صفر تا 100 نصب کابین آسانسور - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

صفر تا 100 نصب کابین آسانسور

صفر تا 100 نصب کابین آسانسور

صفر تا 100 نصب کابین آسانسور

نصب کابین آسانسور

نصب کابین آسانسور یکی از مهم ترین قسمت ها در نصب به شمار می رود که با توجه به عوامل و استانداردهای موجود نسبت به انتخاب یکی از انواع کابین اقدام می شود. کابین آسانسور به طور کلی دارای سه قسمت است که هر یک از آن ها بخش های کوچکتری را در بر می گیرند. اما آنچه واضح بوده این است که مسافران هنگام سوار یا پیاده شدن از کابین تنها با قسمت ظاهری آن برخورد دارند و بخش های داخلی کابین برای آن ها قابل رویت نیست.

با توجه به تنوعی که در جنس کابین آسانسور وجود دارد، بی تردید آگاهی از نکات مربوط به نصب و طراحی آن می تواند در انتخابی بهتر و به صرفه تر یاری دهنده شما باشد. بدین منظور قصد داریم در این مقاله به بیان نکات لازم و مهم درباره نصب انواع کابین آسانسور بپردازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه مند هستید، با کارشناسان مجرب آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

نصب کابین آسانسور

آشنایی با نصب کابین آسانسور

در آسانسور قسمت های مختلفی در کنار یکدیگر به طور منظم کار می کنند تا جابجایی مسافران از طبقه ای به طبقه دیگر با امنیت و آرامش خاطر همراه باشد. در این زمینه یکی از اولین بخش های آسانسور که افراد هنگام ورود به آسانسور و همچنین در زمان خروج با آن روبه رو می شوند، کابین نام دارد. همانطور که می دانید آسانسور سیستمی پیچیده است که به طور ترکیبی از علم مکانیک و الکترونیک کار می کند. کابین جزو قسمت مکانیکی آسانسور به شمار می رود.

این بخش مهم و پرکاربرد دارای اتاقکی از جنس فلز است که دیواره آن با اشکال و جنس های مختلف وجود دارد. درواقع حرکت عمودی کابین درون چاه آسانسور باعث می شود تا جابجایی میان طبقات یک سازه با هر تعداد طبقه ای امکان پذیر باشد. همچنین ظرفیت افرادی که می توانند در یک ساختمان چندین طبقه جابجا شوند را ظرفیت کابین تعیین می کند. از این رو کابین جزو مهم ترین قسمت ها در آسانسور محسوب می شود که انتخاب نوع درست و مناسب آن سلامت و زیبایی سازه شما را رقم می زند.

کابین آسانسور از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

شاید کابین در ابتدا تنها یک مکعب ساده فلزی به نظر آید؛ اما واقعیت این است که این مکعب فلزی از چندین بخش اساسی تشکیل می شود که همه آن ها در کنار هم باعث جابجایی مسافران با امنیت بالا خواهند شد. براساس آنچه کارشناسان بیان کرده اند، کابین آسانسور دارای سه قسمت اصلی است. شناخت این سه قسمت سبب شناخت بهتر کارکرد آسانسور و بررسی دقیق تر هزینه نصب کابین آسانسور می شود. در این قسمت بخش های مختلف یک کابین آسانسور را معرفی خواهیم کرد.

نصب کابین آسانسور

1. دیواره کابین آسانسور

یکی از آن قسمت ها که شامل دیواره یا همان چهارچوب کابین است، در اصطلاحات تخصصی صنعت آسانسورسازی به یوک شهرت دارد. کابین به تنهایی از ورق های فولادی با ضخامت تقریبی 1.5 میلی متر در کمترین حالت تشکیل شده است. برای آنکه مقاومت این مکعب فلزی افزایش یابد، از چهارچوبی به نام یوک استفاده می شود که دارای استحکام بالایی است و سیم بکسل به جای اتصال مستقیم به کابین، به آن وصل خواهد شد.

2. سکوی کابین آسانسور

قسمت دیگری که در کابین دارای اهمیت بالایی بوده و همواره طراحی آن با دقت بالایی انجام شده است، سکوی کابین نام دارد. درواقع زمانی که کابین به پایین ترین سطح در چاه آسانسور می رسد، سکویی در آن قسمت طراحی شده که کابین روی آن قرار می گیرد. روی این سکوها ضربه گیرهایی نصب می شوند که توقف کابین را آرام و بدون مشکل خواهند کرد.

3. دیواره کابین آسانسور

قسمت ظاهری کابین که افراد هنگام سوار شدن به آسانسور با آن مواجه می شوند، دیواره های کابین نام دارد. در نصب کابین آسانسور روی این بخش کارشناسان بسیاری کار کرده اند و به همین دلیل با طراحی های زیادی همراه است. از این رو در سازه های مختلف، انواع گوناگونی از دیواره کابین به چشم می خورد.

این بخش شامل دیواره جانبی کابین (منظور کل فضای درونی کابین در طرفین آن است)، بسترهای پوششی داخل کابین، کف و سقف کابین می شود. همچنین تزییناتی که در قسمت های مختلف آن قرار می گیرد، مانند دسته یا آینه نیز در بخش دیواره کابین دسته بندی می شوند.

انواع کابین آسانسور از نظر جنس

کابین یکی از مهم ترین بخش های موجود در سیستم آسانسور به شمار می آید که مسافران به طور مستقیم با آن سروکار دارند. از این رو کارشناسان در حوزه صنعت آسانسورسازی به طرق مختلف تلاش کردند تا طراحی کابین را هر بار متفاوت تر انجام دهند و به آن تنوع بیشتری بیفزایند. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا در این بخش به بیان توضیحاتی جالب درباره انواع کابین آسانسور بپردازیم. با ما همراه باشید.

1. کابین تمام استیل

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین نوع کابین از لحاظ جنس که پیش از اقدام برای نصب کابین آسانسور باید نسبت به انتخاب آن اقدام کنید، کابین استیل نام دارد. در این کابین ها تمام دیواره از جنس استیل ساخته می شود و هر آنچه به عنوان قسمت های ظاهری کابین از آن ها نام بردیم، تمام استیل است.

تنها کف آن را در برخی مواقع از سنگ می سازند تا تنوعی در ظاهر کابین ایجاد کرده باشند. تفاوتی که کابین تمام استیل با کابین شیشه ای دارد این است که حرکت کابین درون چاه به هیچ عنوان در کابین های تمام استیل مشخص نیست؛ در حالی که این موضوع در آسانسورهای دارای کابین شیشه ای برعکس است.

2. کابین شیشه ای

اگر در سازه خود به زیبایی و حفظ ظاهر آسانسور اهمیت زیادی می دهید، پس بهترین انتخاب آسانسور شیشه ای است. همانطور که از نام این کابین ها بر می آید، دیواره ها در آن ها به طور کامل از شیشه ساخته می شود. شیشه ها در کابین های شیشه ای به طور کامل و دقیق بر اساس استانداردهای موجود طراحی و تولید شده اند و امنیت بالایی برای مسافران ایجاد می کنند.

در این نوع کابین، شیشه هم به صورت تخت و هم به شکل نیم دایره موجود است که بسته به سلیقه و البته نوع سازه یکی از آن ها توسط سازنده انتخاب می شود. این نوع کابین در میان انواع دیگر آن از قیمت بالاتری برخوردار است.

نصب کابین آسانسور

3. کابین استیل ام دی اف

نوع دیگری که در طراحی محیط داخلی کابین طرفداران خاص خود را دارد، کابین استیل ام دی اف است. این دسته از کابین ها در محیط ظاهری خود دارای ترکیبی از استیل و ام دی اف هستند. از این رو افرادی که تمایل به استفاده از کابینت تمام استیل ندارند، می توانند با انتخاب این نوع کابین ها نمای تازه ای به سازه خود ببخشند.

چه عواملی بر قیمت کابین آسانسور تاثیرگذار است؟

یکی از سوالاتی که پس از بیان مطالب مذکور با آن مواجه خواهید شد این است که چه عواملی روی هزینه نصب کابین آسانسور و همچنین هزینه کلی آن تاثیرگذار است؟ بهتر است بدانید کابین آسانسور ویژگی های متفاوتی دارد که ایجاد تنوع در هر یک از آن ها می تواند قیمت کابین را تحت الشعاع قرار دهد. در ادامه تعدادی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه کابین آسانسور را بیان خواهیم کرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران مجرب آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

1. ظرفیت کابین

عواملی همچون ظرفیت کابین روی قیمت تاثیر می گذارد. درواقع اینکه چه تعداد مسافر می توانند در کابین حضور داشته باشند تا آسانسور به راحتی بین طبقات جابجا شود و خطری برای جان افراد نداشته باشد، همگی براساس ظرفیت کابین تعیین خواهد شد.

2. جنس کابین

یکی از مهم ترین مواردی که در مشخص کردن  قیمت کابین آسانسور بسیار اهمیت دارد، جنس کابین است که شامل ضخامت و مواد به کار رفته در ساخت آن می شود. بنابراین بسته به اینکه چه نوع کابینی را از لحاظ جنس انتخاب می کنید، می توان به قیمت نصب آن نیز دست یافت.

علاوه بر اینکه نوع مواد به کار رفته در هزینه موثر است، وزنی که در نهایت به کابین می دهد نیز هزینه ای مازاد خواهد داشت. به این معنا که برای تعیین هزینه کابین با در نظرگیری جنس، دو فاکتور تعیین کننده است. یکی نوع مواد اولیه و دیگری وزن نهایی کابین. به همین دلیل قیمت کابین ام دی اف بیشتر از قیمت کابین تمام استیل است.

نصب کابین آسانسور

3. ارتفاع کابین

یکی از پارامترهایی که در نصب کابین آسانسور روی قیمت تاثیر گذار است، ارتفاع کابین نام دارد. البته این فاکتور چندان جنبه کارکردی ندارد و تنها برای زیبایی تغییراتی در آن به وجود می آورند و ارتباطی با ابعاد دیگر که مربوط به ظرفیت کابین می شود، نخواهد داشت.

به عنوان مثال اگر به زیبایی سازه تجاری خود اهمیت می دهید، قطعا بایستی ارتفاع کابین را بلندتر در نظر بگیرید. طبیعتا ارتفاعات مشخصی برای کابین آسانسور در نظر گرفته شده است که در چارچوب استانداردها می توان اعداد مختلفی را برای آن در نظر گرفت.

لیست قیمت کابین 3 تا 6 نفره آسانسور

قیمت استیل نگیر

طرح کابین

قیمت واحد – تومان

کابین ام دی اف استیل 23,000,000
کابین هایگلاس استیل 24,000,000
کابین تمام استیل براق 28,000,000
کابین تمام استیل خشدار 28,500,000
کابین تمام استیل گندمی 30,000,000

قیمت استیل بگیر

طرح کابین

قیمت واحد – تومان

کابین ام دی اف استیل 21,400,000
کابین هایگلاس استیل 22,400,000
کابین تمام استیل براق 26,800,000
کابین تمام استیل خشدار 27,300,000
کابین تمام استیل گندمی 28,800,000

لیست قیمت کابین 7 تا 8 نفره آسانسور

قیمت استیل نگیر

طرح کابین

قیمت واحد – تومان

کابین ام دی اف استیل 22,200,000
کابین هایگلاس استیل 23,200,000
کابین تمام استیل براق 28,300,000
کابین تمام استیل خشدار 28,800,000
کابین تمام استیل گندمی 30,300,000

قیمت استیل بگیر

طرح کابین

قیمت واحد – تومان

کابین ام دی اف استیل 21,800,000
کابین هایگلاس استیل 22,800,000
کابین تمام استیل براق 27,500,000
کابین تمام استیل خشدار 28,000,000
کابین تمام استیل گندمی 29,500,000

تاثیر طراحی و نوع ریل گذاری بر سیستم کابین آسانسور

کابین بخش ظاهری آسانسور را به نمایش می گذارد. درواقع بسیاری از افراد تصور می کنند که کابین به طور مستقیم به سیم بکسل وصل می شود؛ در حالی که اینگونه نیست. کابین آسانسور به تنهایی از تعدادی ورق فلزی با ضخامت کم ساخته شده است که استحکام بسیار پایینی دارد.

از این رو نحوه اتصال قطعات دیگر به کابین و سیستم محرک آن بسته به شرایط چاه آسانسور به قسمت های دیگر همچون سیم بکسل متفاوت است. همچنین نوع ریل کشی در چاه آسانسور که بر اساس فضای موجود صورت می گیرد نیز بر نوع سیستم محرکه تاثیرگذار است. در این بخش می خواهیم شما را با انواع سیستم های محرکه آسانسور آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

1. سیستم ریل معکوس

از دیگر سیستم های محرکه آسانسور که به نوعی نسبت به انواع دیگر آن امروزی تر به حساب می آید، سیستم ریل معکوس نام دارد. این سیستم زمانی استفاده می شود که قصد داشته باشیم درب ورود و خروج آسانسور را از یکدیگر مجزا کنیم و درواقع ورود و خروج مسافران از یک درب صورت نگیرد. در حالت دیگر زمانی از این سیستم کمک گرفته می شود که قصد داشته باشیم عرض بازشوی کابین را افزایش دهیم.

پیش از نصب کابین آسانسور برای اجرای سیستم ریل معکوس بایستی طراحی ریل کشی به گونه ای انجام شود که قاب وزنه و کابین از یکدیگر جدا نباشند تا قابلیت نصب درب مجزا وجود داشته باشد. بدین منظور ریل کشی را به جای آنکه در مرکز ثقل کابین قرار دهند به عقب می کشانند تا  قاب وزنه و کابین تنها از یک سو با کابین درگیر باشد. اما استحکام ریل کشی در حالت ریل معکوس بی تردید بیشتر از حالت های دیگر خواهد بود تا امنیت جان مسافران نیز حفظ شود.

2. سیستم کارسلینگ

یکی دیگر از سیستم های محرکه آسانسور به کارسلینگ معروف است. زمانی از این سیستم استفاده می کنند که فضای کافی برای ریل کشی در چاه آسانسور وجود نداشته باشد و ریل ها تنها در یک سمت چاه قرار گرفته باشند. در این شرایط قطعه فلزی L مانند با استفاده از کفشک ها در به ریل وصل می شود و کابین نیز روی آن قرار می گیرد. از این رو تعادل در کابین برقرار می شود و دیگر اثری از  افتادگی یا نوسانات خطرآفرین در کابین موقع جابجایی میان طبقات نخواهد بود.

3. سیستم یوک

یکی از سیستم های محرک آسانسور یوک نام دارد. یوک درواقع برای کابین به صورت یک قاب عمل می کند تا استحکام کلی آن را افزایش دهد و اتصال سیم بکسل به آن مانع از تغییر شکل ظاهری کابین می شود. درواقع کابین اینگونه درون یک فضای امنی قرار می گیرد تا از شرایط نامساعد چاه آسانسور در امان باشد. البته یوک در کنار سیم بکسل، قسمت های دیگر کابین همچون کف آن، ترمز ایمنی و کفشک های متصل شونده به ریل را در بر می گیرد.

از این رو جنس یوک همچون جنس کابین از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اتصال یوک به کابین از پیچ و مهره کمک گرفته می شود. برای آنکه کابین به ریل های درون چاه آسانسور متصل شود، از کفشک هایی در قاب یوک استفاده می کنند. کفشک ها در سیستم محرکه یوک هم در دو طرف و هم در قسمت های بالایی و پایینی قاب قرار می گیرند. آنچه به عنوان سکوی آسانسور بیان می کنند، در قسمت تیر ایمنی یوک فیکس خواهد شد.

نصب کابین آسانسور

و در آخر…

در این مقاله سعی کردیم به بیان نکات مربوط به نصب کابین آسانسور و شرایطی که بر قیمت آن تاثیرگذار است بپردازیم. کابین یکی از اصلی ترین بخش های آسانسور به شمار می رود که به نوعی ظاهر آسانسور را تشکیل می دهد. کابین آسانسور دارای انواع مختلفی است که بایستی با توجه به هزینه و شرایط سازه نسبت به انتخاب یکی از آن ها اقدام کنید. اما از آنجایی که بسیاری از افراد تمایل دارند از عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابین موقع نصب مطلع شوند، در بخشی نیز به بیان این موارد پرداخته شد.

به عنوان مثال جنس کابین یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت نصب آن محسوب می شود. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نصب و هزینه کابین آسانسور علاقه مند هستید، با شرکت آکام شایا البرز در ارتباط باشید. این شرکت با برخورداری از مشاوران مجرب شما را در انتخابی ایده آل یاری می رساند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...