5 نکته کلید در مورد تعمیر آسانسور و تعمیر کار آسانسور
آکام شایا

چرا تعمیر آسانسور ضروری است؟

چرا تعمیر آسانسور ضروری است؟

چرا تعمیر آسانسور ضروری است؟

تعمیر آسانسور در کرج؛ در گذشته بالا رفتن از پله و رسیدن به طبقات بالایی کاری بسیار دشوار و طاقت فرسا بود. با پیشرفت علم و تکنولوژی و اختراع بالابر و آسانسور این کار میسر شده است و تقریبا در تمامی ساختمان‌های تجاری و مسکونی از آسانسور استفاده می‌شود. اما همه ما می‎دانیم که هر یک از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی نیاز به تعمیرات دارند و به‌صورت مادام‌العمر کار نمی‌کنند. تعمیر آسانسور و سرویس کردن آن، یکی از ضروری‌ترین کارها بعد از نصب آن است.

از آنجایی که حرکت آسانسور به صورت عمودی می‌باشد، در صورت بروز هرگونه مشکل، نیروی جاذبه بر کابین غلبه کرده و باعث سقوط آن می‌شود. به‌طور کلی تمامی تجهیزات و دستگاه‌ها به دلیل اینکه با جان انسان سرو کار دارند نگهداری، تعمیر و سرویس کاری آنها از موارد حائز اهمیت و بسیار مهم است. فرسودگی و خرابی اجزای آسانسور رابطه مستقیمی به استفاده از آن دارد و بر روی راندمان و کارآیی آن تاثیر می‌گذارد. می‌توان گفت که عمر مفید آسانسور به طور تقریبی حدود 20 تا 25 سال است.

تعمیر آسانسور

نگهداری صحیح  از آسانسور به منظور کاهش تعمیرات آسانسور

نظارت مستمر بر روی کارکرد آسانسور و چک کردن دقیق قطعات آسانسور را به‌طور کلی سرویس آسانسور می‌گویند. تمامی آسانسورها باید یکبار در طول ماه توسط افراد خبره و آموزش دیده، به صورت منظم مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد. با انجام این کار شما از خرابی و یا فرسودگی قطعه باخبر می‌شوید و برای تعویض آن اقدام می‌کنید. در غیر این صورت امکان خرابی سایر قطعات به‌وجود می‌آید و خسارت جبران ناپذیری به همراه دارد. برای مثال، اگر سیم بکسل فرسوده باشد، می‎تواند باعث خوردگی فلکه هرزگرد و فلکه‎های کششی موتور شود. در حالتی که اگر ترمز ایمنی آسانسور تنظیم نباشد، این فرسودگی و خرابی می‎تواند دلیلی برای پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور باشد.

همه چیز درمورد تعمیر آسانسور

همانطور که اشاره کردیم تمامی تجهیزات مکانیکی و الکتریکی طول عمر مفیدی دارند و در این میان سرویس کاری و تعمیر آنها یک امر ضروری‌ست. اگر این تجهیزات را به طور منظم و دوره‌ای سرویس نکنیم، درنتیجه باید فکری به حال برطرف کردن خرابی آنها باشیم. نحوه تعمیر همه آسانسورها به یک صورت نمی‌باشد و با هم متفاوت است. شاید برای شما هم سوال باشد که چه زمانی باید آسانسور را سرویس کرد؟ چه کسانی این کار را انجام می‌دهند؟ در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در این باره با شما به اشتراک بگذاریم و به تمامی سوالات شما در این مورد پاسخ دهیم، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

برای اطمینان از اینکه یک آسانسور مسکونی در شرایط خوبی قرار دارد، بهترین کار داشتن برنامه منظم برای نگهداری و سرویس دوره‌ای آسانسور است. برای افزایش طول عمر آسانسور، مالکان ساختمان می‎توانند اقداماتی انجام دهند، اما عیب یابی و تشخیص مشکلات آسانسور یک کار تخصصی می‌باشد و برای این کار نیاز به یک سرویس کار آسانسور است.

تعمیر آسانسور

 

بیشتر بخوانید :

 

به‌صورت کلی، تعمیر آسانسور بر روی عملکردهایی از نظیر سواری سریع‌تر و نرم‌تر تاثیرات مثبتی می‌گذارد. بدون انجام اقدامات لازم، امکان بروز مشکلاتی برای آسانسور وجود دارد و می‌تواند هزینه‌های زیادی به‌همراه داشته باشد. اگر در تعمیر آسانسور وقفه ایجاد کنید، باید احتمال افزایش هزینه و خرابی بیشتر را در نظر بگیرید.

در تعمیر و نصب آسانسور چه مراحلی طی می‌شود؟

برای سرویس دوره‌ای آسانسور نیاز است تا نکاتی را در نظر بگیرید. مواردی که حتما یک فرد متخصص باید به آن بپردازد و یک فرد معمولی قادر به انجام آن نیست. برای تعمیر آسانسور، هنگامی که تعمیر کار آسانسور برای نظارت به محل مورد نظر مراجعه می‌کند در ابتدا قطعات داخل موتورخانه را مورد بررسی قرار میدهد. قطعاتی همچون:

  • موتور آسانسور
  • تابلو فرمان آسانسور
  • گاورنر
  • فلکه هرزگرد
  • سیم بکسل
  • فلکه اصلی موتور

سرویس کار آسانسور بعد از ورود به موتور خانه، شروع به بررسی سلامت درها و باز و بسته کردن آنها می‌کند، سپس به مشاهده سقف، نرده‌ها و دیوارها می‌پردازد، تلفن اضطراری را بررسی می‌کند و اگر چراغی نیاز به تعویض داشته آن را تعویض می‌کند. سپس با کمک کلید سه گوش آسانسور، به بالای سقف کابین می‌رود و به بررسی قطعات دیگری مانند: جعبه ریویزیون، سیم بکسل، ریل و همچنین نبود نشانه‌ای از سایش بر روی کابل‌ها می‌پردازد. در مجموع آنها کل سیستم آسانسور را بررسی می‌کنند و مطمئن می‌شوند تا آسانسور در بهترین شرایط خود قرار دارد.

تعمیر آسانسور

چرا تعمیر آسانسور را باید افراد متخصص انجام دهند؟

قبل از اقدام برای تعمیر آسانسور، در ابتدا باید به فکر یک تعمیر کار آسانسور باشیم. همانطور که می‌دانید آسانسور از سیستم‌های پیچیده و اجزای زیادی تشکیل شده است که قطعا شناسایی مشکل در آن دشوار بوده و نیاز به فردی ماهر همراه با تخصص بالا دارد. در نتیجه این کاری‌ست که حتما باید توسط یک فرد ماهر، آموزش دیده و متخصص انجام شود تا بتواند به درستی دلایل خرابی را تشخیص دهد. در غیر این صورت نه تنها برای رفع خرابی کمکی نمی‌کند، بلکه امکان دارد با تعمیرات نادرست، خسارت‌های بیشتری به سیستم وارد کند.

مهمترین قطعات در تعمیر آسانسور کدامند؟

همان‌طور که قبلا اشاره کرده‌ایم، آسانسورها از بخش‌ها و قطعات پیچیده و مختلفی ساخته شده است. برخی از این قطعات بخش عمده‌ای از تعمیر آسانسور را به خود اختصاص می‌دهند، زیرا نسبت به کارایی‌شان استهلاک بالاتری دارند و فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. از مهم‌ترین قسمت‌های آسانسور که تقریبا به تعمیر بیشتری نیاز دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موتور آسانسور:

موتور، مهمترین قسمت آسانسور است، که به آن قلب آسانسور نیز گفته می‌شود. این بخش مهم‌، وظیفه حرکت دادن کابین را به عهده دارد. در نتیجه این قسمت از آسانسور بیشترین فشار را متحمل می‌شود و آمار خرابی در این قسمت بیشتر از قطعات دیگر آسانسور  است.

تعمیر آسانسور

سیستم محرکه آسانسور:

گیربکس نیز همانند موتور در حرکت کابین، به‌صورت مستقیم نقش دارد. شاید شما هم در بعضی مواقع، هنگام حرکت آسانسور متوجه لرزش و تکان‌های شدید شده باشید، یکی از اصلی‌ترین دلیل این تکان‌ها، مشکل گیربکس است. لق شدن گیربکس باعث به‌وجود آمدن تکان‌های غیرعادی در زمان توقف و یا استارت در حرکت می‌شود.

تابلو فرمان:

ما در مقالات قبلی به‌صورت کامل به تابلو فرمان و اهمیت آن در آسانسور پرداختیم. می‌دانیم که تابلو فرمان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش الکتریکی آسانسور است که نقش مغز را در آسانسور ایفا می‌کند. تمامی دستورات متحرک و غیرمتحرک توسط تابلو فرمان آسانسور ارسال می‌شود که گاها به علت فرسودگی قطعات، دچار مشکل می‌شود. یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند باعث خرابی و آسیب در تابلو فرمان شود، شدت و ضعف ولتاژ نامناسب است.

کابین :

یکی دیگر از دلایل تکان‌های ناگهانی کابین در حال حرکت، وجود مشکل در حلزونی کفشک هاست. بر اثر این لرزش‌ها، به مرور زمان کابین آسانسور دچار ایراد شده و نیاز به تعمیر دارد.

درب:

از دیگر قسمت‌هایی که در آسانسور نیاز به تعمیر دارد، درب آسانسور است. استفاده نادرست از آسانسور می‌تواند به بروز این مشکل دامن بزند. برای مثال؛ اگر موقع سوار شدن، سعی در مانع بسته شدن درب کنید، به مرور کفشک‌ها و کنتاکت‌ها با خرابی مواجه می‌شوند و نیاز به تعمیرات دارند.

تعمیر آسانسور

رایج‌ترین مشکلات آسانسور و راه حل آن

تقریبا می‌توان گفت تا حدودی مشکلات مربوط به آسانسور، همانند هم هستند. بنابراین سعی داریم تا چندین مشکلات رایج در آن را معرفی کنیم و به روش تعمیر آسانسور بپردازیم.

تراز نبودن کابین با طبقات

یکی از رایج‌ترین مشکلات در آسانسور، تراز نبودن کابین با طبقه است، به این صورت که کف کابین با کف طبقه در یک راستا قرار ندارد و ممکن است کمی بالاتر و یا پایین‌تر از آن باشد. این مشکل ناشی از سفتی و یا نرمی بیش از حد ترمز آسانسور  یا تنظیم نبودن لول درایو رخ می‌دهد.

حرکت نکردن کابین

در برخی مواقع شاهد سروصدای زیادی هستیم، اما کابین شروع به حرکت نمی‌کند. این بدین معنا‌ست که کلید گریز از مرکز از کار افتاده است. قطعی سیم ‌پیچ اصلی و یا کمکی نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل باشد. برای اطمینان و شناسایی این مشکل بهتر است با یک تعمیر کار آسانسور تماس بگیرید و مشکل را با او در میان بگذارید.

طولانی شدن مدت انتظار

قبل‌تر به این نکته که تمامی تجهیزات الکتریکی و مکانیکی عمر مشخصی دارند اشاره کردیم. نشانه‌های زیادی برای به پایان رسیدن عمر آسانسور وجود دارد. یکی از این نشانه‌ها، زمان‌های انتظار بسیار طولانی است. اگر سال‌های زیادی از یک سیستم آسانسور استفاده می‌کنید و برای استفاده از آن باید مدت زیادی را منتظر بمانید، به این معناست که شما باید به فکر نوسازی و یا تعمیر آسانسور خود باشید.

7

باز نشدن درب آسانسور

باز نشدن درب آسانسور، تنها دو دلیل دارد. دلیل اول اینکه درب خود کابین، دارای ایراد و آسیب باشد. و دلیل دوم که مربوط به درب هر طبقه می‌شود؛ یعنی دستگیر قفل طبقه با کمان درب بازکن فاصله پیدا کرده و به همین دلیل نمی‌شود که قفل را به عقب برد. در هنگام مواجه با چنین شرایطی، درب آسانسور بسته می‌ماند و برای رفع این مشکل حتما باید از تعمیرکار آسانسور کمک گرفت.

سروصدای بلبرینگ‌ها

از جمله مشکلات دیگری که در آسانسورها رایج است، مربوط به یاتاقان و بلبرینگ است. اگر این قطعات آسیب ببینند، نه تنها سروصدای زیادی تولید می‌شود، بلکه حرکت کابین با تکان‌ و لرزش بسیار زیاد همراه خواهد بود. در مواجه با این مشکل، حتما باید بلافاصله با سرویس کار آسانسور تماس بگیرید. در بیشتر مواقع این ایراد با تعویض بلبرینگ برطرف می‌شود.

افزایش دمای آسانسور

اگر که فن‌ها در عملکرد خود دچار مشکل باشند، بر روی دما موتور تاثیر می‌گذارد و دما بالا می‌رود. در نتیجه این بالا رفتن دما در داخل کابین هم حس می‌شود. چنانچه احساس کردید که داخل کابین آسانسور گرم است، احتمال این وجود دارد که سیستم خنک کننده از کار افتاده و یا موتور نیم سوز شده است.

متوقف شدن ناگهانی آسانسور

علت بروز این مشکل می‎تواند عوامل مختلفی داشته باشد. یکی از این عوامل؛ فرسودگی و داغ کردن موتور است. همین‌طور خرابی تابلو فرمان و یا قفل درب می‌تواند یکی دیگر از دلایل توقف آسانسور باشد. ایرادات الکتریکی نیز در بروز این نوع از خرابی تاثیز گذار است. برای رفع این اختلال، حتما سرویس دوره‌ای آسانسور را جدی بگیرید.

خرابی برق

می‌توان گفت که خرابی برق و یا جابه‌جایی فاز یکی از شایع‌ترین و عمده‌ترین خرابی‌های آسانسور است. به همین علت، قبل از هرگونه اقدامی برای تعمیر آسانسور، تعمیر کار باید از تغییر نکردن فاز و همچنین وصل بودن برق اطمینان حاصل کند. این اتفاق در آسانسورهایی که سابقه خرابی موتور و یا اختلال در عملکرد دارند، رایج‌تر است و باید سیستم برقی به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از راه‌های جلوگیری از این اختلال، بکارگیری از دماسنج مادون قرمز است.

اهمیت تعمیر آسانسور

تا به این جای مقاله از اهمیت نصب و تعمیر آسانسور در کرج سخن گفتیم. اما توجه داشته باشی که هنگام تعمیر آسانسور باید به نکاتی دقت کنید:

  • حتما در مدت زمان معین و مشخص آسانسور را سرویس کنید.
  • اگر نسبت به سرویس دوره‌ای آسانسور و نگهداری از آن بی‌توجه باشید، در آینده نه چندان دور دچار خسارت مالی و جانی خواهید شد.
  • از خرابی‌های بی‌دلیل و احتمالی پیشگیری کنید. این کار باعث بهبود کارایی آسانسور می‌شود.
  • اگر تعمیرات و خرابی آسانسور توسط فردی ماهر و متخصص، همچون سرویس کار آسانسور صورت بگیرد، توقف اضطراری در آسانسور در هیچ زمانی رخ نخواهد داد.

کلام آخر در مورد الزام تعمیر آسانسور

در هنگام نصب آسانسور باید به نکات بسیار زیادی توجه کرد که مسلما آشنایی با تمامی این نکات برای فرد غیر متخصص امکان پذیر نیست. اینجاست که همکاری با یک شرکت فعال در این صنعت راهگشا خواهد بود. زمانی که از فرد متخصص برای بازدید و یا حتی تعمیر آسانسور کمک می‌گیرید، خیالتان از بابت درست پیش رفتن همه چیز راحت خواهد بود.

در این مسیر شرکت آکام شایا البرز با تیم متخصص و با تجربه خود آماده ارائه هر گونه خدمات مبنی بر تعمیر و نصب آسانسور می‌باشد. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با بخش تماس با ما مراجعه کنید. تیم حرفه‌ای به تمامی سوال‌های شما پاسخ خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...