نصب پله برقی در کرج؛ انواع پله برقی و آشنایی با نحوه کارکرد آن ها
آکام شایا

نصب پله برقی در کرج؛ انواع پله برقی و آشنایی با نحوه کارکرد آن ها

نصب پله برقی در کرج؛ انواع پله برقی و آشنایی با نحوه کارکرد آن ها

نصب پله برقی در کرج؛ انواع پله برقی و آشنایی با نحوه کارکرد آن ها

مقدمه

برای آشنایی با انواع پله برقی و آشنایی با نحوه کارکرد آن ها ما را در این مقاله همراهی کنید. انواع پله برقی چیست و از هر نوع در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ با گسترش علم و تکنولوژی و همچنین افزایش جمعیت به مرور زمان لزوم ساخت ساختمان و سازه های بلندمرتبه برای کاربری های گوناگون احساس می شد. اما تحقق چنین موضوعی بدون وسیله و ابزار هایی که جابه جایی در مسیر های عمودی و در طبقات را ممکن سازد، عملی نبود. قبل از هرچیزی آسانسور ها بودند که حضور پر رنگی در ساختمان ها پیدا کردند.

اما بعد از آن شاهد حضور و نقش آفرینی پله های متحرک یا همان پله برقی و سایر مسیر های متحرک در ساختمان ها بودیم. قبلا در خصوص آن که پله برقی چیست با شما صحبت کردیم. اما در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل و مفید در خصوص انواع پله برقی و نحوه کارکرد آن ها با شما صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

 

پیشنهاد می شود: نصب پله برقی در کرج؛ انواع پله برقی خانگی

 

پله برقی چیست و کارکرد آن چگونه است؟

 

همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره کردیم پله برقی نوعی راه پله متحرک است که برای سهولت جابجایی افراد در طبقات مختلف ساختمان استفاده می شود. انواع پله برقی مشابه آسانسور با موتور کار می کند و پله های آن به طور مداوم در مسیر حرکت می کنند. همچنین یک نرده به هر پله برقی اتصال دارد که همراه با آن برای پشتیبانی و حفظ تعادل مسافران حرکت می کند. بنابراین حرکت در هر یک از انواع پله برقی درست مانند این است که شما به طور خودکار از یک پله عبور می کنید.

در پله برقی های استاندارد عموما یک دکمه توقف اضطراری وجود دارد. بدین ترتیب که پله برقی نیز مانند انواع آسانسور با صرف انرژی و مدت زمان کمتر حرکت عمودی یک فرد را در طبقات مختلف ساختمان بسیار راحت می کند. پله برقی معمولاً در ساختمان هایی که جابجایی تعداد زیادی از افراد مورد نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.

مانند:

 

  • مراکز خرید
  • فرودگاه ها
  • سیستم های حمل و نقل
  • سالن های نمایشگاهی
  • هتل ها
  • میادین
  • ساختمان های عمومی
  • و غیره.

 

یکی از مزیت های مهم پله برقی نسبت به آسانسور این است که عموما در مراکز شلوغ بازدهی بیشتری دارد زیرا نیازی به صرف زمان انتظار ندارد. اما چند نوع پله برقی وجود دارد؟ در ادامه توجه شما را  به معرفی انواع پله برقی جلب می کنیم.

 

انواع پله برقی

 

پله برقی ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت هستند از:

  • پله برقی 30 درجه
  • پله برقی 35 درجه
  • پیاده روی متحرک شیب دار.

 

پله برقی 30 درجه

 

اولین دسته از انواع پله برقی ها پله برقی 30 درجه نام دارد. همانطور که از اسم آن ها معلوم است در این نوع پله برقی سطح پلکان را با سطح زمین زاویه 30 درجه می سازند. به دلیل شیب ملایم آن، استفاده از این نوع برای کاربران راحت تر است. علاوه بر آن مناسب ترین پله برقی برای کسانی است که ترس از ارتفاع شدید یا به اصطلاح فوبیای ارتفاع دارند، پله برقی 30 درجه می باشد. زیرا به دلیل داشتن کمترین شیب بیشترین احساس امنیت را ایجاد می کند.

 

پله برقی 35 درجه

 

در این نوع پله برقی، پله و زمین دارای زاویه 35 درجه هستند که احساس امنیت همچنان برای کاربران به ارمغان آورده شده است. چه بسا گزینه ای مناسب برای استفاده کودکان بوده و ترس آن ها هنگام استفاده را به حداقل می رساند. البته ناگفته نماند که استفاده از هر یکی از انواع پله برقی ها در پروژه های مختلفی تحت اختیار و نظر نهایی سفارش دهنده می باشد. اما پیشنهاد می شود برای مراکزی همچون شهربازی ها از پله برقی های 30 دجه یا 35 درجه استفاده شود.

 

پیاده روی متحرک شیب دار

 

پیاده روی متحرک شیب دار یکی دیگر از انواع پله برقی ها می باشد. این دسته با اینکه خود ساختار پلکانی ندارند و تنها از سطحی متحرک با شیب کم یا حتی بدون شیب ساخته شده اند، اما جزو خانواده ی پله پرقی ها حساب می شوند. پیاده رو های متحرک شیب دارد بیشتر در مراکز عمومی که نیاز به حمل و نقل اشیا و یا مسافران باشد استفاده می شود.

برای مثال:

 

  • اماکن تجاری
  • اماکن زیارتی و تفریحی
  • فرودگاه ها
  • پایانه های مسافربری
  • و غیره.

 

در قسمت قبلی به بررسی انواع پله برقی و کاربرد هر یکی از آن ها پرداختیم. اما ذکر این نکته الزامی اس که یک دسته بندی دیگر نیز برای پله برقی ها وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع پله برقی بر حسب کاربرد

 

اگرچه در قسمت قبلی گفتیم که پله برقی در سه نوع 30 درجه ، 35 درجه و مسیر متحرک شیب دار تقسیم بندی می شود. اما از آنجایی که پله های برقی استفاده های گسترده ای در اماکن مختلف دارد بر اساس نوع کابرد شان به سه نوع تجاری، نیمه تجاری و غیر تجاری تقسیم بندی می شوند. در ادامه به صورت مختصر به شرح هر یکی از انواع پله برقی ها می پردازیم.

 

پله برقی های تجاری  (commercial escalators)

 

این نمونه دستگاه همان طور که از نامش مشخص است، در فروشگاه های چند طبقه، مراکز تجاری و هتل ها استفاده می شود. از پله برقی های تجاری یا commercial escalators در مکان هایی با مجموع ساعات کاری کم تر از ۱۲ ساعت در روز استفاده می شود. همچنین نا گفته نماند که این نوع پله برقی برای استفاده در مکان هایی مناسب است که جمعیت حاضر در آن به صورت یکنواخت از پله برقی استفاده می کنند و بر روی پله برقی ازدحام جمعیت وجود ندارد.

ارتفاع این مدل پله برقی معمولا بیش تر  از ۶ متر نمی باشد و از پله هایی با زاویه ۳۵ درجه در ساخت آن ها استفاده می شود. این دستگاه حجم کم تری اشغال می کند. تعداد پله های افقی در ایستگاه های بالا و پایین ۲ عدد بوده و قطر قرقره ها در دو طرف پله ۷۵ میلی متر است.

 

پله برقی های نیمه تجاری (Heavy duty escalator)

 

برخی از ساختمان ها از پله برقی به طور بیست و چهار ساعته استفاده می کنند. این پله برقی ها در خارج از ساختمان با پوشش کامل قرار دارند یا در مسیر استفاده عموم در داخل ساختمان هایی هستند که همواره مسیر رفت و آمد می باشند. پله برقی های نیمه تجاری یا Heavy duty escalator معمولا در ایستگاه های دور افتاده و فرعی مترو و یا بخش هایی از ساختمان های عمومی، استفاده می شوند.  در این دسته تعداد پله های افقی معمولا 3 پله هم هر پایین و هم از بالا انتهاب می شود.

 

پله برقی ‌های غیرتجاری (Extra Heavy duty Escalator)

 

استفاده از پله برقی غیر تجاری یا Extra Heavy duty Escalator بیشتر در اماکنی کاربرد دارد که تقریبا در تمامی ساعات روز دارای ترافیک سنگین و جمعیت زیاد هستند. برای مثال در ایستگاه ‌هـای مترو، ایستگاه‌ هـای قطار، پایانه ‌هـای بزرگ مربوط از پله برقی های غیر تجاری استفاده می شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در ایستگاه های مترو حتما می بایست از این نوع پله برقی استفاده شود. زیرا با هر بار رسیدن مترو به ایستگاه‌ های اصلی حجم عظیمی از جمیعت برای ورود و خروج از ایستگاه ‌ها از پله برقی‌ها استفاده ‌می ‌کنند. در این اماکن عموما دویدن روی پله ‌هـا، ایستادن بیش از یک نفر روی هر پله (Step) اتفاقا می‌ افتد و به حجم ترافیک آن می افزاید.

این نوع پله ها سنگین‌ وزن ترین و گران ‌ترین نوع پله برقی ‌ها هستند، لذا در انتخاب جزئیات فنی آنها باید حتماً با کارشناسان پله برقی مشورت نمود. برای مثال این نوع پله برقی ها باید از نوع با شیب 30 درجه باشند، تعداد پله های اقثی در بالا ئ پایین باید حداثل سه عدد باشد و پوشش رمگ نیز ضد زنگ باشند.

 

unnamed

سخن آخر

 

در این مقاله به معرفی انواع پله برقی و شرح کاربرد هر یکی از انواع پله برقی پرداختیم. قابل ذکر است که مشاورین ما در مجموعه آکام شایا البرز خدمان متنوعی اعم از طراحی و نصب پله برقی ، تعمیر و سرویس پله برقی ارائه می دهند. در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام در خصوص انواع پله برقی می توانید با مشاورین ما در تماس باشید. خدمات ما در این مجموعه عبارتند از:

  • تعمیرات پله برقی در کرج
  • سرویس پله برقی در کرج
  • نصب و راه اندازی پله برقی در کرج
  • طراحی پله برقی در کرج
  • فروش قطعات پله برقی
  • نصب و راه اندازی آسانسور در کرج
  • سرویس و تعمیر آسانسور
  • آموزش نصب و راه اندازی پله برقی
  • آموزش نصب و راه اندازی آسانسور
  • آموزش تعمیرات پله برقی
  • آموزش تعمیرات آسانسور
  • و غیره.

 

امیدواریم که مطالعه مقاله انواع پله برقی و کاربرد های آن برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای دریافت خدمات حرفه ای پله برقی و آسانسور با مجموعه آکام شایا البرز عضو سندیکا پله برقی و آسانسور استان البرز و از بهترین مراکز خدمات انواع مسیر های متحرک در استان البرز در ارتباط باشید.

تعمیر پله برقی در کرج

نصب پله برقی در کرج

نصب آسانسور در کرج

تعمیر آسانسور در کرج

آموزش نصب آسانسور و پله برقی در کرج

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...