نصب درایو آسانسور | نصب آسانسور | نصب درایو | آکام شایا
آکام شایا

همه چیز درباره نصب درایو آسانسور

همه چیز درباره نصب درایو آسانسور

همه چیز درباره نصب درایو آسانسور

درایو در نصب آسانسور به عنوان یکی از قطعات بسیار مهم در این وسیله حمل و نقل ضروری به شمار می آید. بسیاری از افراد هنگام جابجایی میان طبقات یک ساختمان با تکان های وحشتناک مواجه می شوند. این تکان ها در زمان توقف آسانسور نیز به همین صورت است و احتمال بروز مشکلاتی همچون افتادن وسایل یا به هم خوردن تعادل افراد خصوصا در آسانسورهای بزرگ را در پی خواهد داشت. در این شرایط دانشمندان در صنعت آسانسورسازی در راستای رفع مشکل لرزش ها و تکان های بی وقفه در آسانسور از قطعه ای بسیار پیشرفته و دقیق به نام درایو رونمایی کردند که با نصب درایو آسانسور این مورد را برطرف کردند.

از آنجایی که تمام دستورات به موتور آسانسور و قطعات دیگر توسط تابلو فرمان صادر می شود، درایو را که باید پیش از حرکت موتور کار خود را انجام دهد، در تابلو فرمان قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بیان نکات جالب و ارزشمند در حوزه درایو آسانسور بپردازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نصب انواع آسانسور در سراسر کشور علاقه مند هستید، با مشاوران خبره در شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

نصب درایو آسانسور

آشنایی با درایو در نصب آسانسور

آیا تابحال برای شما اتفاق افتاده است که هنگام جابجایی میان طبقات در کابین به طور ناگهانی کابین در یک طبقه با ایجاد ضربه بایستد یا با این سوال مواجه شوید که چه عاملی سبب توقف کابین در یک طبقه می شود؟ بهتر است بدانید در سیستم پیچیده آسانسورکه ترکیبی از سیستم های الکترونیکی و مکانیکی به شمار می آید، وسیله ای به نام درایو سرعت موتور را برای توقف یا به حرکت در آمدن کابین کنترل می کند. این بدان معناست که موتور تنها وظیفه انتقال قدرت به سیم بکسل در آسانسورهای کششی و ایجاد نیروی قوی و بزرگی در آسانسورهای مغناطیسی را بر عهده دارد.

اما وظیفه کنترل قدرتی که قرار است به سرعت جابجایی کابین آسانسور تبدیل شود، به طور کامل با درایو خواهد بود. درایو قطعه ای بسیار هوشمند است که در تابلو فرمان آسانسور نصب می شود. بی تردید قطعه ای همچون درایو دارای مزایای بی شماری است که از مهمترین آن ها می توان به جابجایی امن آسانسور میان طبقات مختلف اشاره کرد.

ایجاد ضربه یا توقف های ناگهانی کابین در یک طبقه، به دلیل عدم استفاده از درایو در تابلو فرمان آسانسورهاست. اما این قطعه آسانسور را قادر می سازد تا با سرعتی مناسب کند شود و سپس به آرامی برای توقف کامل اقدام کند. این وظیفه درایو در نصب آسانسور است که مهندسان پس از تحقیقات فراوان به اختراع چنین محصول ارزشمندی دست یافتند.

نحوه عملکرد قطعه درایو در آسانسور

موتور در هر سیستم الکتریکی که برای یک سیستم مکانیکی ایجاد قدرت و توان می کند، به اصطلاح دارای دور است. به عنوان مثال موتور در اتومبیل نیز دارای دور بوده که تعداد دور آن سرعت خودرو را رقم می زند. در آسانسور نیز به همین شکل خواهد بود.موتور آسانسور دارای تعداد دوری است که اگر قطعه ای همچون درایو در تابلو فرمان وجود نداشته باشد، کنترل این دور و در اصل کنترل سرعت با سختی همراه است.

بنابراین وظیفه درایو آسانسور کنترل دور موتور در وهله اول و سپس کنترل سرعت کابین برای توقف در یک طبقه خاص است. همانطور که می دانید فاکتورهایی در موتور که سبب ایجاد توان می شوند، جریان و ولتاژ است. به همین دلیل نیاز است بررسی دقیق عملکرد درایو که در تابلو فرمان حضور دارد، از دید الکترونیک و با پارامترهای رشته برق انجام شود. در این بخش به بیان این موضوع خواهیم پرداخت.

 

وظیفه درایو آسانسور از دید الکترونیکی

وظیفه دقیق درایو در نصب آسانسور تغییر ولتاژ ورودی با توانی ثابت از عدد صفر به ولتاژی متغیر با توانی متغیر در خروجی است. در آسانسورهایی که در آسمان خراش ها دیده می شود، همگی از این قطعه برخوردارند. به همین دلیل نیز توقف آن ها به آرامی صورت می گیرد و هرگز متوجه هیچ گونه تکان، ضربه یا لرزش در هنگام شروع به حرکت یا توقف کابین نخواهید بود.

اما اگر می خواهید بدانید که قدرت درایو آسانسور از کجا و چگونه تامین می شود، باید به محل نصب این قطعه اشاره کنیم. درواقع دلیل وجود درایو در تابلو فرمان ایجاد قدرت مناسب برای جابجایی کابین آسانسور در شرایط ایمنی کامل است. درایو می بایست برق اصلی شهر را به ولتاژ DC تبدیل کند. پس از آن با استفاده از اینورترهایی که در تابلو فرمان نصب شده اند، این ولتاژ را به ولتاژ AC تغییر دهد. جریان AC که به جریان متغیر مشهور است ولتاژ و فرکانس متغیر را برای عملکرد درایو پدید می آورد.

کارایی قطعه درایو مخصوص کنترل سرعت

بسیاری از افراد زمانی که نام آسانسور را می شنوند، آن را با تکان های بی امان همچون زمانی که هواپیما قصد  تیک آف دارد، به خاطر می آورند و همچنان از این حجم تکان و ضربه موقع توقف و شروع به حرکت کابین گلایه دارند. واقعیت این است که آسانسورها در حالتی که از درایو برخوردار نباشند، هنگام شروع به حرکت در کسری از ثانیه به حداکثر سرعت خود می رسند.

این در حالی است که برای توقف نیز به طور ناگهانی دور موتور به صفر می رسد و توقف با ضربه و تکان شدید میسر خواهد شد. در این شرایط حضور درایو در نصب آسانسور به کمک موتور خواهد آمد. به طوری که هنگام توقف کابین دور موتور را کنترل می کند و مانع از رسیدن دور موتور به صفر در زمان اندک می شود. با اضافه شدن بازه زمانی برای کاهش دور موتور توقف کابین نیز با سرعت آرام تری امکان پذیر است. به همین دلیل به قطعه درایو در آسانسور، عامل کنترل دور موتور نیز می گویند.

درایو در آسانسور چند نوع دارد؟

از آنجایی که هر آسانسوری دارای موتور با عملکرد خاص است، بی شک درایو نیز باید با سیستم متفاوتی وجود داشته باشد. همانطور که قبلا بیان شد درایو یکی از مهم ترین قطعات موجود در تابلو فرمان به شمار می آید و باید تعبیه آن در تابلو فرمان مخصوص به خود انجام گیرد. از این رو اگر قرار باشد درباره انواع درایوها سخنی به میان آوریم، می بایست انواع مختلف تابلو فرمان را در نظر بگیریم.

به طور کلی تابلو فرمان به دو دسته تابلو فرمان دو سرعته یا 2SPD که در آن درایو حضور ندارد و تابلو فرمان کنترل سرعت دارای درایو یا 3VF تقسیم بندی می شود. در این بخش قصد داریم به بیان انواع درایو بپردازیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران مجرب آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

1. تابلو فرمان 2 سرعته

در نصب آسانسور سنتی که غالبا با استفاده از سیستم کششی کار می کند و در ساختمان های قدیمی به چشم می خورد، از تابلو فرمان های دو سرعته استفاده می شود. آسانسورهای معمولی که از قطعه درایو در تابلو فرمان خود بی بهره اند، دارای دو نوع دور سرعت بوده که یکی تند و دیگری کند خواهد بود. این دسته از تابلو فرمان ها به موتور هنگام شروع به حرکت آسانسور دستور می دهند تا دور موتور را به صورت ناگهانی افزایش دهد.

به این معنا که در کسری از ثانیه وارد دور تند می شوند. پس از آن نیز دستور خواهند داد تا در زمان اندک دور را به صفر برسانند تا کابین قابلیت ایست داشته باشد. توقف در این آسانسورها به گونه ای است که دور موتور زیاد است تا جایی که به طور ناگهانی کم می شود و در قسمتی هم تراز با طبقه مدنظر مسافران می ایستد.

نصب درایو آسانسور

2. تابلو فرمان کنترل سرعت دارای درایو

در بخشی دیگر که مربوط به آسانسورهای پیشرفته تر می شود، تابلو فرمان های دارای درایو به میان می آیند. این تابلو فرمان ها حرکت کابین را هنگام توقف نرم و ملایم می کنند و باعث می شوند مسافران در کابین هرگز احساس آزار و اذیت در توقف یا شروع به حرکت آسانسور نداشته باشند. البته این تنها مزیت درایوهای کنترل سرعت نیست.

تنظیم دور موتور توسط این قطعات در بسیاری از موارد باعث می شود نیاز به تعمیر آسانسور نیز کمتر شود. زمانی که از تابلو فرمان های بدون درایو استفاده می کنیم، تغییرات ناگهانی موتور و کاهش یکباره دور موتور، باعث می شود فشار زیادی به آن وارد شود. در این شرایط قطعات موتور با سرعت بیشتری در معرض آسیب قرار می گیرند. از این رو توصیه می کنیم برای سازه های خود، خصوصا سازه های با تعداد طبقات بالا از تابلو فرمان های درایودار استفاده کنید. در این صورت با معطلی برای رفع مشکلات تعمیر یا سرویس آسانسور درگیر نخواهید شد.

نصب درایو آسانسور

و در آخر…

در این مقاله تلاش کردیم تا به بیان نکات مهمی درباره اهمیت حضور درایو در نصب آسانسور بپردازیم. درایو جزو یکی از ارزشمندترین قطعات موجود در آسانسور است که تعادلی میان سیستم مکانیکی و الکتریکی آسانسور ایجاد می کند. از آنجایی که در آسانسورهای سنتی همواره با لرزش و توقف های ناگهانی کابین در طبقات مختلف یک سازه روبه رو می شویم، مهندسان با تلاش های بسیار تصمیم به ساخت قطعه ای مفید به نام درایو گرفتند. این قطعه در آسانسورهای امروزی سبب می شود تا توقف و حرکت آسانسور بسیار نرم تر و راحت تر صورت گیرد.

همچنین آسیب هایی که آسانسورهای سنتی به دلیل حرکت های اضافه و خطرناک به مسافران وارد می کردند، دیگر به وجود نیاید. قطعاتی همچون درایو بی تردید با گذشت زمان پیشرفته از قبل شده و امنیت کابین را حین حرکت افزایش خواهند داد. درایو از طریق برق اصلی شهر تغذیه می کند و پس از آن با تغییر ولتاژ DC به AC می تواند حرکت آسانسور را در دست بگیرد و دور موتور را تا حد نیاز کاهش دهد و مانع از حرکت های ناگهانی کابین آسانسور شود. اگر قصد دارید در حوزه نصب انواع قطعات آسانسور در سراسر کشور به اطلاعات بیشتری دست یابید، آکام شایا در خدمت شماست.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...