نصب آسانسور در کرج؛ در زمان سقوط آسانسور باید چه کنیم؟
آکام شایا

نصب آسانسور در کرج؛ در زمان سقوط آسانسور باید چه کنیم؟

نصب آسانسور در کرج؛ در زمان سقوط آسانسور باید چه کنیم؟

نصب آسانسور در کرج؛ در زمان سقوط آسانسور باید چه کنیم؟

نصب آسانسور در کرج

استفاده از آسانسور ها سال های زیادی است که در کشور ما رواج پیدا کرده است. اما همه ما حتی برای یک بار هم که شده این سوال را از خود کرده ایم که آیا آسانسور سقوط می کند؟ در زمان سقوط آسانسور باید چه کنیم؟ اگرچه ایمنی آسانسور ها امروزه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. اما همچنان بسیاری این نگرانی را در گوشه ذهن خود در خصوص سقوط آسانسور ها دارند. رویای پریدن در زمان سقوط آسانسور و برخورد به زمین برای نجات پیدا کردن در ذهن همه ما شکل گرفته است. اما آیا این کار امکان پذیر است؟ آیا در صورت سقوط کابین آسانسور امکان نجات جان مسافرین وجود دارد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که در زمان سقوط آسانسور باید چه کنیم؟ با متخصصان ما در شرکت آکام شایا البرز از نصب آسانسور در کرج آسوده خاطر باشید

 

پیشنهاد می شود: نصب آسانسور در کرج؛ بزرگترین شرکت های آسانسور در جهان کدامند؟

در خصوص سقوط آسانسور بارها بحث و صحبت شده و در مقاله ای تحت این عنوان بررسی کردیم که احتمال سقوط آسانسور بسیار نادر است. پیشرفت علم و تکنولوژی هرچند برای افزایش رفاه و راحتی بشر صورت گرفته است اما برخی اختراعات خود به تنهایی می توانند جان افراد را به خطر بیاندازند و از نمونه های بارز آن سقوط آسانسور ها می باشد. هرچند مهندسین در صنعت بر این عقیده اند که آسانسور ها سقوط نخواهند کرد اما باز هم نمی توان صد در صد به آن ها اعتماد کرد.

چرا که طبق آمار سالانه 27 نفر به خاطر حوادث مربوط به آسانسور جان خود را از دست می دهند. البته لازم به ذکر است که 54 درصد از افرادی که دچار جراحت ناشی از حوادث آسانسوری می شوند در واقع همان نصاب ها و تعمیرکاران آسانسور هستند. بیشتر حوادث مرگبار در آسانسور ها مربوط به دلایلی مانند عدم توجه به سرویس های دوره ای و تعمیرات می باشد.

نصب آسانسور در کرج

پیشنهاد می شود: نصب آسانسور در کرج؛ آیا آسانسور سقوط می کند؟

حوادث آسانسور برای آسانسورهایی رخ می دهد که فاقد استاندارد و سرویس و نگهداری مناسب بوده یا به موقع تعمیر نشده باشد. در زمان سقوط آسانسور به دلیل وجود مقاومت هوای فشرده در زیر کابین و ضربه گیرهای کف چاه مقداری از شدت نیروهای اعمالی به کابین را کم می شود. پس در میابیم که سخن مهندسین تا حدودی درست است و آسانسور های استاندارد و سرویس شده سقوط نخواهند کرد، اما از آنجا که ما اطلاعی از استاندارد بودن یا نبودن تمام آسانسور هایی که سوار می شویم نداریم، پس باید برای مواقع اضطراری سقوط آسانسور آموزش های لازم ایمنی را بیاموزیم.

برای مثال هیچکس نمی داند چه زمانی زلزله اتفاق می افتد. اما داشتن اطلاعات و آموزش هایی برای این که بدانیم در زمان زلزله چه باید بکنیم؟ بسیار کارساز خواهد بود. در خصوص موضوع سقوط آسانسور ها نیز این موضوع صدق می کند. شاید هیچگاه در طول زندگی با حوادث داخل آسانسور مواجه نشوید. اما بد نیست تا نکاتی را در این خصوص بدانید.

 

در زمان سقوط آسانسور چه کنیم؟

 

این شایعه و بهتر است بگوییم که رویا بین عوام جریان دارد که در هنگام سقوط آسانسور اگر در لحظه ی آخر به بالا بپریم جان سالم به در می بریم. اما آیا این شایعه درست است؟ جواب به قطعیت خیر است. اما اگر پریدن به سمت بالا در زمان برخورد کابین آسانسور به زمین از نظر شما منطقی است. در ادامه دلایلی را برای رد این ادعا آورده ایم.

 

پیشنهاد می شود: نصب آسانسور هیدرولیک در کرج؛ استاندارد های نصب آسانسور های هیدرولیکی

مهمترین دلیل رد این ادعا این است که شما به عنوان یک فرد داخل کابین آسانسور نمی دانید که آخرین لحظه ی سقوط آسانسور چه زمانی است که بتوانید در آخرین لحظه بپرید. در زمان بروز حوادثی همچون سقوط آسانسور تمرکز خود را از دست داده و به دلیل استرس و ترس وارد شده به شما؛ توانایی محاسبه تعداد طبقات رد شده و باقی مانده را نخواهید داشت.

شاید حتی ندانید که ساختمان چند طبقه دارد! از طرف دیگر چه بسا هنگام پرش سر شما به سقف کابین در حال سقوط برخورد کند و آسیب ببیند. یا موقع فرود آمدن تعادل خود را از دست داده و با سر سقوط کرده و آسیب ببینید. اما سوال اینجا است که اگر در زمان سقوط آسانسور نباید به سمت بالا بپریم پس باید چه کاری انجام دهیم؟

در زمان سقوط آسانسور چه باید کرد؟

باید ثابت در کابین ایستاد؟ خب این روش هم درست نیست چرا که هنگام برخورد کابین به زمین تمامی فشار ناشی از برخورد (که صادقانه بگوییم فشار کمی هم نیست) به پاهایمان و سپس کل بدنمان منتقل می شود. فشار وارد شده در این لحظه ممکن است موجب آسیب های جدی شود. پس عملکرد درست چیست؟ طبق تحقیقات محققین ام آی تی گفته شده است که هنگام سقوط آسانسور برای به حداقل رساندن احتمال آسیب لازم است به پشت کف آسانسور دراز بکشیم و اگر وسیله ی نرمی مانند کت یا کیف در اختیار داریم زیر سر گذاشته تا از نیروی وارد به سر ناشی از برخورد کابین به زمین بکاهیم.

 

پیشنهاد می شود: نصب آسانسور در کرج؛ در ساختمان های مسکونی از چه نوع آسانسوری استفاده می شود؟

با این کار نیروی ناشی از سقوط در تمام بدن به طور یکسان تقسیم می شود که موجب کاهش فشار و جلوگیری از آسیب جدی می شود. بهتر است با یک دست نیز جلوی صورت را پوشانده تا در صورت ریزش هرچیزی از بالای کابین ضربه ای به صورت وارد نشود. در سال 1945 در پی حادثه ی برخورد و انفجار هواپیمایی با ساختمان امپایر استیت، کابل های آسانسوری پاره شد و آسانسور سقوط کرد.

اما نکته ی شگفت انگیز که در خصوص این حادثه گزارش شده بود، ماجرای زنده ماندن تنها مسافر آسانسور بود. همین ترفند ساده به پشت خوابیدن روی کف آسانسور باعث نجات جان مسافری شد که 75 طبقه با آسانسور سقوط کرده بود! البته این نکته حائز اهمیت است که مهم ترین چیز در حین وقوع حادثه، حفظ کردن خونسردی خود است.

پس یک بار دیگر با هم مرور می کنیم:

 

  • خونسردی خود را حفظ کنید
  • نفس عمیق بکشید
  • با صدای بلند درخواست کمک کنید
  • خیلی زود هر چیز نرم که دارید کف آسانسور بگذارید
  • در صورت تنها بودن کف آسانسور و روی شی نرم دراز بکشید
  • سر و صورت خود را با دست پوشش دهید و نگه دارید
  • اگر مسافر دیگری در آسانسور بود، کف آسانسور بنشینید
  • اگر تعداد مسافرین بیشتر بود، تا حد امکان صاف نایستید
  • سعی کنید فرم پاها و کمر خود را خمیده و مایل کنید
  • از پریدن به سمت بالا اکیدا پرهیز کنید
  • هر گونه حرکت اضافی در آسانسور در حال سقوط حادثه ساز خواهد بود
  • از تلاش برای باز کردن درب خودداری کنید
  • بعد از ثابت شدن آسانسور درخواست کمک کنید
  • اگر شدت آسیب های وارده بالا است سعی کنید از جای خود تکان نخورید
  • اگر حال شما بهتر است به سایر افراد در آسانسور کمک کنید
  • و غیره.

 

توجه داشته باشید که تمامی موارد گفته شده بایستی در کمتر از چند ثانیه اتفاق بیفتد. اگر بر فرض محاال در چنین شرایطی قرار گرفتید بایستی بتوانید خیلی سریع موارد گفته شده را انجام دهید. زیرا آسانسور های در حال سقوط سرعت بالایی خواهد داشد.

در هنگان سقوط آسانسور با وجود مسافرین دیگر چه کنیم؟

حال این سوال پیش می آید که اگر تعداد نفرات داخل کابین آسانسور زیاد بود و فضا کوچک چه باید کرد؟ معمولا تا دو نفر می توانند کف آسانسور بخوابند اما در صورت افزایش تعداد نفرات بایستی بی درنگ کف آسانسور نشست زیرا این گونه بدن فشار کمتری را متحمل خواهد شد. هر وسیله ی نرمی که دارید زیر خود بگذارید و از سر و گردن خود توسط دستانتان محافظت کنید و به بقیه نیز گوشزد کنید که این کار را انجام دهند. اگر فضا به قدری کم بود که امکان نشستن وجود نداشت کافیست زانوهایتان را مقداری خم کنید تا مقداری از فشار کاهش یابد.

نصب آسانسور در کرج

احتمال سقوط کدام آسانسور ها بیشتر است؟

طبق آمار احتمال سقوط در آسانسور های هیدرولیک بیشتر از آسانسور های کششی است. دلیل آن هم این است که پیستون اصلی تحت فشار در آسانسور های هیدرولیک در مجاورت هوا و رطوبت قرار گرفته که می تواند موجب پیدایش عوارض گوناگون از قبیل خوردگی و فرسایش اورینگ ها بشود. اما از آن جا که آسانسور های هیدرولیک نهایتا 22 متر ارتفاع داشته باشند (8 طبقه) اگر هرکونه نقص فنی رخ دهد به دلیل زمان بر بودن عملیات خروج روغن، سقوط به آرامی صورت گرفته و احتمال صدمه زدن کاهش می یابد.

سخن آخر

باز هم یادآور می شویم که احتمال سقوط کابین آسانسور بسیار نادر است. حوادثی که از گوشه و کنار به گوش می رسد، بیشتر به دلیل سقوط داخل چاه آسانسور و یا سقوط در زمان سرویس و تعمیر آسانسور برای سرویسکاران می باشد.

اما به هر ترتیب وظیفه خود دانستیم که مقاله ای با این موضوع ترتیب دهیم تا راهنمای شما عزیزان باشد. از این که تا پایان با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

بیشتر بدانید:

نصب آسانسور در کرج

تعمیر آسانسور در کرج

آموزش نصب آسانسور و پله برقی در کرج

نصب پله برقی در کرج

تعمیر پله برقی در کرج

نصب آسانسور در کرج، قدم اول آهن کشی و شاقول ریزی

نصب آسانسور در کرج؛ خانه های قدیمی چطور آسانسوردار می شوند؟

نصب آسانسور در کرج؛ قدم دوم آنالیز کنترل ترافیک و تحلیل حساسیت

تعمیر آسانسور در کرج؛ مشکلات رایج در آسانسور ها چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

1 نظر

  • تجربه این مساله من دارم فقط میتونم بگم اگر آسانسور سقوط کرد کاری از دست ما بر نماید و همه چیز انقدر سریع اتفاق می افته که شما قادر به تصمیم گیری نیستید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...