سرویس کار آسانسور چه وظایفی دارد؟ - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

سرویس کار آسانسور چه وظایفی دارد؟

سرویس کار آسانسور چه وظایفی دارد؟

سرویس کار آسانسور چه وظایفی دارد؟

بروز مشکل در آسانسور یکی از بدترین اتفاقاتی‌ست که میتواند در یک ساختمان رخ دهد. فکرش را کنید؛ باید چهار طبقه را از پله‌ها بالا بروید! البته که این خرابی‌ها برای طبقات اول و دوم نمیتواند خیلی سخت و طاقت‌فرسا باشد. اینجاست که با خود میگوییم؛ چرا هر ماه یا هرازگاهی یک سرویس کار آسانسور نمی‌آوریم؟

چرا اصلا کسی برای تعمیر و نگهداری آسانسور سری به ساختمان نمیزند؟ همه میدانیم که پس از نصب آسانسور، آن چیزی که بیش‌از همه اهمیت دارد؛ سرویس و نگهداری آن است. تنها در این صورت میتوانیم از بروز خرابی و مشکل و حتی گیر کردن در آسانسور در امان بمانیم.

خوشبختانه شرکت آکام شایا البرز پس از نصب آسانسور در کرج، تمامی اقدامات لازم را اندیشیده و سرویس کاری را طی دوره‌های 6 ماهه به محل نصب اعزام میکند. به این ترتیب نه تنها نسبت به عملکرد صحیح اجزای آسانسور اطمینان حاصل می‌کند بلکه در صورت بروز ایراد، آنها را برطرف خواهد کرد.

اما سرویسکار کیست و چه وظایفی دارد؟ توصیه داریم در ادامه این مقاله همراه ما باشید. در نظر داریم در این زمینه اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

وظایف سرویس کار آسانسور

منظور از سرویس کار آسانسور همان شخصی‌ست که به عنوان کارشناس میتواند به عیب‌یابی، تعمیر و سرویس آسانسور ساختمان شما بپردازد. اما چه وظایفی را برعهده دارد؟ در طول مدت زمانی که مشغول رسیدگی به آسانسور شماست؛ باید چه کارهایی را انجام دهد؟

خب مسئله اینجاست که یک سرویس کار آسانسور، وظایف بسیار متنوعی را برعهده دارد. اجازه دهید از عمومی‌ترین این وظایف شروع کنیم که آموزش‌های آن در اختیار مدیران ساختمان‌ها قرار میگیرد.

1- نصب و کنترل علائم هشداردهنده بر روی درب ورودی موتورخانه (درواقع باید این مسئله برای اهالی ساختمان بطور کامل مشخص شود که از ورود به موتورخانه جلوگیری کرده و از دریچه‌ چاه آسانسور استفاده نکنند. بجز افراد پیمانکار)

2- کنترل عملکرد روشنایی موتورخانه (حواستان باشد که کلید برق باید همیشه در نزدیک‌ترین محل به درب ورودی موتورخانه قرار داشته باشد.)

3- کنترل دمای موتورخانه با توجه به فصلی که در آن حضور دارید و بررسی عملکرد صحیح فن یا تهویه

4- اطمینان از نصب صحیح دستورالعمل‌های نجات اضطراری مسافران و همچنین ورود دسته ترمز در آسانسورهایی که در آنها ترمز با کمک اهرم‌های خارجی باز می‌شود.

5- نصب شماره موتور، کلید صفر و یک و تابلو فرمان در آسانسورهای دوبلکس، تریبلکس و… (با این کار در مواقع اضطراری مشکلی جهت شناسایی به وجود نخواهد آمد.)

6- کنترل وضعیت چراغ سیگنال تابلو سه فاز و همچنین اطمینان از عملکرد صحیح صفر و یک روی درب تابلو

7- بررسی عملکرد صحیح میکروسوئیچ‌های دریچه اضطراری

حال دانستید که یک سرویس کار در عمومی‌ترین حالت، زمانی که به ساختمان جهت سرویس آسانسور در کرج مراجعه می‌کند؛ چه وظایفی دارد؟ خب خیلی عجله نکنید. اینها تنها کارهایی نیستند که یک سرویس کار آسانسور باید نسبت به آنها اطلاعات داشته باشد. بیایید با سایر وظایف آن آشنا شوید.

سرویس کار آسانسور

چگونگی بررسی موتور آسانسور

زمانی که یک سرویس کار آسانسور برای تعمیر آسانسور به ساختمان می‌آید؛ چطور موارد مرتبط با موتور آسانسور را بررسی می‌کند؟

در اولین مرحله باید کفشک را بررسی کند و نسبت به صحت عملکرد آن اطمینان بدست آورد. یک تعمیرکار آسانسور به خوبی میداند که فاصله دو فک ترمز با دیسک باید در شرایط کاملا مساوی قرار گیرد تا بطور همزمان عمل کند. از طرفی تنظیم چگونگی عملکرد فک‌ها با شل و سفت‌ کردن فنرها نیز از جمله وظایف سرویس کار آسانسور به حساب می‌آید.

در مرحله دوم به سراغ بررسی چگونگی عملکرد فن و ترموستات موتور و همچنین کنتاک‌های سیستم ترمز می‌رود. حرارت بالای بدنه موتور نیز جزء مواردی‌ست که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد حرارت زیاد غیرمعمول میتواند مشکلات منفی را در موتور آسانسور به وجود آورد.

مرحله سوم به کنترل و بررسی موقعیت قرارگیری موتور و همچنین محکم‌ بودن پیچ‌های اتصال موتور آسانسور به شاسی برمیگردد. یک تعمیرکار آسانسور میداند که شانسی‌های موتور باید تراز باشند.

در مرحله چهارم؛ وضعیت بلبرینگ‌ها بررسی می‌شود. در این بررسی باید اطمینان حاصل شود که یاتاقان گیربکس بدون صداست.

مراحل آخر نیز به شرح زیر می باشد:

  • بازدید وضعیت سیم بکسل‌ها
  • بررسی میزان کشش سیم بکسل‌ها
  • کنترل شاخص تراس طبقه
  • موقعیت نصب بکسل گیر
  • اطمینان از محکم بودن مهره سر سیم بکسل

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ یک  سرویس کار آسانسور، دقت و تمرکز بالای او در زمان نصب و همچنین تعمیر آسانسور است. این نوع از شغل‌ها به دلیل حساسیت بالایی که دارد و همچنین ارتباط مستقیم با جان و مال مردم، تنها افراد مجرب و بادانش و متخصص است که میتوانند عملکرد قابل قبولی را ارائه دهند. درواقع آنها در این مسیر باید چک لیستی در اختیار داشته باشند تا در زمان تعمیر یا سرویس آسانسور، چیزی از قلم نیوفتد.

سرویس کار آسانسور

بررسی تابلو فرمان

اینکه تابلو فرمان چیست و چه انواعی از آن وجود دارد؛ مبحث بسیار گسترده‌ای‌ست که ما در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداخته‌ایم. میتوانید برای مطالعه آن سری به مقاله «تابلو فرمان آسانسور» بزنید. اما یک سرویس کار آسانسور در زمان بررسی و بازدید از تابلو فرمان باید به چه مواردی توجه داشته باشد؟

خب اطمینان از وضعیت صحیح قرارگیری اتصال‌ سیم‌ها به ترمینال‌ها و همچنین کنتاکتورها، عدم وجود هرگونه پل در مدارات ایمنی، بررسی مرتب بودن سیم‌ها و همچنین نصب بست کمربندی با فواصل از قبل تعیین شده و البته استاندارد!

در زمان بازدید تابلو فرمان، باید درپوش‌ داکت‌ها بطور کامل نصب شوند، فیوزها مورد کنترل قرار گیرند و همچنین اتصال سه فاز ورودی به تابلو فرمان انجام گیرد. کشف علت خطاهای ثبت شده درایور نیز جزء وظایفی‌ست که یک سرویس کار آسانسور برعهده دارد.

مطمئنا انجام این موارد توسط یک فرد ناآشنا امکان‌پذیر نیست و نمیتوانید انتظار داشته باشید هر تعمیرکاری به خوبی از پس آن برآید. خب خوشبختانه شرکت آکام شایا البرز نه تنها افرادی متخصص و باتجربه را به خدمت گرفته، بلکه دوره‌هایی را تدارک دیده تا علاقمندان به این دسته از مشاغل، در ابتدا نسبت به چگونگی تعمیر و سرویس آسانسور اطلاعات کاملی را بگذرانند و زیر نظر برترین تکنسین‌ها دوره‌های لازم را بگذرانند و پس از تبدیل شدن به یک متخصص، فعالیت‌شان را آغاز نمایند.

اگر میخواهید استارت کار در این صنعت را بزنید؛ همین الان به بخش تماس با ما سایت آکام شایا البرز مراجعه کنید.

سرویس کار آسانسور

چک لیست وظایف سرویس کار آسانسور چیست؟

خب ما گفتیم که یک سرویس کار آسانسور مجرب و حرفه‎‌ای، در زمان مراجعه به یک ساختمان جهت بررسی و سرویس آسانسور، چک لیستی را تهیه می‌کند تا به این ترتیب هیچ بازدید و بررسی از قلم نیوفتد.

این چک لیست را به بررسی موتورخانه آسانسور مرتبط است با شما در میان میگذاریم:

  • الکتروموتور و گیربکس
  • فلکه‌های هرزه گرد
  • شاسی موتورو متعلقات

خب در بخش گیربکس و الکتروموتور، یک سرویس کار آسانسور باید سطح روغن گیربکس و وضعیت ظاهری آن، یاتاقان‌ها، میزان روغن‌ریزی، فلکه موتور و سیارها، چگونگی قرارگیری سیم بکسل‌ها، کفشک، خوردایش فلکه ترمز، دیسک ترمز، فن موتور، عملکرد ترموستات فن موتور، حفاظ سیم بکسل روی فلکه، کلید موتور و نحوه اتصال سیم‌های داخل را مورد بررسی قرار گیرد.

در این میان نظافت تمامی بخش‌های مرتبط به موتور گیربکس را نیز جای دهید.

در بخش فلکه‌های هرزه گرد نیز باید شیار فلکه، میزان خوردایش و براده‌ریزی، بلبرینگ‌های فلکه، شفت و پایه‌ها و اتصالات فلکه‌های هرزه گرد بررسی شود.

شاسی موتور و متعلقات آن نیز از جمله موارد مهمی‌ست که یک سرویس کار آسانسور باید مورد بازدید و بررسی قرار دهد. در این بازدید؛ تمامی محل‌های جوشکاری شده، پیچ و مهره‌ها و همچنین اتصالات پایه موتور به شاسی مورد بازبینی قرار میگیرد. نظافت شاسی نیز جزء لاینفک کار یک سرویس کار ماهر به حساب می‌آید.

سرویس کار آسانسور

بررسی داخل کابین آسانسور

مگر میشود یک سرویس کار برای تعمیر و نگهداری سری به آسانسور بزند، تمامی موارد آن را بازبینی کند و سری به داخل کابین نزند؟ خب در بازدیدهایی که توسط تکنسین‌های آکام شایا البرز انجام میگیرد؛ به این موارد توجه خواهد شد:

دیواره‌های کابین، تمیز بودن داخل شاسی پنل داخل و کنترل نحوه کارکرد آن، بررسی و کنترل سطح هم ترازی کابین، بررسی وضعیت عملکرد شستی‎های احضار داخل کابین، روشنایی، بررسی عملکرد صحیح سیستم تهویه داخل کابین، بررسی وضعیت دکور، عدم وجود هرگونه رول بک در زمان شروع به حرکت، بررسی نحوه عملکرد درب، کنترل استحکام دستگیره، نظافت داخل شیار سیل کابین، کنترل فاصله لته و ستون در بالا و پایی بعد از بسته شدن درب، بررسی وجود و اتصال صحیح پلاک ظرفیت.

تاکنون به نحوه فعالیت سرویس کار آسانسور که به ساختمان شما می‌آید توجه کرده‌اید؟ شاید نسبت به خیلی از مسائل فنی آشنایی نداشته باشید؛ اما مطمئنا با مطالعه این مقاله میدانید که یک سرویس کار چه وظایفی دارد و در هر مرحله باید چه اقداماتی انجام دهد. مثلا اگر او داخل کابین را بررسی نکرد، میتوانید این مسئله را به او گوشزد کنید.

سرویس کار آسانسور

بررسی موارد مهم در چاهک آسانسور

در مقوله سرویس کار آسانسور به هیچ عنوان نباید بدون بررسی چاهک، ساختمان را ترک کرد. خب در این بررسی لازم است که در ابتدا استپ ته چاه را قطع کنند. سپس نحوه اتصال فلکه پایین گاورنر به ریل، صحت عملکرد میکرو سوئیچ فلکه کششی، کشش مناسب سیم بکسل گاورنر، نحوه استقرار و استحکام ضربه گیرهای کابین و همچنین میزان روغن بافر کابین و قاب وزنه مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

مسئله اینجاست که چاهک آسانسور باید عاری از هرگونه رطوبت و آب باشد که این مسئله خصوصا در شهرهای شمالی کشور برای سرویس کار آسانسور کمی با چالش همراه خواهد بود. اما مطمئنا یک فرد زبده و باتجربه میتواند از پس آن براید. از طرفی زنجیرهای جبران باید آزاد باشند تا به این ترتیب از درگیری آن با اجزای داخل چاه و حتی کف چاهک جلوگیری به عمل آید. فاصله کابین تا ضربه گیر در طبقات پایین و همچنین فاصله بین کادر وزنه تا ضربه گیر در طبقات بالا باید بررسی شود.

بیشتر بخوانید:

بازدید سیم بکسل های کابین و کادر وزنه و گاورنرها

اگر بخواهیم یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف یک سرویس کار آسانسور یا همان تعمیرکار آسانسور را شرح دهیم؛ بازدید و بررسی از عملکرد صحیح سیم بکسل‌های آن است. در این بخش میخواهیم به بررسی مواردی بپردازیم که یک تعمیرکار آسانسور برای بازدید از سیم بکسل‌ها باید به آن توجه داشته باشد.

باید در ابتدا سیم بکسل گاورنر را از نظر ریشه ریشه شدن، خوردگی، سروصدا و خشکی بررسی کند. حتی برق افتادگی، بیرون زدگی کنف داخل و همچنین سروصدای سیم بکسل کابین در حال حرکت نیز در این بخش مورد بازبینی قرار میگیرد.

تست کشش و سرخوردگی سیم بکسل، بررسی میزان خوب و جهت خواب سیم بکسل در داخل شیارهای فلکه موتور، عدم وجود هیچگونه تاب خوردگی در این سیم‎‌ها خصوصا در داخل در طول حرکت کابین، میزان لغزندگی و روغن سیم بکسل و وضعیت کنف داخل آن و همچنین بررسی سیم بکسل در مقاطع مختلف از مسیر حرکت بصورت تصادفی. از جمله وظایفی‌ست که یک تعمیرکار فعال و البته باتجربه آسانسور باید از پس آنها به خوبی برآید.

و در آخر سرویس کار آسانسور چه وظایفی دارد؟

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم مسائلی را با شما در میان بگذاریم که به حفظ جان و مال شما کمک خواهد کرد. درواقع حال میدانید یک سرویس کار آسانسور چه وظایفی دارد و در هر بخش باید با بازبینی چه مواردی نسبت به عملکرد صحیح آسانسور اطمینان حاصل کند.

البته این موارد را به خاطر بسپارید که برای سرویس آسانسور یک تعمیرکار حرفه‌ای حتما سری به سیم‌کشی‌ها و داکت‌کشی‌های داخل موتورخانه میزند و درب آسانسور و قطعات داخل چاه آن را مورد بازبینی قرار میدهد. چک کردن علائم هشداردهنده نیز جزء مواردی‌ست که در اولین مرحله از ورود به موتورخانه باید انجام میگیرد. این چکاپ، در نهایت با نظافت پلاک های علائم هشداردهنده به اتمام میرسد.

اگر فکر میکنید که آسانسور شما به بررسی و بازبینی احتیاج دارد؛ همین الان به بخش تماس با ما سایت آکام شایا البرز سری بزنید. مطمئنا کارشناسان و تکنسین‌های شرکت میتوانند در این مسیر راهنمایی‌های جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...