بازرس آسانسور ؛ استاندارد آسانسور
آکام شایا

بازرس آسانسور ؛ استاندارد آسانسور

بازرس آسانسور ؛ استاندارد آسانسور

بازرس آسانسور ؛ استاندارد آسانسور

بازرس آسانسور

بازرس آسانسور یکی از مهم ترین امور پس از نصب آسانسور را برعهده دارد. در زمان های قدیم افراد بسیاری بر سر راه اندازی آسانسور در سازه های خود با مشکلاتی روبه رو می شدند. درواقع تمامی ساکنان یک سازه به محض نصب آسانسور فورا آن را راه اندازی و شروع به استفاده از آسانسور می کردند.

این موضوع سبب می شد تا در صورت بروز هر گونه مشکلی نیاز به پیگیری های زمان بر باشد که بی تردید دلیل آن عدم راه اندازی زیر نظر کارشناسان مربوطه بیان می شود. به همین دلیل امروزه پس از اتمام ساخت یک ساختمان به سراغ نصب آسانسور می روند.

زمانی که آسانسور به طور کامل در جایگاه خود نصب شد، پیش از استفاده ساکنان ساختمان، نسبت به بررسی بازرس آسانسور مجرب برای اطمینان از صحت عملکرد آن توسط شهرداری منطقه ساخت سازه اقدام خواهد شد. در این صورت ساکنان در کمال آرامش خاطر از آسانسور نصب شده در ساختمان استفاده می کنند و از خطرات بی شماری که ممکن است در آینده رخ دهد، جلوگیری به عمل می آید.

در این مقاله قصد داریم شما را با وطایف یک بازرس آسانسور خبره آشنا کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

بازرس آسانسور

آشنایی با وظایف بازرس آسانسور

یک بازرس آسانسور دقیق وظیفه دارد تا به تمام بخش های آسانسور تسلط کامل داشته باشد. در این شرایط می توان با اطمینان کامل از ساکنان ساختمان تقاضا کرد تا استفاده از آسانسور را آغاز کنند. درواقع پس از تکمیل ساخت یک سازه نوبت به دریافت گواهی مربوط به نصب و راه اندازی آسانسور می رسد.

در صورتی که آسانسور در جایگاه خود نصب شود، بایستی به سراغ شهرداری آن منطقه برود. شهرداری با فرستادن بازرسی خبره در زمینه بررسی آسانسور از بی خطر بودن استفاده از آن مطمئن خواهد شد و سپس جواز سلامت آن را صادر می کند. در ادامه می خواهیم شما را با وظایفی که یک مامور مجرب آسانسور بر عهده دارد، آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

تست های بازرسی آسانسور در حوزه موتورخانه

  • در وهله اول یک بازرس آسانسور اگر با نوع گیربکس دار آن مواجه شود، بایستی شاقول بودن و درواقع تراز بودن موتور گیربکس را بررسی کند.
  • همچنین نیاز است تا بازرس آسانسور نسبت به بررسی تراز مربوط به جایگاه توقف روی سیم بکسل ها توجه لازم را داشته باشد.
  • میزان اصطکاک سیم بکسل باید چک و تست شود.
  • به طور کلی در سیستم آسانسور فلکه و سیم بکسل زاویه ای با یکدیگر می سازند که این زاویه بایستی در یک مقدار مشخصی باشد تا مبادا خطر سقوط را برای مسافران به همراه داشته باشد. وظیفه وارسی این زاویه با اندازه استاندارد آن توسط بازرس آسانسور انجام می شود.
  • یکی از بخش های مهم در سیستم الکتریکی و مکانیکی آسانسور مربوط به سیستم ترمز است. این سیستم باید قابلیت داشته باشد در شرایطی لازم به طور کامل و تراز، طبق آنچه از قبل برنامه ریزی شده است، در طبقه مدنظر مسافران بایستد. بدین منظور بازرس آسانسور مجرب باید برای کنترل و تست این سیستم بسیار مهم در آسانسور اقدامات لازم را انجام دهد.
  • برای موتورخانه نیاز به بتن ریزی وجود دارد که این کار باید به طور دقیق روی موتور اجرا شود. برای صحت انجام آن لازم است دور تمام حفره های عبور دهنده کابل ها و سیم بکسل به اندازه 5 سانتی متر لبه وجود داشته باشد.
  • دستورالعمل هایی در رابطه با نجات مسافران در صورت اضطرار وجود دارد که در موتورخانه ها می بایست نصب شود. این فرمان ها کمک می کنند تا در شرایط خطرناک مسافران روش خروج از کابین آسانسور را به خوبی بدانند.
  • میزان روشنایی در موتورخانه و همچنین عدم حضور هر وسیله اضافی در آن باید بررسی شود.
  • نصب برخی از تجهیزات همچون حفاظ مربوط به سیم بکسل بایستی وارسی شود.

بازرس آسانسور

تست های بازرسی بخش های بیرونی و درون کابین آسانسور

  • سیم ارت مربوط به کابین باید کنترل شود و با انجام تست های لازم از امنیت آن مطمئن شد.
  • روغن دان های ریل که مختص کابین و وزنه هستند نیاز به بررسی و کنترل دارند.
  • دقت در میزان تراز بودن درب کابین با طبقه های ساختمان و بررسی فاصله آن با درب مربوط به طبقات
  • در بازرسی آسانسور نوع حرکت درب کابین موقع باز و بسته شدن بسیار اهمیت دارد و نباید با صداهای اضافی همراه باشد.
  • تمامی دیواره های کابین از قبیل سقف و اطراف آن باید از لحاظ صحت و سلامت قطعات به کار رفته بررسی شوند.
  • از موارد مهم در تست بخش های درونی و بیرونی آسانسور مربوط به شستی می شود. در این زمینه لازم است شماره موجود روی شستی های درون و بیرون کابین با یکدیگر مطابقت کامل داشته باشند.
  • در آسانسورها زمانی که برق قطع می شود، بایستی زنگ های اضطراری در آن به صدا در آیند. به همین دلیل بازرس آسانسور در کنترل های خود به این موضوع نیز باید رسیدگی کند.
  • چراغ های موجود در کابین دارای اهمیت بالایی هستند. در این زمینه نیاز است تا کارشناس بازرسی آسانسور با دقت تمام چراغ های موجود در فضای داخلی کابین و همچنین چراغ های اطراف درب آن را بررسی کند.

تست های بازرسی درون چاه آسانسور

  • حضور تمامی پلیت هایی که می بایست در زیر ریل های آسانسور قرار داشته باشند، باید بررسی شود.
  • لیمیت های مربوط به حد بالا و پایین بایستی تست و کنترل شوند.
  • تمامی درب های لولایی باید از لحاظ صحت عملکرد و همچنین درب ها از جهت درستی قفل خود نیاز به بررسی دارند.
  • میزان رطوبت کف چاه باید توسط بازرس آسانسور بررسی شود و در صورت نشت آب آن را گزارش دهد.
  • چراغ های موردنیاز برای روشن شدن چاه و همچنین نردبان برای ورود به چاه آسانسور بایستی نصب و بررسی شود.
  • دیوارهای درون چاه آسانسور باید به طور کامل و دقیق کنترل شود تا هیچ گونه حفره و یا خللی در ظاهر آن وجود نداشته باشد.
  • سیم بکسل مربوط به گاورنر در کنار وزنه فلکه در ته چاه باید از لحاظ میزان کشش تست شوند تا خطرآفرین نباشند.
  • به طور کلی سکوهایی در کف چاه آسانسور قرار می گیرند که مسئولیت دفع ضربات به آن قسمت را دارند. در این شرایط بررسی دقت عمل در نصب سکوها از اهمیت بالایی برخوردار است. البته بایستی به فاصله استاندارد میان سکو و کف کابین نیز دقت داشت که معمولا این فاصله 20 تا 25 سانتی متر تخمین زده می شود.
  • تمامی لاستیک ها و سیستم ضربه گیر در آسانسورهای هیدرولیکی که در کف چاه نصب می شوند، باید از نظر صحت نصب توسط بازرس آسانسور مورد بررسی قرار گیرند.

بازرس آسانسور

اهمیت بازرسی آسانسور

در گذشته زمانی که سازندگان یک سازه تصمیم به نصب آسانسور برای ساختمان خود می گرفتند، فورا در این راستا اقداماتی انجام می شد و کارفرما وظیفه داشت در اسرع وقت برای نصب و راه اندازی آسانسور اقدام کند. در آن شرایط استفاده از آسانسور با خطراتی همراه بود که در صورت بروز هر مشکلی می بایست مدیر ساختمان با شرکت نصب آسانسور هماهنگی های لازم را انجام می داد تا در زمینه تعمیر و وارسی آن عمل کند.

اما در بسیاری از مواقع اینگونه خرابی های پدید آمده از طرف شرکت های نصب و تعمیر آسانسور بی پاسخ می ماند و باعث بروز مشکلات بیشتری در آینده می شد. برای رفع چنین مشکلاتی امروزه از شرکت تخصصی پس از نصب آسانسور درخواست می شود تا برای بازرسی آسانسور اقدام کند. در این موارد فردی به عنوان بازرس آسانسور که تسلط کامل به تمام سیستم های آن دارد، برای کار اعزام می شود و با نهایت دقت تمام بخش های آسانسور را بازرسی می کند.

اگر در حین بازرسی هر گونه مشکلی در عملکرد آسانسور دیده شود، آن را به مقامات ذی ربط ارجاع می دهد و از خطرات احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد. اگر می خواهید در زمینه نصب و راه اندازی آسانسور در سراسر کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید، با مشاوران مجرب شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

ویژگی های بازرس آسانسور چیست؟

شاید اکنون با این سوال مواجه شوید که یک بازرس آسانسور مجرب باید دارای چه ویژگی هایی باشد. ابتدا آنچه درباره یک بازرس آسانسور بیان می شود، برخورداری از گواهینامه بازرسی از شرکت های معتبر است. این مدرک به واسطه شرکت های مسئول بازرسی مستقل تایید و به شخص دارای خصوصیات لازم ارائه می شود.

در بازرسی آسانسور یک سازه، تنها فرد بازرس آسانسور حضور ندارد و به عنوان همراه یک مدیر فنی نیز باید وجود داشته باشد. این مدیر فنی اعتبار خود را از شرکت های معتبر در این حوزه دریافت می کند. همچنین از خصوصیات دیگری نیز باید برخوردار باشد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

شرایط منحصر به فرد بازرس آسانسور

در مرحله اول یک بازرس آسانسور خبره بایستی دارای مدرک تحصیلی معتبر باشد. همچنین مدرک کارشناسی را به عنوان حداقل مدرکی که لازم است، باید داشته باشد که این مدرک می بایست در رشته های مربوط به فنی و مهندسی قرار گیرد. اگر مدرک کاردانی باشد، بایستی حداقل دو سال دارای سابقه کار باشد.

در کنار برخورداری از مدرک تحصیلی موردنظر، گذراندن دوره های مربوط به این حوزه یعنی بازرسی فنی آسانسورها باید در کارنامه او وجود داشته باشد. کسب مهارت لازم در کنار برخورداری از اطلاعات موردنیاز برای وارسی بخش های مختلف آسانسور نیز از واجبات در این زمینه محسوب می شود.

بازرس آسانسور

و در آخر…

در این مقاله تلاش کردیم به بیان نکات جالب و ارزشمندی درباره بازرس آسانسور بپردازیم و از ارزش واقعی این کار مظلع شویم. بازرسی آسانسور شاید به ظاهر کار مفیدی به چشم نیاید، ولی قطعا برای کسانی که به دنبال مراقبت و حفاظت از جان مسافران هستند بایستی وارسی و کنترل آسانسور را جدی بگیرند. این کار پس از نصب آسانسور و پیش از راه اندازی آن انجام می شود.

از آنجایی که آسانسور دارای بی نهایت سیستم پیچیده در حوزه الکتریک و مکانیک است، بازرس آسانسور مجرب باید به تمام بخش های آن واقف باشد و بتواند در کوتاهترین زمان ممکن تمام قسمت های آسانسور را از قبیل موتورخانه، چاه و همچنین فضای درونی و بیرونی آن را مورد بررسی و تست قرار دهد.

گواهی که یک بازرس آسانسور به شهرداری ارائه می دهد، در نهایت باعث راه اندازی و استفاده بی خطر از آسانسور خواهد شد. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب و راه اندازی آسانسور علاقه مند هستید، شرکت آکام شایا البرز در خدمت شماست. این شرکت با بهره گیری از کارشناسان مجرب و حرفه ای به شما در انتخابی بهتر یاری خواهد رساند.

4/5 - (4 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...