرعتی که دارند باید از سیستم های پاراشوت مختلف استفاده کنند. به عنوان مثال به کارگیری یک سیستم پاراشوت برای آسمان خراش ها و پاساژهای پنج طبقه به طور یکسان کار درستی نخواهد بود. به همین دلیل می خواهیم در این بخش تعدادی از انواع سیستم های پاراشوت را به شما معرفی کنیم.

۱- پاراشوت با کارایی لحظه ای

این سیستم پاراشوت خود به دو دسته تقسیم می شود؛ غلطکی و شانه ای. همانطور که از نام این پاراشوت بر می آید، در یک لحظه فک های سیستم به ریل های نگهدارنده کابین برخورد کرده و در کسری از ثانیه توقف کامل آسانسور ممکن می شود.

۲- پاراشوت با کارایی ضربه گیر

سیستم دیگری که در کنار تکنولوژی های نصب آسانسور برای پاراشوت طراحی شده، نسبت به حالت اول دارای شدت بیشتری است. به طوری که هنگام نصب آن روی آسانسور از ضربه گیر نیز استفاده می شود تا مانع بروز آسیب های بی شماری که ممکن است در شرایط توقف کابین رخ دهد، شود. این موضوع باعث خواهد شد زمانی که کابین در معرض سقوط قرار دارد و توقف آن توسط سیستم پاراشوت ممکن آغاز می شود، ضربه های پدید آمده از تکان های خطرناک که سبب رعب و وحشت مسافران می شود جلوگیری کند و کابین در حالت کاملا آرام متوقف شود.

۳- پاراشوت با کارایی تدریجی

بی تردید در کنار پاراشوت ضربه گیر و لحظه ای نیاز به یک پاراشوت با عملکرد تدریجی که با گذشت زمان به آرامی توقف کابین را ممکن می سازد نیز خواهد بود. در این سیستم، قرارگیری و فیکس شدن فک های اصطکاکی روی ریل ها با گذر زمان تکمیل می شود تا از ایجاد ضربات مستهلک کننده هنگام ایست کامل آسانسور جلوگیری کند.

البته باید این موضوع را در کنار تمام موارد لحاظ شده هنگام نصب آسانسور در نظر داشت که با سیستم پاراشوت تدریجی زمان بیشتری برای توقف کامل آسانسور نیاز خواهد بود. همچنین تاثیری که فک های اصطکاکی روی ریل ها می گذارند، به دلیل صرف انرژی کمتر در بازه زمانی طولانی تر باعث می شود قدرت کمتری نسبت به سیستم های پاراشوت دیگر داشته باشد.

سیستم پاراشوت

و در آخر…

 در این مقاله تلاش کردیم به بیان ویژگی ها و عملکرد سیستم پاراشوت در نصب آسانسور بپردازیم. اساس کار این سیستم زمانی مشخص می شود که سقوط کابین به دلایل مختلف حتمی باشد. البته این تنها موردی به شمار نمی آید که از پاراشوت در آن استفاده می شود. بلکه سیستم پاراشوت در شرایطی که سرعت آسانسور نیز بالاتر از حد مجاز باشد به کار می آید. این سیستم خود از دو بخش مجزا و بسیار پیچیده الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است.

تمام این سیستم ها برای افزایش ایمنی آسانسور به کار می آیند. به عنوان مثال در مقاله به این موضوع پرداختیم که اگر آسانسور در معرض سقوط از سازه قرار گیرد، فک های اصطکاکی موجود از طریق انتقال برق به منبع تغذیه آسانسور واقع در چاهک به ریل های اطراف کابین می چسبند و توقف آنی کابین را رقم می زنند و امنیت جان مسافران را رقم می زنند.

اگر تمایل دارید با شرایط نصب انواع آسانسور در سراسر کشور آشنا شوید، با مشاوران خبره شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید. این شرکت با برخورداری از کارشناسان مجرب در تمام زمینه های مربوط به نصب آسانسور به سهولت انتخاب شما کمک شایانی خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...