صفر تا 100 نصب ریل آسانسور - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

صفر تا 100 نصب ریل آسانسور

صفر تا 100 نصب ریل آسانسور

صفر تا 100 نصب ریل آسانسور

نصب ریل آسانسور

نصب ریل آسانسور یکی از مراحل در نصب انواع آسانسور به شمار می آید که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جهان امروز که سازه های بسیاری با ارتفاع های باورنکردنی در حال ساخت هستند، استفاده از آسانسور نیز کاربردی تر از قبل خواهد بود. اما نباید از مراحلی که به راه اندازی آسانسور در نهایت منجر می شود، غافل شد. یکی از این مراحل که پس از آهن کشی در چاه آسانسور انجام می گیرد، ریل کشی نام دارد.

این مرحله دارای نکات مهم و حائز اهمیتی است که عدم توجه به آن ها می تواند امنیت مسافران را هنگام استفاده از آسانسور به خطر اندازد. شناخت انواع ریل ها و توجه به نوع ساخت و استانداردهای مربوط به آن می تواند در کاربری آسان و بی دردسر از آسانسور در آینده کمک کننده باشد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به بیان نکات مربوط به نصب ریل در آسانسور بپردازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه مند هستید، با مشاوران مجرب در آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

نصب ریل آسانسور

آشنایی با نصب ریل آسانسور

در نصب آسانسور مراحل بی شماری وجود دارد که هر یک از آن ها اگر به درستی انجام نشوند، وضعیت امنیت آسانسور به خطر می افتد. یکی از مهم ترین بخش ها مربوط به نصب ریل است. ریل درواقع قسمتی فلزی در آسانسور به شمار می آید که وظیفه هدایت آسانسور به طبقات مختلف را بر عهده دارد.

این قطعه فلزی پس از آهن کشی در آسانسور جاگذاری می شود و همچون ریل قطار، مسیری مدنظر را برای آسانسور مشخص می کند. وظایفی که برای نصب ریل در آسانسور بیان می شود، شامل مواردی است که در این بخش به بیان آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1. هدایت صحیح کابین در مسیر معین

آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که موقع حضور در کابین آسانسور در راستایی غیر از راستای عمودی (ارتعاش) حرکت کنید؟ طبیعتا پاسخ به این سوال منفی است؛ زیرا در نصب آسانسور از ریل هایی استفاده می شود که مانع از حرکت آسانسور در راستای دیگری می شود. درواقع ریل در هر سیستمی به کار گرفته شود، مسیر حرکت را مشخص می کند و از انحراف آن جلوگیری خواهد کرد.

نصب ریل آسانسور نیز دقیقا با همین هدف انجام می شود تا مسیر هدایت آسانسور را مشخص کند. البته زمانی که از هدایت آسانسور در مسیر معین خود با استفاده از ریل صحبت می کنیم منظور ریل کابین و ریل وزنه به طور مشترک است.

2. جلوگیری از ارتعاشات افقی در آسانسور

یکی از دغدغه هایی که اغلب مسافران هنگام حضور در کابین آسانسور با آن مواجه هستند، تکان های آزاردهنده آن است. در صورتی که هرگز با چنین مشکلی در ابتدای راه اندازی آسانسور روبه رو نمی شوند. درواقع آنچه سبب بروز چنین مسئله ای هنگام جابجایی آسانسور می شود، ریل کشی آن است. قاب کابین درواقع دارای کفشکی است که در ریل های آسانسور فیکس می گردد.

از این رو زمانی که این کفشک ها دچار ساییدگی شود، ارتعاشات افقی در آسانسور هنگام جابجایی میان طبقات رخ می دهد. اما نصب ریل آسانسور به طور کلی از بروز ارتعاشات در کابین جلوگیری می کند و تنها با گذر زمان ممکن است حرکات افقی در آسانسور رخ دهد که در صورت استفاده از ریل مناسب این ارتعاشات افقی چندان آزاردهنده نخواهد بود.

نصب ریل آسانسور

3. کمک به توقف اضطراری در کنار سیستم پاراشوت

یکی از ترس هایی که همواره درباره سیستم آسانسور وجود دارد، ترس از سقوط است. آنچه سبب جلوگیری از سقوط در آسانسور می شود، سیستم پاراشوت نام دارد. در صورتی که نصب ریل انجام نشود، استفاده از سیستم پاراشوت نیز امکان پذیر نخواهد بود.

این سیستم دارای کفشک هایی برخلاف کفشک های مربوط به ریل آسانسور است. درواقع زمانی که سیم بکسل پاره شود و کابین در معرض سقوط قرار گیرد، کفشک سیستم پاراشوت در کفشک های ریل قفل می شود و کابین را از حرکت باز می دارد. درواقع پس از نصب ریل آسانسور دیگر سقوط آن امکان پذیر نیست و مسافران همواره در امنیت خواهند بود.

4. جلوگیری از نوسانات اضافی بر اثر نیروی گریز از مرکز

برای هر آسانسور ظرفیت معینی در نظر گرفته می شود که درواقع براساس تعداد جمعیتی است که در سازه رفت و آمد دارند. همانطور که می دانید آسانسورهایی همچون آسانسور کششی به کمک سیم بکسل و وزنه کار می کنند. زمانی که به هر دلیلی وزنه از حالت تعادل خود خارج شود یا سیم بکسل کمی انحراف پیدا کند، نیروی خارج از مرکز به وجود می آید که سبب بروز نوسانات آسیب زا در کابین خواهد شد.

اما آنچه از بروز این انحرافات که سبب بروز خطرات جبران ناپذیر در آینده برای مسافران درون کابین می شود، جلوگیری می کند همان ریل کشی است. به همین دلیل نصب ریل آسانسور هم برای وزنه و هم برای کابین انجام می شود. درواقع قاب وزنه درون محیط ریل کشی شده قرار می گیرد و مانع از جابجایی بیهوده وزنه خواهد شد تا مشکلاتی همچون مورد مذکور هنگام جابجایی وزنه و همچنین کابین آسانسور بین طبقات مختلف پیش نیاید.

ریل آسانسور چگونه نصب می شود؟

در مقوله نصب ریل آسانسور، ریل ها از نظر کاربری به دو دسته تقسیم بندی می شوند که به آن ها ریل کابین و ریل وزنه می گویند. درواقع نحوه نصب آن به این شکل است که پس از آنکه ستون های فلزی که با نام آهن کشی در چاه آسانسور جاگذاری می شوند، نوبت ریل کشی می رسد.

در این مرحله ریل های فلزی در حالت عمود درون چاه آسانسور قرار می گیرند و به وسیله قطعاتی همچون پیچ و مهره در بخش های مربوطه فیکس می شوند. صفحه ای به نام پشت بند وجود دارد که در قسمت عقبی ریل ها قرار می گیرد و اتصال آن ها به ستون های آهنی را با استفاده از قطعه دیگری به نام براکت ممکن می سازد.

نصب ریل آسانسور

مشخصات ریل آسانسور

ریل های آسانسور دارای انواع مختلفی هستند که این تنوع ناشی از طراحی متفاوتی بوده که در پهنای ریل ها صورت گرفته است. ریل ها به تیرهایی با سطح مقطع T شکل گفته می شود که در حالت کلی دارای سه نوع T5، T9 و T16  هستند که ریل T16 دارای دو نوع بال نازک و بال پهن است. انتخاب این ریل ها در مرحله نصب ریل آسانسور براساس تعداد طبقات و ظرفیت کابین انجام خواهد شد. اما شکل هر یک از ریل ها نیز با دیگری متفاوت است که در ادامه به بیان نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

شکل و ارتفاع ریل ها

در طراحی آن به صورت طبیعی و نرمال از ارتفاع 5 متر استفاده می شود و ابتدا و انتهای آن را با چهار سوراخ در نظر می گیرند. همچنین بخش های انتهایی آن حالت نر و مادگی دارد و در قسمت بالایی و پایینی آن ریل های نر و ماده در یکدیگر جا می روند.اگر نصب ریل صورت گیرد، درواقع هشت سوراخ در آن وجود دارد که با استفاده از پیچ و مهره در جای خود ثابت می شوند. اما حضور قطعه دیگری به نام پشت بند نیز لازم است.

پشت بند در نصب ریل آسانسور به قطعه ای مسطح و به شکل یک صفحه گفته می شود که از لحاظ طراحی ضخامت با ریل ها برابری می کند. همانطور که از نام این قطعه فلزی پیداست، در پشت ریل قرار می گیرد و فیکس شدن ریل ها به ستون های فلزی که در مرحله آهن کشی نصب شده اند، به کمک آن ها انجام می شود.

شرکت های سازنده ریل آسانسور

اکنون شاید با این سوال مواجه شوید که چه شرکت هایی در سراسر دنیا به ارائه خدماتی از قبیل ریل های آسانسور مشغول هستند. اگر بخواهیم تعدادی از معتبرترین شرکت ها را در سراسر جهان نام ببریم، بایستی به شرکت ریل مونته فرو چینی اشاره کنیم که قطعات ریل آسانسور را به دو شکل نورد سرد یا MF و نورد گرم در خدمت مشتریان خود قرار می دهد.

همچنین شرکت سوپر ساورای اسپانیا، شرکت مارازی و شرکت مونته فرو ایتالیا و همچنین شرکت چیلیک، آیگون و فالکون ترکیه در کنار شرکت ترکلی جزو برترین شرکت های موجود در دنیا هستند که در راستای ریل کشی مناسب در سازه های گوناگون کار می کنند. اما در ایران تنها یک شرکت وجود دارد که در زمینه ساخت ریل آسانسور مشغول است و آن شرکت نیز سماتیک روانکار نام دارد.

نصب ریل آسانسور

و در آخر…

در این مقاله سعی کردیم به بیان نکات لازم درباره نصب ریل آسانسور بپردازیم. از آنجایی که در جهان آسانسورهای بی شماری روزانه در حال نصب هستند اطلاع از مراحل نصب دارای اهمیت فراوانی است. یکی از این مراحل، نصب ریل نام دارد که پس از آهن کشی انجام می شود و امنیت مسافران را در آینده تضمین می کند. ریل کشی آسانسور با استفاده از تیرهای T شکل صورت می گیرد که در طراحی آن از پهنا و ارتفاعات متنوعی کمک گرفته شده است.

به همین دلیل با توجه به ارتفاع سازه و همچنین ظرفیت آسانسور، یکی از انواع ریل ها قابلیت استفاده دارند. نصب ریل در آسانسور هم برای کابین و هم برای وزنه لازم است. درواقع قاب کابین و قاب وزنه به کمک کفشک هایی درون ریل آسانسور جا می روند و مانع از انحراف یا ارتعاش در آسانسور هنگام جابجایی میان طبقات مختلف می شود. شرکت آکام شایا البرز با ارائه خدمات نصب آسانسور تا هشت توقف سازه ای امن و مطمئن برای شما خواهد ساخت.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...