نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی | آسانسور و پله برقی آکام شایا
آکام شایا

نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

این روزها ساختمان های قدیمی بسیاری در سراسر کشور دیده شده که بی توجه به شرایط موجود نسبت به نصب آسانسور در آن ها اقدام می شود.

ساختمان هایی که ساخت قدیم هستند و دارای تعداد طبقات بالا هستند، می بایست با رعایت کامل اصول و قوانین آسانسوری مناسب را برای جابجایی آسان میان طبقات انتخاب کنند. در این زمینه موارد زیادی تاثیرگذار هستند که براساس آن ها می توان ساختمانی ایمن را پدید آورد.

بدین منظور ابتدا یک سری مقاوم سازی در ساختمان های قدیمی انجام می گیرد تا نصب آسانسور مشکلات و خطرات جبران ناپذیری به همراه نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مربوط به نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی آشنا کنیم. در صورت کسب اطلاعات در این زمینه تا پایان متن ما را همراهی کنید.

نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

شرایط مهم نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

همانطور که می دانید برای نصب آسانسور در ساختمان های مختلف قوانینی وجود دارد که همگی حول دستیابی به ایمنی بالاتر وضع شده اند. برای ساختمان های قدیمی معمولا استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی پیشنهاد می شود که نسبت به دیگر آسانسورها امنیت بالاتری دارند.

علت این برتری نیز برخورداری از سیلندر، پیستون و جک هیدرولیکی قرار گرفته در زیر کابین بیان شده که در دیگر آسانسورها دیده نمی شود. اگر به جای این آسانسور به عنوان مثال از آسانسور کششی استفاده کنید، قطعا احتمال سقوط را بسیار بالا خواهید برد و بی شک امنیت مسافران را نیز به خطر می اندازید. در این بخش به بیان شرایطی که می بایست برای نصب آسانسور در ساختمان های ساخت قدیم رعایت کنید، می پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی فضای موردنیاز

یکی از مهم ترین شرایطی که برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی بیان می شود، فضای موجود است. زمانی که این کار را برای ساختمان هایی که دارای پاسیو هستند، انجام می دهید پس کار راحت تری خواهید داشت. نام پاسیو درواقع به فضاهای نورگیر داخلی اطلاق شده که بیشتر در ساختمان های بزرگ دیده می شود.

غیر از این می بایست برای نصب آسان آسانسور از بخش های دیگر خانه زد. مثلا می توان تغییراتی در راه پله ساختمان قدیمی ایجاد کنید که فضای کافی برای نصب آسانسور ایجاد شود. علاوه براین توجه داشته باشید که علاوه بر در نظر گرفتن فضا برای خود آسانسور، شرایط مربوط به نصب و اجرای آن نیز باید مدنظر قرار گیرد.

نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

انتخاب بهترین گزینه میان انواع آسانسور

براساس آنچه بیان کردیم انواع بسیاری از آسانسور پیش روی شماست که هرکدام به نحوی می توانند فضای درونی ساختمان را اشغال کنند. اما آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، میزان امنیت آسانسور خواهد بود. به همین دلیل توصیه می کنیم از آسانسورهای هیدرولیکی کمک بگیرید که فضایی آنچنان بزرگ برای جای گیری در ساختمان نیاز ندارند.

به عنوان مثال اگر بخواهید از هر کدام از انواع آسانسورهای کششی استفاده کنید، علاوه بر کاهش میزان امنیت، فضای بیشتری را نیز برای نصب آن باید در نظر گیرید و بدین منظور باید از بخش هایی مثل راه پله و رونماها بزنید.

برخورداری از مجوز نصب آسانسور

مورد دیگری که باید هنگام نصب آسانسور مورد توجه قرار گیرد و در صورت عدم رعایت آن ممکن است منجر به پرداخت جریمه های سنگین شود، اخد مجوز نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی خواهد بود. البته در صورتی که ساختمان پایانکار دارد، دیگر نیازی به درگیری های دریافت مجوز نصب آسانسور نیست. به همین دلیل با همکاری شهرداری قادر خواهید بود مقداری از مساحت مربوط به پاسیو را کم کنید و آن را به فضای مدنظر برای آسانسور بیفزایید.

توجه به برق سه فاز

بهتر است پیش از اقدام برای نصب آسانسور، نیاز آن به برق سه فاز را مدنظر قرار دهید. البته این موضوع بستگی به نوع آسانسوری که برای ساختمان انتخاب کرده اید دارد. مثلا اگر از آسانسور هیدرولیکی استفاده می کنید، می توانید از برق تک فاز نیز برای راه اندازی آن کمک بگیرید. البته اقدام برای بازسازی، آهن کشی و مواردی از این قبیل همگی بسته به خواست متقاضی انجام می شود و اگر بنا به تخریب ساختمان باشد نیز نظر نهایی را شخص متقاضی خواهد داد.

نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

بررسی امور مربوط به اجرای مراحل نصب آسانسور

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باید پیش از ایجاد تغییرات در مساحت ساختمان یا مراحل نصب آن انجام شود، به دست آوردن نقشه های ساختمان از طریق دریافت تاییدیه از سازمان نظام مهندسی است. در غیر این صورت احتمال برخورد با مشکلاتی که اجرای طرح و نصب آسانسور را متوقف می کند بسیار زیاد خواهد بود. علاوه براین اگر تمایل دارید آسانسور را تحت پوشش بیمه حوادث درآورید، می بایست حتما نسبت به دریافت این تاییدیه اقدام کنید.

دریافت رضایت از ساکنان سازه قدیمی

آنچه که باید پیش از هر اقدامی برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی در نظر داشته باشید، بی تردید دریافت رضایت از ساکنین خواهد بود. از آنجایی که آسانسور برای ساختمان های چندطبقه به کار می رود، می بایست با تمام ساکنان طبقات مختلف صحبت کنید و هزینه کامل آن را نیز متذکر شوید. زیرا در بسیاری موارد افراد ساکن طبقات مختلف تمایلی به پرداخت هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی ندارند. علاوه بر این اگر میدانید که ممکن است خطرات یا مشکلاتی برای همسایگان به وجود آورد، موظف به توافق و گرفتن رضایت از آن ها نیز خواهید بود.

برای نصب آسانسور چه مراحلی باید طی شود؟

پس از آنکه تمام مقدمات برای نصب آسانسور انجام شد، نوبت به نصب می رسد. در این زمینه نیاز است از مراحل اجرایی آن اطلاعات لازم را داشته باشید تا حین انجام با مشکلی مواجه نشوید.

  1. ابتدا می بایست هزینه های موردنیاز برای این کار را به طور دقیق تخمین بزنید. علاوه بر این مطالعه فنی سازه قدیمی برای دستیابی به مطلوب ترین کارکرد آسانسور توصیه می شود. درواقع این بررسی ها بخاطر شرایط خاصی است که ساختمان های قدیمی نسبت به دیگر سازه ها دارند. در این باره کارشناسان باید به طور مجزا و با در نظر گرفتن نوع آسانسور انتخابی توسط متقاضی ساختمان را بررسی و تحلیل کنند و بودجه موردنیاز را به شخص بیان کنند.
  2. همچنین با وجود اینکه شما قبلا با همسایگان صحبت کردید و رضایت آن ها را دریافت کرده اید، ولی باز هم خود کارشناسان فنی این مورد را بررسی خواهند کرد تا از صحت و سقم حرف های شما اطمینان یابند.
  3. کارشناس باید در کنار این موارد به مشاع بودن یا نبودن فضایی که برای نصب آسانسور در نظر می گیریم، دقت کنند. زیرا اگر هر بخشی از فضای ساختمان همچون راه پله یا حیاط مشاع نباشد، نیاز به دریافت مجوز از شهرداری خواهید داشت. علاوه بر این نصب آسانسور نیاز به چاهک دارد که در طبقه همکف قرار می گیرد. به همین دلیل حتما کارشناس با بررسی فضای مربوط به نصب آسانسور در این زمینه نیز تجزیه و تحلیل های لازم را انجام خواهد داد.
  4. در صورتی که نتیجه بررسی طبق صلاحدید فرد متقاضی نبود، لازم است هزینه های بیشتری را متحمل شوید. بدین معنا که بعضی مواقع تصور می کنید می توان از فضای راه پله موجود در خانه برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی استفاده کرد. اما کارشناس چنین کاری را صلاح نمی بیند، زیرا باعث نادیده گفتن خود راه پله و کاربری آن خواهد شد. به همین دلیل نیز بهتر است با مهندس معمار حرفه ای در این باره مشورت کنید و نظر او را در زمینه تخریب راه پله و ساخت دوباره آن براساس فضای قرارگیری آسانسور بدانید.

نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

اگر فضای کافی در دسترس نبود، چه باید کرد؟

بهتر است بدانید در صورت نیافتن فضای مناسب برای نصب آسانسور می توانید این کار را به کارشناس فنی بسپارید. همانطور که قبلا بیان کردیم زمانی که پاسیو یا راه پله در ساختمان را بتوان به عنوان یک فضای کمکی برای نصب آسانسور در نظر گرفت، مقداری از این فضا برداشته می شود.

در غیر اینصورت کارشناس به کارگیری حیاط را برای فضای کمکی در نظر می گیرد. زیرا در برخی موارد امکان جابجا کردن راه پله وجود ندارد و فضای داخلی ساختمان نیز پاسیو ندارد. به همین دلیل می بایست تنها راه که استفاده از فضای حیاط است را برای اجرای مراحل نصب آسانسور در نظر گیرید.

شرایط ساختمان های قدیمی برای نصب آسانسور

یکی از سوالاتی که برای ساکنان ساختمان های قدیمی درباره نصب آسانسور پیش میاد، شرایط سازه برای این کار است. در پاسخ باید بگوییم اگر می خواستید این کار را چندین سال پیش انجام دهید، بی شک برای هر سازه ای امکان پذیر نبود. ولی امروزه که بالابرها با تنوع باورنکردنی به مردم قابل عرضه هستند، دیگر نگرانی درباره نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی وجود نخواهد داشت. البته نیاز است پیش از آنکه برای نصب آسانسور اقدام کنید با توجه به ویژگی های ساختمان باید نوع مناسبی از آسانسورها را برگزینید. بدین منظور پیشنهاد می کنیم با کارشناسان مربوط در این باره مشورت کنید.

هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی به چه صورت است؟

اکنون می رسیم به یکی از مهم ترین مسائلی که درباره نصب اسانسور باید به آن توجه کافی داشت. شاید خیلی از ساکنین سازه های قدیمی به دلیل عدم اطلاع از هزینه های نصب و اجرای آسانسور نسبت به انجام این کار مردد باشند. بهتر است بدانید که هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی براساس تعداد طبقات است و هر طبقه ای باید دو برابر طبقه کمتر از خود هزینه پرداخت کند. به این معنا که طبقه دوم دوبرابر طبقه اول، طبقه سوم دو برابر طبقه دوم و به همین منوال تا آخرین طبقه پیش خواهد رفت. در صورتی که ساختمان دارای پارکینگ نباشد، دیگر طبقه همکف مکلف به پرداخت هیچ هزینه ای نخواهد بود.

نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

و در آخر…

در این مقاله سعی کردیم نکات لازم درباره نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی را برای شما توضیح دهیم تا با آگاهی کامل در این زمینه اقدام کنید. همانطور که در متن بیان شد پیش از نصب آسانسور باید درباره شرایط ساختمان و محیط اطراف و همچنین انواع آسانسور اطلاعات لازم کسب کنید تا بهترین گزینه را متناسب با نوع سازه برگزینید. همچنین می بایست مراحلی را توسط کارشناس فنی طی کرده و بی معطلی مجوزهای موردنیاز را دریافت کنید.

در صورتی که به شغل سرویسکاری و نصب آسانسور علاقه مند هستید، پیشنهاد می دهیم در دوره های آکام شایا البرز شرکت کنید. این دوره ها تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار می شود و شما را آماده حضور در بازار کار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...