نصب نصب آسانسور مغناطیسی - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

نصب نصب آسانسور مغناطیسی

نصب نصب آسانسور مغناطیسی

نصب نصب آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی

آسانسور مغناطیسی یکی از تکنولوژی های جدید و به روز در صنعت آسانسورسازی به شمار می آید. تاکنون آسانسورهای بی شماری با طراحی های مختلف به جهان معرفی شده اند، اما بی تردید آسانسورهای مغناطیسی از آن دسته سیستم های مکانیکی و فوق العاده ای است که همواره افراد بسیاری در انتظار آن بودند؛ زیرا سازه های نه تنها از جهات عریض بودن، بلکه از لحاظ طولی هم همواره در حال افزایش هستند. از این رو طی مسیر طولانی در راستای افقی برای بسیاری از افراد به عنوان یک معضل خواهد بود.

در این شرایط کارشناسان در صنعت آسانسورسازی نسبت به طراحی آسانسوری که در راستای افقی نیز قادر به جابجایی باشد، اقدام کردند. این نوع آسانسورها در حالت کلی از طریق سیستم مغناطیسی قابلیت حرکت در مسیرهای مختلف را به دست آورده اند. از آنجایی که افراد زیادی در زمینه نحوه کارکرد آسانسور مغناطیسی کنجکاو هستند، تصمیم گرفته ایم در این مقاله به بیان توضیحات مربوط به این نوع آسانسورها بپردازیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط نصب انواع آسانسور در سراسر کشور با مشاوران مجرب آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

آسانسور مغناطیسی

آشنایی با نصب آسانسور مغناطیسی

شاید تاکنون فقط آسانسورهایی که حرکت عمودی دارند را به چشم دیده باشید که با سیستم های مختلفی کار می کنند و در انواع گوناگونی نیز دیده می شوند. به عنوان مثال یک آسانسور کششی که با استفاده از سیم بکسل و وزنه حرکت عمودی در یک سازه را تجربه می کند، بی تردید به ذهن نمی رسد که روزی چنین آسانسورهایی بتوانند در راستای افقی نیز حرکت داشته باشند.

اما از آنجایی که علم روز دنیا در صنعت آسانسورسازی به تدریج در حال پیشرفت است، با اطمینان خاطر بیان می کنیم که آسانسور مغناطیسی نیز ساخته شده اند. استفاده از آسانسورهایی که با سیم بکسل و وزنه کار می کنند، قطعا مسیری برای حرکت افقی آن ها را باز نخواهد کرد. این در حالی است که اگر از سیستم مغناطیسی در این زمینه کمک گرفته شود، دیگر هیچ محدودیتی برای حرکت آسانسور در هر راستایی به چشم نمی خورد.

آسانسور مغناطیسی چگونه کار می کنند؟

اکنون ممکن است با این سوال مواجه شوید که عملکرد آسانسور مغناطیسی به چه شکل است. در پاسخ بایستی به نحوه کار سیستم مغناطیسی برای به حرکت درآوردن یک وسیله مکانیکی و الکتریکی به طور مشترک اشاره کنیم. مسیر حرکت در این آسانسورها ابتدا با حرکت به سمت بالا صورت می گیرد و سپس به صورت افقی جابجا می شوند. پس از آن برای برگشت به محل اولیه مسیری حلقه ای مانند را طی می کند.

در آخر آسانسور به نقطه ابتدایی بر می گردد و دوباره همان مسیر را طی می کند. درواقع مسیری که این نوع از آسانسورها طی می کنند، همچون زمانی است که یک مسیر را برای عبور مترو طراحی می کنند؛ با این تفاوت که چاله آساسنور در اغلب موارد بیرون از ساختمان قرار گرفته است.

آیا تابحال از روش حرکت و سیستم قطار معلق با استفاده از میدان مغناطیسی چیزی شنیده اید؟ برای این کار از مکانیزم مبدل کمک می گیرند. همانگونه که در قطارها تغییر جهت روی راه آهن به کمک سوئیچ های مربوطه انجام می شود و با یاتاقان های ساخته شده از فیبر کربنی روی ریل وصل می شوند تا این تغییر جهت را ایجاد کنند، در آسانسور مغناطیسی هم با استفاده از مبدل های مغناطیسی نسبت به تغییر جهت آسان آن اقدام می شود.

آسانسور مغناطیسی

موتور به کار رفته در آسانسور مغناطیسی

همانطور که تاکنون دریافتید آنچه سبب پدید آمدن چنین فناوری بی نظیری در ساخت آسانسورها شده، استفاده از موتور مغناطیسی است و در ساخت و طراحی آن ها دیگر اثری از کابل یا سیم بکسل دیده نمی شود. موتورهای القایی خطی برخلاف نامی که دارند امکان حرکت خطی را تنها فراهم نمی کنند. در این موتورها دو بخش وجود دارد که یکی ساکن و دیگری دوار است.

زمانی که نیروی برق در آن ها جریان پیدا می کند، اتفاق جالبی که روی می دهد این است که یک میدان مغناطیسی به وجود می آید که قابلیت حرکت بدون نیاز به سیستم های مکانیکی را در یک دستگاه یا وسیله حمل و نقل همچون آسانسور پدید می آورد. در این آسانسورها چندین کابین با حرکت روی ریل های مغناطیسی از شفتی به شفت دیگر در حرکت هستند و این حلقه پیوسته با استفاده از یک میدان مغناطیسی قدرتمند به وجود آمده است.

استفاده از چنین سیستمی در آسانسور مغناطیسی باعث می شود ظرفیت کابین ها نیز نسبت به کابین های آسانسورهای سنتی افزایش پیدا کند و به این ترتیب تقریبا 50 درصد افراد بیشتری را در همان مسافت معین می تواند جابجا کند.

مزایای استفاده از آسانسور مغناطیسی

شاید در نگاه اول استفاده از آسانسورهایی که قابلیت حرکت در راستای افقی را دارند، چندان به عنوان یک ضرورت به چشم نیاید. اما بی تردید اگر از سازه های عریض و طویلی را مشاهده کرده باشید که بایستی مسافت زیادی را برای جابجایی از بخشی به بخش دیگر بپیمایید، لزوم استفاده از چنین آسانسورهایی را نیز به خوبی درک خواهید کرد. در این بخش می خواهیم مزایای به کارگیری چنین آسانسورهایی را برای شما بیان کنیم. ادامه متن را از دست ندهید.

آسانسور مغناطیسی

1. حرکت سریعتر نسبت به آسانسورهای عمودی

واقعیت این است که آسانسور مغناطیسی براساس گفته های پیشین، در مسیر عمودی نیز حرکت می کند. اما تفاوتی که چنین آسانسورهایی با آسانسورهای کششی یا هیدرولیک دارد، در سرعت فوق العاده آن بیان می شود. به این معنا که مسافتی که برای طی شدن توسط آسانسورهای عمودی در یک مسیر مشخص در نظر گرفته می شود، زمان بیشتری را نسبت به آسانسورهای مغناطیسی خرج خواهد کرد.

از این رو برای سازه های پیشرفته بهترین گزینه آسانسور مغناطیسی است. علت این موضوع استفاده از سیستم مغناطیسی برای حرکت آسانسور در محور افقی است. همچون زمانی که سرعت مترو با قطار مکانیکی قابل قیاس نیست، آسانسورهای عمودی همچون آسانسور کششی در سرعت اصلا به پای آسانسورهای مغناطیسی نمی رسند.

2. هزینه تعمیرات کمتر

از دیگر مواردی که به عنوان مزیت استفاده از آسانسور مغناطیسی یاد می شود، عدم نیاز به تعمیرات یا بازرسی های مداوم است. می دانید که آسانسورهای عمودی همچون آسانسور کششی با استفاده از سیم بکسل و وزنه کار می کند و موتور آن در سازه های پرتردد به سرعت در معرض آسیب است.

به همین دلیل بایستی در بازه های زمانی کوتاه با خرابی های خطرآفرین در موتور و قسمت های مختلف آسانسور درگیر باشید. این در حالی است که سیستم های مغناطیسی و خصوصا موتورهای به کار رفته در آن هرگز نیاز وافر به تعمیرات پیدا نمی کنند و از این رو آسانسور مغناطیسی پیشرفت فوق العاده ای در صنعت آسانسورسازی به شمار می آید.

3. جلوگیری از ازدحام جمعیت

آیا تابحال با صف طولانی که برای سوار شدن به آسانسور در سازه هایی که سر به فلک کشیده اند تشکیل می شود، مواجه شده اید؟ دلیل این جمعیت زیاد بی تردید ظرفیت کم در آسانسورها و مسافت محدودی است که توسط آن ها طی می شود. در این زمینه  آسانسور مغناطیسی به عنوان یک تکنولوژی بسیار کاربردی به حساب می آیند؛ زیرا دیگر خبری از تردد مسافران پشت درب های بسته آسانسور نخواهد بود و سرعت عمل بالای آن در جابجایی و مسیر مناسب و فراخی که طی می کند، در زمان کوتاهی تمام مسافران را به مقصد می رساند.

4. نظم و انضباط بالا در جابجایی

در بسیاری از آسانسورهای عمودی اغلب با این صحنه روبه رو شده اید که موقع سوار شدن به طبقه وسط در یک سازه، آسانسور مسافت طولانی را میان طبقات مختلف طی می کند و پس از گذشت دقایقی شما را به طبقه مدنظر می رساند. این معضل در بسیاری از سازه های حال حاضر در سطح شهر دیده می شود.

اما از مزایای دیگر آسانسور مغناطیسی این است که نظم و انضباط در طراحی آن جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. به این معنا که چندین ریل جداگانه در سراسر سازه قرار می گیرد تا جابجایی و انتقال مسافران را با کمترین دردسر و در کمترین زمان ممکن با نظم بالایی انجام دهد.

5. ایمنی بالا

آیا تابحال از واژگون شدن یا خروج یک مترو از مسیر حرکت خود چیزی شنیده اید؟ جواب این سوال بی تردید منفی خواهد بود؛ چرا که چنین اتفاقی هرگز در سیستم های مغناطیسی رخ نمی دهد. زیرا آهنرباهای قدرتمندی که روی ریل جابجا کننده آسانسور یا مترو قرار می گیرد، اجازه انحراف دستگاه را نخواهد داد.

6. قابلیت استفاده در سازه های بسیار مرتفع

همانطور که می دانید آسانسورهای هیدرولیک یا کششی با محدودیت در انتخاب تعداد طبقات برای نصب همراه هستند. از این رو یکی از دلایلی که برای طراحی آسانسور پیشرفته ای همچون آسانسور مغناطیسی بیان می شود، امکان به کارگیری آن در ارتفاعات بالاست که در عین حال امنیت بالایی را نیز برای مسافران به همراه خواهد داشت. این مزیت تنها برای جابجایی مسافران به چشم نمی آید و بی تردید هر جا که سخن از طراحی سازه به میان آید، دیگر با آسانسورهای مغناطیسی محدودیتی برای طراحی و افزایش ابعاد طولی و عرضی یک مجتمع دیده نخواهد شد.

آسانسور مغناطیسی

و در آخر…

در این مقاله تلاش کردیم به بیان نکات جالب و ارزشمند درباره آسانسور مغناطیسی بپردازیم. آسانسورهای مغناطیسی یکی از تکنولوژی های بی نظیر و خارق العاده در زمینه طراحی و ساخت آسانسور به شمار می آیند.

از آنجایی که استفاده از آسانسورهایی که تنها در راستای عمودی قابلیت حرکت دارند، در کشور رایج است شاید چنان دیدی نسبت به آسانسور مغناطیسی وجود نداشته باشد؛ اما این دسته از آسانسورها با برخورداری از سیستمی تقریبا شبیه به مترو این قابلیت را ایجاد می کنند که امکان جابجایی نه تنها در راستای افقی بلکه عمودی نیز وجود داشته باشد. بنابراین معماران قادر خواهند بود سازه هایی عریض و طویل بسازند که این موضوع فضایی ورای تصورات را در ساخت ساختمان رقم می زند.

همچنین در متن مذکور به بیان مزایای استفاده از چنین آسانسورهایی پرداختیم مواردی همچون امنیت و نظم و انضباط بالا برای جابجایی مسافران را بیان کردیم. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره نصب و تعمیر انواع آسانسورها در سراسر کشور به دست آورید، با شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...