نصب آسانسور؛ 3 نکته کلیدی در مورد انتخاب سیستم محرکه مناسب
آکام شایا

نصب آسانسور؛ انتخاب سیستم محرکه مناسب

نصب آسانسور؛ انتخاب سیستم محرکه مناسب

نصب آسانسور؛ انتخاب سیستم محرکه مناسب

نصب آسانسور؛ انواع سیستم‌های محرکه آسانسور: امروزه زندگی شهرنشینی و تمایل اکثریت مردم به زندگی در مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مرتفع، باعث شده تا استفاده از آسانسور به امری ضروری تبدیل شود. عدم وجود این وسیله پرکاربرد در ساختمان‌های چند طبقه نه تنها رفت‌وآمد را سخت کرده و از ارزش آن ساختمان می‌کاهد، بلکه مردم را از زندگی در آن نیز منصرف می‌کند. این روزها چه کسی را میتوانید بیابید که حاضر باشد چندین طبقه را از پله، بالاوپایین برود؟ حال اگر این اتفاق چندین بار در روز تکرار شود چه! مسلما به زودی از زندگی از آن آپارتمان پشیمان خواهد شد.

خوشبختانه در حال حاضر تمامی ساختمان‌های نوساز و حتی تعداد بیشتر ساختمان‌های قدیمی، از آسانسور بهره‌مند هستند. همان اتاقک کوچک دوست‌داشتنی که رفت‌وآمد بین طبقات را برای ما آسان کرده است. اما اجازه دهید یک سوال بسیار مهم بپرسیم؛ تاکنون به چگونگی حرکت این اتاقک توجه کرده‌اید؟ از نصب آسانسور چه میدانید؟ میدانید چطور به حرکت درمی‌آید؟ یا نه صرفا پس از وارد شدن در آن، بلافاصله به عکاسی پرداخته و در اینستاگرام منتشر می‌کنید؟! باید بگوییم؛ همه چیز از همینجا شروع می‌شود، از «سیستم‌ های محرکه آسانسور»!

آن حرکت سریع‌السیر، آن شتاب کافی برای شروع حرکت و ترمز در زمان مناسب، چطور پشت سرهم بطور دقیق اتفاق می‌افتد؟! خب ما در نظر داریم در این مقاله درخصوص تمامی این موارد صحبت کنیم. اینکه چه سیستم‌های محرکه‌ای برای نصب آسانسور بکار گرفته می‌شود و اصلا این سیستم‌ها چه نقشی را ایفا می‌کنند.

نصب آسانسور

منظور از سیستم های محرکه در نصب آسانسور چیست؟

خب این روزها ما در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم؛ پس خیلی دور از انتظار نیست که بگوییم موتورها، سیستم عامل‌ها و راه‌اندازهای بسیار متنوعی به عنوان نیرویی برای حرکت آسانسور، به دنیا معرفی شده است. موتورهایی که هرکدام از ویژگی‌هایی خاص بهره‌مند بوده و متخصصان با توجه به نیاز ساختمان به سراغ استفاده از آنها در آسانسور خواهند رفت.

سیستم‌های محرکه آسانسور از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌هایی‌ست که در یک آسانسور بکار میرود و این مسئله در زمان نصب آسانسور به شدت مورد توجه قرار میگیرد. درواقع این سیستم‌ها هستند که نیروی لازم جهت حرکت آسانسور را فراهم می‌آورند و همین مسئله مهم‌ترین مزیت آنها شناخته می‌شود.

به عبارت ساده‌تر؛ آسانسور صرفا با کمک این سیستم حرکت می‌کند و برهمین اساس، هر کدام از آسانسورها، فارغ از مدل‌های متنوع و طرح‌های مختلفی که دارند، این سیستم را شامل می‌شوند.

اما آیا میدانید این سیستم‌ها به چه صورت هستند؟ از نحوه عملکرد آنها در نصب آسانسور باخبرید؟ در ادامه میخواهیم به شکل کاملا تخصصی به این حوزه ورود کنیم. پس با ما همراه باشید.

نصب آسانسور

قوای محرکه آسانسور را بشناسید

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن بگوییم؛ قوای محرکه آسانسور به تعداد قرقره‌هایی میگویند که بر روی کابین و تعداد قرقره‌هایی که بر روی شاسی موتور نصب می‌شود. نحوه کار این قرقره‌ها خیلی پیچیده نبوده و اصلا نیازی هم نیست خود را درگیر آن کنید. این قرقره‌ها با استفاده از یک وزنه تعادل و البته موتور، میتوانند آسانسور را به بالا و پایین حرکت دهند.

آسانسورها با کمک این سیستم قرقره‌ای الکترونیکی، عملکردی قدرتمند از خود بروز می‌دهند و کابین را در ایمن‌ترین حالت ممکن به سمت بالا و پایین هدایت می‌کنند. تاکنون برای شما این اتفاق رخ داده که آسانسور به ناگهان حرکت کرده و به یکباره و بطور خودکار متوقف شود؟ خب دقیقا این سیستم فرماندهی الکترونیکی قوای محرکه‌ست که آسانسور را از حرکت بازمیدارد! قوای محرکه نقش کلیدی در نصب آسانسور ایفاد می کند.

حال متوجه شده‌اید قوای محرکه آسانسور چگونه عمل می‌کند و چه نقشی حیاتی را برعهده دارد؟ اما عجله کنید چون سیستم محرکه آسانسور خود به چند مدل تقسیم‌بندی می‌شود. در نظر داریم در ادامه دراین خصوص صحبت کنیم.

آشنایی با انواع سیستم های محرکه در نصب آسانسور

خب ما بطور مختصر درخصوص اهمیت قرقره‌ها در قوای محرکه آسانسور برای شما گفتیم. اما این سیستم ها چطور دسته‌بندی شده و چه اهمیتی در نصب آسانسور دارند؟ بیایید آنها را بشناسید.

سیستم 1 به 1 نصب آسانسور

اصطلاحات بسیار زیادی در زمان نصب آسانسور وجود دارد که متخصصان باید نسبت به آنها آشنایی داشته باشند. از جمله آنها، اصطلاحات مرتبط با سیستم های محرکه آسانسور است. خب منظور از سیستم 1 به 1 چیست؟ چرا به آن 1 به 1 میگویند؟ آیا ارتباطی با قرقره‌ها دارند؟

قطعا بله! اصلا همین قرقره‌ها هستند که انواع سیستم محرکه آسانسور را به وجود آورده‌اند.

زمانی به یک سیستم، 1 به 1 میگویند که یک قرقره در قسمت بالای کابین و یک قرقره در قسمت زیر شاسی موتور متصل شده باشد.

نصب آسانسور

اغلب آسانسورهای گیربکس‌ دار از این نوع سیستم به عنوان نیروی محرکه خود استفاده می‌کنند. آسانسورهای گیربکس دار به واسطه هماهنگی قابل قبولی که بین تولید توان و مصرف توان به وجود می‌آورند، و جزء بهینه‌ترین موتورها بوده و انتخاب اول آن دسته از متخصصانی‌ست که کیفیت بالا، اولویت اول آنهاست!

این نوع از موتورها فضای زیادی را اشغال می‌کنند اما یک کاهش‌دهنده عالی سرعت به حساب می‌آیند و اجازه می‌دهد آسانسور، تا 76 متر به صورت عمودی حرکت کند. از طرفی هزینه تعمیرات و نگهداری آنها به مراتب کمتر از سایر موتورهاست و همچنین نصب آسانسور با قوای محرکه 1 به 1 بسیار ساده است.

اما فکر نکنید قضیه همینجا ختم به خیر شده، هنوز انواع دیگر سیستم های محرکه آسانسور را نشناخته‌اید!

1 Figure1 1

سیستم 2 به 1 در نصب آسانسور

حتما از اینکه قصد داریم سیستم محرکه جدیدی از آسانسور را به شما معرفی کنیم؛ متعجب شده‌اید. باید بگوییم که در حال حاضر لیست بلند بالایی از سیستم محرکه آسانسور وجود دارد! پس دلتان را صابون نزنید که با معرفی همین دو مورد، میتوانید قائله را فیصله دهید و به نصب آسانسور بپردازید.

ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم. دنیای پیش روی ما هر لحظه در حال پیشرفت است، پس بدانید که سیستم های محرکه آسانسور نیز با توجه به کاربری بسیار بالایی که دارند و نقشی  که در حمل و نقل مردم ایفا می‌کنند، در مسیر رو به پیشرفتی قرار داشته و انواع مختلفی از سیستم ها را در اختیار متخصصان قرار داده تا ایمن‌ترین حالت ممکن را برای حرکت آسانسور و جابجایی انسان‌ها فراهم آورد.

اما سیستم 2 به 1 به چه صورت است؟

خب در سیستم‌های 2 به 1 همانطور که از اسمش پیداست، 2 قرقره بر روی کابین و روی قاب وزنه و یک قرقره هم بر روی شاسی موتور متصل خواهد شد. برای کنترل نمودن شتاب مثبت و منفی این نوع سیستم‌ها در آسانسورها یک مبدل ولتاژ و فرکانس در سر راه منبع تغذیه قرار می گیرد.

از این نوع سیستم اغلب برای آسانسورهای ام آر ال MRL و گیرلس استفاده می‌شود.(MRL)

آسانسورهای گیرلس درواقع همان آسانسورهای بدون گیربکس هستند! موتور بکار رفته در این نوع از آسانسورها فاقد گیربکس بوده و به دور فلکه کششی در این آسانسور با کمک Inverter یا درایو کنترل سرعت، کنترل می‌شود. موتورهای آسانسورهای گیرلس معمولاً آهن ربای دائم یا Permanent Magnet هستند که راندمان بیشتری دارند. در گذشته در آسانسورهای گیرلس از موتورهای DC به منظور کنترل منحنی شتاب مثبت و منفی استفاده می شد ولی امروزه با پیشترفت تکنولوژی در ساخت مگنت های دائمی و الکترونیک قدرت، از موتورهای AC استفاده می شود.

این دسته از آسانسورها بازدهی و راندمان بسیار بالایی داشته و حتی براساس آمار بدست آمده؛ راندمان آنها از آسانسورهای هیدرولیک و گیربکس دار نیز بیشتر است. معمولا گزینه مناسبی برای پروژه‌های تجاری و اداری هستند. موتور آنها بسیار کوچک بوده و فضای زیادی را به خود اشغال نمی‌کند.

 

با توجه به اینکه نیاز بسیار کمتری به خدمات تعمیر و نگهداری دارند، در بلند مدت بسیار مقرون به صرف می‌باشد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. اگر قصد نصب این نوع از سیستم بر روی آسانسور خود را دارید؛ همین الان برای نصب آسانسور با کارشناسان و متخصصان شرکت آکام شایا البرز ارتباط برقرار کنید.

سیستم 3 به 1 در نصب آسانسور

باید بگوییم که سیستم 3 به 1 نیز جزء سیستم‌های محرکه آسانسور است که همانند سیستم‌های قبلی، قرقره نقش اصلی را ایفا می کند.

درواقع در این سیستم؛ 3 قرقره در قسمت پایین بر روی موتور شاسی و یک قرقره بر روی کابین قرار گرفته است.

این سیستم برای برای آن دسته از آسانسورهایی مناسب است که کابین بزرگی داشته و قصد حمل افراد با تعداد بالا را دارند!

نصب آسانسور

تعمیر و نگهداری قوای محرکه در نصب آسانسور

هر چیزی در دنیا در طول عمر خود به تعمیر و نگهداری احتیاج دارد. حتی ما انسان‌ها نیز سالیانه به چکاپ میرویم تا از سلامتی خود اطمینان حاصل کنیم! این مسئله درخصوص سیستم های محرکه آسانسور نیز صدق می‌کند. اما چطور باید از این سیستم محافظت کرد؟ چطور باید از سلامت قرقره ها مطمئن شد؟

خب نگران نباشید در ادامه به شما خواهیم گفت.

همواره این احتمال باید در ذهن شما باشد که ممکن است؛ قرقره‌ها و کابل‌های بکار رفته در آسانسورهای قدیمی، فرسوده و یا خراب شوند! از همین‌رو متخصصان و کارشناسان آکام شایا البرز به این مسئله تاکید دارند که به صورت سالیانه آنها را تعویض کنید. این مسئله حتی در عملکرد آسانسور نیز تاثیری مثبت خواهد داشت. اگر این تعویض به صورت سالیانه انجام نگیرد؛ این احتمال وجود دارد که در آینده هزینه‌های به مراتب سنگین‌تری را به بار آورد و حتی خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

اگر هم تمایلی به تعمیر و نگهداری ندارید، پس به سراغ نصب آسانسور های جدید بروید که نگهداری ناچیزی را نیاز دارند.

اما با این حال؛ قرقره جزء آن دسته از اجزای آسانسور است که باید همواره توسط تکنسین‌های مجرب و کاربلد و البته زیر نظر شرکت‌های معتبر، مورد بررسی قرار گرفته، روغن‌کاری شود و حتی در صورت نیاز و تشخیص تکنسین، تعویض گردد! تنها در این صورت است که میتوانید از حرکت راحت کابل‌ها بر روی قرقره؛ اطمینان داشته باشید.

تعمیر و نگهداری قرقره، اصطکاک بسیار کمتری را میان قرقره و کابل آسانسور به وجود می‌آورد و در نتیجه مدت زمان فرسودگی را به تاخیر می‌اندازد. شاید بسیاری قرقره را یک قطعه کوچک بدانند؛ اما همین قطعه کوچک آنقدر پراهمیت و حساس است که حرکت و توقف آسانسور و حتی سرنوشت انسان‌ها به خود وابسته کرده است. پس نسبت به سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کنید و تعمیر آنها را پشت گوش نیاندازید.

کلام آخر در انتخاب قوای محرکه نصب آسانسور

از زمانی که آسانسور به جهانیان معرفی شد، تاکنون، همواره در حال پیشرفت بوده و هر بار با استفاده از یک تکنولوژی خاص، کاربران خود را شگفت زده می‌کند. اصلا تکنولوژی این روزها به بخشی جداناپذیر از آسانسور تبدیل شده و تقریبا در هر آسمان خراشی شما یک آسانسور با خصوصیات منحصر به فرد خود را مشاهده می‌کنید.

همین تکنولوژی هم باعث شده تا در حال حاضر نه تنها شاهد انواع مختلف آسانسور، بلکه شاهد انواع متفاوتی از سیستم های محرکه در نصب آسانسور هم باشیم.

در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم در خصوص سیستم های محرکه آسانسور موجود صحبت کنیم. از خصوصیات هر کدام از آنها و اینکه در کدام یک از انواع آسانسور بکار میرود هم نکاتی را شرح دادیم. با این حال ممکن است سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول کند، توصیه داریم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و دریافت مشاوره و راهنمایی کامل به بخش تماس با ما آکام شایا البرز مراجعه کنید. متخصصان و کارشناسان ما میتوانند اطلاعات مفیدی را در زمینه نصب آسانسور در اختیار شما قرار دهند.

اگر هم قصد نصب آسانسور ، یا تعمیر و نگهداری بخش سیستم های محرکه آسانسور را دارید؛ تکنسین‌های کارآزموده و باتجربه آکام شایا البرز میتوانند به شما در این مسیر کمک کنند. کافیست با ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...