نصب آسانسور؛ راهنمای خرید تابلو فرمان آسانسور - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

نصب آسانسور؛ راهنمای خرید تابلو فرمان آسانسور

نصب آسانسور؛ راهنمای خرید تابلو فرمان آسانسور

نصب آسانسور؛ راهنمای خرید تابلو فرمان آسانسور

نصب آسانسور؛ راهنمای خرید تابلو فرمان آسانسور تابلو فرمان آسانسور که به آن برد کنترل نیز گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های الکتریکی آسانسور به‌ شمار می‌آید. اگر موتور آسانسور را قلب آسانسور در نظر بگیریم، تابلو فرمان آسانسور نقش مغز را در آن ایفا می‌کند! چرا که تمامی دستورات لازم برای قطعات متحرک و غیرمتحرک از طریق تابلو فرمان ارسال می‌شود.

می‌توان گفت؛ عملکرد موتور و به طور کلی نصب آسانسور و مجموعه آسانسور بر عهده تابلو فرمان آسانسور است. برای انتخاب دقیق تابلو فرمان، در نظر داشتن چندین عامل بسیار حائز اهمیت است. از همین‌رو در ادامه این مقاله به معرفی انواع تابلو فرمان و چگونگی انتخاب مناسب‌ترین نوع آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عوامل موثر در انتخاب تابلو فرمان آسانسور جهت نصب آسانسور

  • نوع آسانسور: اندازه و ابعاد چاه آسانسور و طریقه نصب آسانسور را مهندسین طراح مشخص می‌کنند. به صورت کلی، نوع آسانسور به دو صورت هیدرولیکی و کششی در بازار عرضه می‌شود.
  • موتور آسانسور: همانطور که قبلا اشاره شد، موتور آسانسور نقش قلب را در این سیستم ایفا می‌کند. همچنین نقش اصلی در انتخاب تابلو فرمان به عهده  موتور آسانسور است. موتورها به دو نوع، موتور گیربکس و موتور گیرلس تقسیم بندی می‌شوند. که مدل اول خود به دو مدل دوسرعته و تک سرعته و مدل دوم به دو مدل با انکودر 1387 و یا 1313 دسته بندی می‌شوند. به طور کلی می توان گفت انتخاب نوع موتور مناسب بیش از بیست درصد راه در نصب آسانسور می باشد.

نصب آسانسور

  • نوع درب: درب‌های آسانسور در انواع مختلف لولایی، نیمه اتومات و تمام اتومات تولید می‌شوند. ممکن است، برخی از کابین‌ها دارای دو درب مجزا با شاسی‌های مجزا باشند. در این صورت باید آنها را به صورت سفارشی تولید کرد.
  • تعداد طبقات: مواردی همچون مسیر حرکتی، تعداد طبقات، طبقه کوتاه و نیم طبقه در مشخص کردن نوع تابلو و نصب آسانسور مهم می‌باشد.
  • ترافیک ساختمان: ترافیک ساختمان معمولا متناسب با کاربری هر ساختمان تعیین می‌شود. به طور مثال، یک ساختمان تجاری به مراتب ترافیک بیشتری نسبت به یک ساختمان مسکونی چهار طبقه دارد. برای انتخاب قطعات داخلی تابلو فرمان مانند، کنتاکتور، ترانس، سیم‌های استفاده شده در جعبه تابلو فرمان، دانستن چنین اطلاعاتی نیاز است.
  1. نوع کنترل: از موارد دیگری که نوع موتور بستگی دارد می‌توان به، اوپن لوپ (open loop) یا کلوز لوپ (close loop)  بودن موتور اشاره کرد. تابلوی درایودار گیربکسی به صورت کلوز لوپ و با انکودر بر روی موتورهای تک سرعته مورد استفاده قرار می‌گیرد. تابلوی درایودار گیرلسی، که با توجه به نوع انکودر 1313 و 1387 ساخته شده، در موتورهای گیرلسی کارایی لازم را دارند. اما طریقه کنترل موتور در این نوع از تابلوها با نوع گیربکسی دارای تفاوت است.
  2. نوع درایو: درایو آسانسور که به آن کنترل کننده دور موتور نیز گفته می‌شود، توانایی کنترل دور موتور و افزایش آن از صفر به چندین برابر را دارد. درایوها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.درایو اوپن لوپ ساده ایرانی و چینی که کارایی آن در آسانسور ساختمان‌های مسکونی تا 6 توقف و ظرفیت 6 نفره استفاده می‎شود و می‌توان از آنها در موتورهای دو سرعته ایرانی و ارزان قیمت خارجی استفاده کرد. به دلیل ارزان قیمت بودن درایو، این نوع درایو در بازار طرفدار زیادی دارد. مانند درایو زیما، درایو اچ پی، درایو QMA و……درایو کلوزلوپ گیربکسی که مناسب آسانسورهای خانگی با رنج قیمت پایین تولید می‎شود.

از برندهای با کیفیت مانند یاسکاوا وجفران تا برندهای مقرون به صرفه همچون، اچ پی مونت (HPMONT) و مونارک می‌توان اشاره کرد. بهتر است در ساختمان‎های بلند و سرعت بالای 1.6 از درایوهای با کیفیت تر و گرانتر استفاده کرد.درایو کلوزلوپ گیرلسی که مدل‌های محدودتری نسبت به انواع دیگر دارد. از مدل‌های با کیفیت و مناسب برای انواع موتورهای گیرلسی با انکودر 1313 و 1387 استفاده می‌شود و تا سرعت 4 متر بر ثانیه و ساختمان‌های بلند گزینه مناسبی به شمار می‌آید و برندهایی همچون یاسکاوا و زیلابگ و آرکل در این نوع درایوها مناسب هستند.نصب آسانسور

  • طریقه سرویس دهی طبقات: با توجه به نوع ساختمان، نصب آسانسور کارایی و طریقه‌ سرویس دهی، باید نوع تابلو فرمان را انتخاب نمود.

با توجه به بررسی عوامل فوق، قدم بعدی آشنایی با انواع تابلو فرمان آسانسور از نظر نوع حرکت موتور است.

انواع مختلفی از تابلو فرمان وجود دارد، که از جمله آنها باید به تابلو فرمان دو سرعته (AC2) و تک سرعته یا درایو دار (3VF) اشاره کرد.

برای نصب آسانسور در کرج با متخصصان ما در شرکت آکام شایا البرز تماس بگیرید.

تابلو فرمان دو سرعته ( AC2 ) در نصب آسانسور

در تابلو فرمان دو سرعته از یک موتور گیربکسی، که شامل سرعت‌های دور تند و کند می‌باشد، استفاده شده است. در آغاز حرکت کابین آسانسور، موتور با دور تند شروع به حرکت کرده و پس از رسیدن به مقصد، سرعت کاهش پیدا می‌کند و در پایان کابین آسانسور متوقف می‌گردد. این نوع از تابلو فرمان‌ها به دلیل مصرف انرژی بالا و استهلاک زیاد، مجوز استفاده در ساختمان‌های جدید را ندارند. و نصب آسانسور با این مدل از موتورها تقریبا منسوخ شده است.

نصب آسانسور

تابلو فرمان تک سرعته ( 3VF ) در نصب آسانسور

از ابتدای اختراع آسانسور، سازندگان همیشه به دنبال راهی برای از بین رفتن تکان‎های ناشی از حرکت اولیه و نهایی آسانسور بوده‌اند. همانطور که اطلاع دارید در برخی از آسانسورها، ابتدا حرکت آسانسور با دور تند شروع شده و زمانی که به مقصد می‌رسد به یکباره توقف می‎کند. این مشکل در تابلو فرمان تک سرعته یا همان 3vf برطرف شده است.

این نوع تابلو فرمان، مجهز به یک سیستم کنترل کننده پیشرفته به نام درایو است. این سیستم باعث می‌شود که حرکت آسانسور چه در ابتدا و چه در زمان توقف به آرامی صورت بگیرد و هیچگونه لرزش و تکانی را مسافرین احساس نکنند. در واقع این تابلو فرمان با دستورات پیشرفته‌ای همچون، تغییر ولتاژ و تغییر فرکانس سبب می‌شود که سرعت موتور در طی چندین مرحله کاهش و افزایش پیدا کند.

همین امر موجب جلوگیری از ضربه و تکان‌های ناگهانی کابین خواهد شد. برق مصرفی در این نوع از تابلو فرمان، بسیار کمتر از تابلو فرمان دو سرعته است. و نصب آسانسور با موتور مذکور بسیار روی بورس است.

بیشتر بخوانید:

قیمت تعمیر آسانسور در کرج

تعمیر آسانسور در کرج؛ سرویس آسانسور شامل چه مواردی می شود؟

نصب پله برقی در کرج؛ پله برقی چیست؟

نصب آسانسور در کرج؛ آسانسور کارگاهی چیست؟

نصب آسانسور در کرج؛ در ساختمان های مسکونی از چه نوع آسانسوری استفاده می شود؟

تعمیر آسانسور در کرج

نصب آسانسور در کرج

 

مزایای تابلو فرمان 3vf در نصب آسانسور

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از درایو 3vf ، این است که شروع حرکت و کاهش سرعت به آرامی انجام می‌شود.

 از دیگر مزایای درایو 3vf  افزایش طول عمر قطعات مکانیکی به دلیل عدم تکان، ضربه و لرزش کابین است.

این سیستم نیاز به فن خنک کننده ندارد و همین امر باعث حذف صدای آزار دهنده فن موتور می‌شود. و بطور کلی نصب آسانسور راحتر شده است.

 یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت درایو 3vf، میتوان به صرف جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. به این صورت که شما با خرید یک درایو 3vf  می‌توانید در پرداخت هزینه بالای انرژی صرفه جویی کنید.

در سیستم‌های درایودار، هزینه نصب آسانسور و سرویس کاری و تعمیرات آسانسور به دلیل کم بودن استهلاک قطعات مکانیکی و الکتریکی کاهش پیدا می‌کند.

ویژگی حائز اهمیت این سیستم، توانایی سرعت بیش از یک متر بر ثانیه در آسانسور می‌باشد، که در نصب آسانسور ساختمان‌های بلند و آسمان ‌خراش‌ها بسیار مفید است.

نصب آسانسور

 جعبه رویزیون

می‌توان گفت که جعبه رویزیون آسانسور، نقش یک واسط را میان تابلو فرمان آسانسور و تجهیزات الکتریکی کابین آسانسور ایفا می‌کند و محل قرارگیری آن بر روی کابین آسانسور است. ترمینال‌های موجود در جعبه رویزیون آسانسور به وسیله سیم و تراول کابل به ترمینال‌های جعبه فرمان آسانسور متصل می‌شود. هنگامی که نصاب و یا تعمیر کار بر روی کابین مستقر می‌شود، برای در دست گرفتن کلیه فرمان‌های آسانسور، ابتدا باید کلید مخصوص رویزیون را فعال کند.

این عمل کلیه ارتباطات آسانسور را قطع می‌کند و حرکت کابین آسانسور فقط از طریق کلیدهای موجود بر روی جعبه رویزیون امکان پذیر است. از دیگر کاربردهای جعبه رویزیون می‎توان به ارتباط میان شستی داخل کابین آسانسور، شستی طبقات، ارتباط با موتور آسانسور و مدارات برقی کابین اشاره نمود.

جنس جعبه رویزون معمولا از فولاد و یا پلاستیک فشرده می‌باشد و کلیدهایی که روی آن تعبیه شده عبارت است از:

  • کلید استپ (Stop)
  • کلید حرکت به سمت بالا (Up)
  • کلید حرکت به سمت پایین (Down)
  • کلید خارج شدن آسانسور از مدار سرویس دهی
  • کلید فعال شدن آسانسور و خارج شدن از مد رویزیون Normal
  • کلید روشنایی که در بعضی از رویزیون‌ها تعبیه شده و پریز برق ( برای فعال شدن این کلیدها، سوئیچ رویزون حتما باید فعال باشد)

جعبه رویزیون کارکدک و نصب آسانسور راحتر

در نصب آسانسور ساختمان‎های بلند و به ویژه آسمان‌خراش‌ها، تعداد طبقات به مراتب نسبت به ساختمان‌های معمولی بیشتر است که سبب به وجود آمدن تعداد توقف‌های بیشتر می‌شود و همین امر باعث زیاد بودن طول چاه آسانسور و به دنبال آن افزایش طول تراول کابل و هزینه ساخت و طراحی و همچنین نگهداری و سرویس از آسانسور می‌شود. استفاده از جعبه رویزیون کارکدک این مشکل را برطرف نموده است.

در این سیستم برای انتقال داده و اطلاعات، بین کابین آسانسور و تابلو فرمان از تکنولوژی سریال استفاده می‌شود. سیستم کاهش سیم را، سیستم سریال کابین می‌نامند. تعداد سیم‌های انتقال دهنده اطلاعات در این سیستم کاهش پیدا کرده و تنها به وسیله یک تراول کابل، تابلو فرمان به جعبه رویزیون متصل می‌شود. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از جعبه رویزیون کارکدک، تابلو فرمان نیز دارای این ویژگی باشد. تابلو فرمان دارای ترمینال ax و bx از جعبه رویزیون کارکدک پشتیبانی میکند. به طور کلی می توان گفت با روی کار آمدن کارکدک نصب آسانسور در قسمت سیم کشی بسیار بسیار ساده شده است.

ویژگی‎های جعبه رویزیون کارکدک

یکی از ویژگی‎های این جعبه فرمان،دارا بودن برد کارکدک است، که همین امر سبب کاهش سیم‌های انتقال دهنده اطلاعات می‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به پشتیبانی باتری در مواقع قطعی برق، جهت کارکرد جعبه رویزیون اشاره کرد. همینطور وجود کلید قطع اضطراری، کلید Run و آژیر دیگر مزیت‌های این سیستم به شمار می‌آید. یکی دیگر از ویژگی‌های جعبه رویزیون کارکدک، وجود ترمینال‌ها با رنگبندی متفاوت است که موجب شناسایی ولتاژهای مختلف می‌شود.

نکاتی که باید درباره جعبه رویزیون بدانید

از جمله نکاتی که هنگام نصب آسانسور و استفاده از جعبه رویزیون باید به آنها توجه داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نصب بیش از دو مورد جعبه رویزیون آسانسور ممنوع است.

درب آسانسور، در حالت رویزیون نباید به صورت خودکار عمل کند.

بازگشت به حالت نرمال آسانسور تنها باید در حالتی امکان پذیر باشد که به صورت دستی و با استفاده از جعبه رویزیون انجام گیرد.

در حالت رویزیون، سرعت کابین نباید بیشتر از 0.63% باشد

محدوده‌ی حرکت کابین، به هنگام حالت رویزیون نباید هرگز از محدوده حالت نرمال عبور کند.

در هنگام حالت رویزیون، تجهیزات ایمنی و عملکرد آسانسور نباید از کار افتد.

جعبه رویزیون دوم می‎تواند در چاهک آسانسور و یا در داخل کابین آسانسور نصب شود.

نصب آسانسور

قطعی برق آسانسور

آیا شما هم تجربه حبس شدن در کابین آسانسور، هنگام قطعی برق را داشته‌اید؟ حتما میدانید که در این حالت ممکن است کابین در میان طبقات متوقف شود و نور کابین محدود به روشنایی اضطراری می‌شود. در این وضعیت افراد مبحوس باید کلید زنگ اضطراری را فشار دهند تا دیگران را از شرایط خود مطلع کنند. در گذشته عملیات نجات باید توسط افراد مجرب و آموزش دیده در موتورخانه آسانسور انجام می‌شد. فرد آموزش دیده میبایست به کمک اهرم، ترمز مکانیکی را باز کند و با چرخاندن چرخ دستی، کابین را به سمت نزدیک‌ترین طبقه هدایت کند.

نقش نجات اضطراری و یا UPS در نصب آسانسور

امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و اهمیت مباحث ایمنی، سیستم جدیدی به نام سیستم نجات اضطراری یا همان UPS  (Uninterruptible Power Supply ) این مشکل را بر طرف نموده است. این سیستم در هنگام قطعی برق آسانسور به کمک انرژی ذخیره شده در باتری‌های خود، انرژی لازم را برای هدایت کابین به اولین طبقه تامین و درب کابین را بازمی‌کند. در چنین شرایطی، برد کنترلر با بررسی موقعیت ایمنی سیستم، دستورات لازم را به درایو موتور، درب آسانسور و ترمز مکانیکی، برای انجام عملیات نجات صادر می‌کند.

 و در آخر نصب آسانسور

حال دانستید تابلو فرمان آسانسور چیست و چه نقشی را در نصب آسانسور و عملکرد هر چه بهتر آسانسور ایفا می‌کند. از طرفی با چگونگی انتخاب تابلو فرمان و عواملی که در این مسیر باید به آن توجه شود آشنا شده‌اید. با این حال ممکن است همچنان سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، از همین رو توصیه داریم با کارشناسان و متخصصان آکام شایا البرز ارتباط برقرار کنید. متخصصان ما طی سال‌ها فعالیت در  عرصه نصب آسانسور و تعمیر و سرویس آن نسبت به تمامی موارد اطلاعات کاملی در اختیار دارند و میتوانند راهنمایی‌های کامل و جامعی را در اختیار شما برای انتخاب تابلو فرمان مناسب برای نصب آسانسور به شما ارائه دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...