قطعات پله برقی | آسانسور و پله برقی آکام شایا
آکام شایا

قطعات پله برقی

قطعات پله برقی

قطعات پله برقی

پله برقی یکی از روزمره ترین وسایلی است که با ورود به ساختمان های تجاری و تفریحی اغلب با آن روبه رو می شوید. اما شاید از کارکرد پله برقی و تعداد بی شمار قطعاتی که با هماهنگی در کنار یکدیگر کار می کنند تا جابجایی بین طبقات مختلف برای شما فراهم شود، آشنایی نداشته باشید.

از آنجایی که راه پله به صورت ترکیبی از سیستم های مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است، پس بی شک موتور یکی از اصلی ترین بخش های پنهانی آن به حساب می آید. اما برای آنکه از بخش های دیگر پله برقی و عملکرد جالب آن مطلع شوید، قصد داریم درباره تمام قطعات پله برقی توضیحاتی ارائه دهیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه تا پایان متن ما را همراهی کنید.

قطعات پله برقی

قطعات پله برقی کدامند؟

سکوهای بالایی و پایینی

یکی از اولین قطعات پله برقی که موقع استفاده از آن به چشم می آید، پاخورهای فلزی رنگ آن است. این بخش ها معمولا از جنس استیل هستند و سیستم اصلی هدایت پله برقی در زیر آن قرار می گیرد. قطعا موقع استفاده از پله برقی پیش از آنکه بخواهید سوار پله های آن شوید، پای خود را روی سکوها قرار داده اید.

اما نمی دانستید که این قسمت چقدر برای کارکرد صحیح پله برقی ضروری است. برای دسترسی به سیستم اصلی نیاز به آچار مخصوصی است که با آن درپوش سکوها برداشته می شود و امکان بررسی و اعمال تغییرات در آن وجود خواهد داشت. در زیر سکوها بخش هایی شامل موتور، تابلو فرمان مختص پله برقی و نوع سه فاز آن به صورت جداگانه قرار گرفته است.

شانه های پله برقی

آخرین قسمت از پاخور استیل پله برقی که کاملا فلت است، صفحه شانه ای نام دارد. دلیل این نام گذاری وجود بخش های شانه دار در نزدیکی استپ های پله برقی است که کارکرد مهم و حیاتی دارند. دلیل اینکه پاخور مستقیما به پله ها وصل نشده است، امنیت بالاتر آن بیان می شود که مانع از گیر افتادن اشیاء گوناگون در حد فاصل بین پاخور و استپ ها خواهد شد.

شاید با این سوال مواجه شوید که این شانه ها چگونه سبب ایمنی بالاتر می شود؟ بهتر است بدانید تمامی شانه های پله برقی به سنسورهای حساسی مجهز هستند. به همین دلیل هر گونه آسیبی که متوجه پله برقی شود و عملکرد آن را مختل کند، سنسورها فورا متوجه می شوند و با حرکت شانه ها، پله ها را به عقب هل داده و پله برقی را از کار می اندازد.

موتور گیربکس

همانگونه که موتور در تمام سیستم های مکانیکی اصلی ترین بخش به حساب می آیند، در میان قطعات پله برقی نیز که ترکیبی از دو سیستم مکانیکی و الکتریکی است، به همین صورت خواهد بود. موتور در حالت کلی به دو صورت قابل نصب است: عمودی و افقی. موتور گیربکس را بیشتر در سکوی بالایی قرار می دهند و بخش های دیگر را برای سکوی پایینی مناسب می دانند.

موتور در پله برقی با گیربکس کوپل شده است و همچون دیگر موتورها وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را بر عهده دارند. بی شک آنچه سبب حرکت پله برقی به سمت بالا یا پایین خواهد شد، تنظیماتی است که روی موتور انجام می شود. بدین منظور موتور را توسط چرخدنده ای با ابعاد بزرگ به استپ چین (زنجیر پله برقی) مرتبط می کنند تا پله برقی در هر جهتی که تمایل دارید حرکت کند.

توان موتور بر چه اساس انتخاب می شود؟

از آنجایی که موتورها بر اساس کارکرد و مکانی که در آن قرار می گیرند، دارای توان های متفاوتی هستند باید طبق شرایط موجود نسبت به انتخاب یک موتور مناسب اقدام کرد. یکی از این شرایط مربوط به نوع پله برقی و تعداد طبقات ساختمان بوده و دیگری شرایط آب و هوایی و مکان قرارگیری پله برقی در سازه است. در این بخش به توضیح این موارد می پردازیم.

قطعات پله برقی

نوع پله برقی

براساس استانداردها اگر پله برقی استپ های کم عرض با طول پایین داشته باشد، از موتور با توان 5.5 کیلووات استفاده می شود. در غیر این صورت هر چه عرض پله ها و طول آن ها افزایش پیدا کند، توان موتور تا 8 کیلووات قابل تغییر خواهد بود. در برخی از ساختمان های بزرگ با تعداد طبقات بالا، از موتورهای تا توان 11 کیلووات نیز کمک می گیرند. زیرا جابجایی پله ها نیاز به قدرت بیشتری خواهند داشت و مسافت طولانی تری را باید طی کنند.

شرایط آب و هوایی

در کنار تمام این موارد توجه به شرایط آب و هوایی نیز برای تعیین توان موتور گیربکس دارای اهمیت خواهد بود. هر موتوری دارای عددی تحت عنوان IP است که  براساس شرایط موجود و تعیین این عدد نسبت به انتخاب یک موتور مناسب اقدام می شود. درواقع در تعریف دیگری از این عدد می توان به رتبه بندی نوع موتور اشاره کرد. این عدد دارای دو رقم است که رقم اول آن طبق میزان مقاومت موتور معین خواهد شد.

با تعیین این رقم میزان مقاومت بدنه موتور را در برابر جسم های خارجی گوناگون و خطرناک به دست می آید. اما در رقم دوم آن مقاومت بدنه و قطعات پله برقی در برابر رطوبت های موجود بیان می شود. بنابراین بسته به محیطی که پله برقی در آن قرار می گیرد، باید این عدد انتخاب شود و هر چه پله برقی در هوای مرطوب تری نصب شده باشد، نیاز به موتور با عدد IP بالاتری نیز خواهد داشت.

سیستم ترمز

در هر سیستم مکانیکی ترمز وظیفه اصلی در توقف دستگاه را دارد. در قطعات پله برقی نیز به همین شکل است. زمانی که پله برقی می خواهد شروع به حرکت کند، فک های موجود از محور موتور جدا و دور می شوند. سپس برق در سیستم موتور جریان پیدا می کند و با حرکت چرخ دنده ها، پله برقی راه می افتد.

در صورتی که بخواهید پله برقی را متوقف کنید، فک ها دوباره به درون محور موتور باز می گردند و با فیکس شدن آن ها جریان برق قطع می شود و پله برقی از حرکت می ایستد. سیستم های ترمز که برای توقف پله برقی استفاده می شوند به سه نوع تقسیم می شوند: ترمز گوه ای، ترمز تسمه ای و ترمز مغناطیس با حلقه بسته دائم.

قطعات پله برقی

تابلو فرمان

سیستم هایی که به صورت ترکیبی با دستگاه های مکانیکی و الکتریکی کار می کنند، دارای تابلو فرمان هستند. هر آنچه مربوط به بررسی نحوه عملکرد سوئیچ ها و همچنین دسترسی به تنظیمات تخصصی موتور برای حرکت پله برقی می شود، به کمک تابلو فرمان انجام خواهد شد. شباهت تابلو فرمان پله برقی به آسانسور بسیار زیاد بوده، با این تفاوت که پیچیدگی آن در پله برقی کمتر است. درواقع هر آنچه مربوط به برقراری امنیت در پله برقی باشد، از طریق تنظیمات و سیستم موجود در تابلو فرمان انجام می گیرد. در ادامه به بیان برخی از این سیستم ها خواهیم پرداخت:

  • قطع کننده مدار اصلی
  • سیستم بررسی ترمز
  • محافظ ایمنی موتور
  • سیستم کنترل سرعت
  • سیستم بازرسی عملکرد زنجیر
  • سیستم کنترل کارکرد دستگیره
  • سنسورهای مربوط به بخش های بالایی و پایینی پاخورها

پله یا استپ پله برقی

استپ ها به پله های پله برقی گفته می شود که بخش اصلی در میان قطعات پله برقی به شمار می آید. این پله ها همان بخشی است که مسافران را قادر به جابجایی میان طبقات مختلف می کند و به شکل روان میان طبقات ساختمان جابجا می شود. بی شک بسته به مکانی که پله برقی در آن قرار می گیرد، عرض استپ ها نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور معمول این بعد بین 80 تا 100 سانتی متر در تغییر است.

این در حالی است که رمپ ها یا همان شیارهای شیب دار که اغلب در فرودگاه ها برای جابجایی بار مسافران از آن بهره می گیرند، با عرض 140 سانتی متر نیز به فروش می رسند. در کنار عرض پله ها مسئله دیگری که بسیار حائز اهمیت است، جنس آن ها بیان می شود. از آنجایی که پله برقی به وفور و توسط افراد با وزن های مختلف استفاده می شود، باید مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش باشد. از این رو استپ ها جنس آلومینیومی دارند که علاوه بر سبک بودن، دارای مقاومت بالایی هستند.

زنجیر استپ های پله برقی

نحوه انتقال حرکت از موتور به استپ های پله برقی توسط زنجیری انجام می شود که به آن زنجیر استپ می گویند. به همین دلیل این قطعه در میان دیگر قطعات پله برقی از اهمیت زیادی برخوردار است. چون رابط میان موتور و پله ها این زنجیر خواهد بود، پس باید از جنس قدرتمندی باشد.

به همین دلیل آن را از فولاد می سازند تا انتقال قدرت از موتور به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام شود. همچنین چرخش دورانی زنجیر استپ به دور چرخدنده های موتور سبب ایجاد سایش روی زنجیر می شود، چون اصطکاک میان آن و چرخدنده ها زیاد است. پس حتما باید زنجیرها به صورت دوره ای بازرسی شده و در صورت نیاز روغنکاری شوند تا جابجایی پله ها بین طبقات مختلف روان صورت گیرد.

دستگیره پله برقی و محرک آن

از دیگر قسمت های مهم در قطعات پله برقی دستگیره های کناری آن به شمار می آید. اگر هنگامی که سوار پله برقی می شوید به دستگیره ها دقت کنید، متوجه حرکت همزمان آن ها با استپ ها خواهید شد. درواقع سرعت حرکت این دستگیره ها به گونه ای تنظیم می شود که کوچکترین تفاوتی با سرعت استپ نداشته باشد. این دستگیره ها برای حفظ امنیت مسافران در اطراف پله برقی قرار گرفته است و از موتور با چرخدنده ای مجزا به یک محور عظیم منتقل می شود و در آخر به دستگیره ها می رسد.

قطعات پله برقی

نمایشگر خطا در پله برقی

از آنجایی که پله برقی با جان انسان ارتباط دارد و عدم توجه به نحوه عملکرد و تغییرات پدید آمده در آن خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، باید به کنترل دوره ای آن دقت کرد. اما در کنار این موضوع وجود نمایشگر نیز ضروری است تا هر گونه خطایی در عملکرد پله برقی را گزارش دهد. در صورت بروز مشکلات مختلف در عملکرد پله برقی، فرمان توقف آن از طریق موتور داده می شود و بایستی با سرعت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

و در آخر…

در این مقاله سعی کردیم به بیان قطعات پله برقی بپردازیم. پله برقی در حالت کلی دارای قطعاتی است که هر کدام آن ها در جایگاه خود اهمیت بسیار دارند. به عنوان مثال موتور پله برقی که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد و از طریق چرخدنده ها این انرژی به وجود آمده را به استپ ها و بخش های مختلف پله برقی مانند دستگیره ها منتقل می کند. این انتقال انرژی سبب به حرکت در آمدن پله ها می شود و مسافران می توانند به راحتی میان طبقات مختلف جابجا شوند.

در صورتی که به شغل سرویسکاری پله برقی علاقه مند هستید، توصیه می کنیم در دوره های آکام شایا البرز شرکت کنید. این دوره ها تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار می شود و شما را آماده حضور در بازار کار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...