تعمیر آسانسور و 5 نکات مهم مربوط به آن - آسانسور و پله برقی آکام شایا البرز
آکام شایا

تعمیر آسانسور و 5 نکات مهم مربوط به آن

تعمیر آسانسور و 5 نکات مهم مربوط به آن

تعمیر آسانسور و 5 نکات مهم مربوط به آن

تعمیر آسانسور

امروزه در جهان سازه های چند طبقه و آسمان خراش ها به وفور در سطح شهرها دیده می شوند و هر یک از آن ها از آسانسورهایی در انواع مختلف برخوردارند. سیستم پیچیده و خاصی که در آسانسور وجود دارد باعث می شود تا نیاز به تعمیر آسانسور روز به روز بیشتر احساس شود و در نهایت با خرابی بخشی از قطعات یا سیستم آن، این نیاز عملی خواهد شد.

در این شرایط شناخت قطعات مختلف آسانسور همچون تابلو فرمان می تواند مانع از انتشار خرابی در بخش های دیگر شود و بهبودی هر چه سریعتر عملکرد آسانسور را رقم بزند. البته در کنار تمام مواردی که به عنوان استفاده درست و کاربری صحیح از آسانسور بیان می شود، تعمیر و نگهداری آسانسور در شرایط لازم اهمیت زیادی پیدا می کند.

به این معنا که در مواقع بروز هر گونه تغییرات در کارکرد آسانسور، بایستی در کمترین زمان ممکن با شماره تلفن تعمیرکار آسانسور ارتباط برقرار کنید و مانع از توقف کامل آسانسور در مدت زمان طولانی بر اثر خرابی بخشی از آن شوید. در این مقاله قصد داریم به بیان نکات لازم درباره تعمیرات آسانسور بپردازیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران آکام شایا البرز در ارتباط باشید.

تعمیر آسانسور

هدف از تعمیر آسانسور چیست؟

هر وسیله ای که به کمک سیستم مکانیکی و الکتریکی کار می کند، به مرور زمان ممکن است دچار خرابی شود. بی تردید نحوه استفاده و کاربری آن ها می تواند در جلوگیری از خرابی زودرس سیستم برقی و مکانیکی و همچنین آسیب دیدگی قطعات موثر باشد، اما نیاز به تعمیرات در نهایت برای هر سیستمی وجود خواهد داشت. آنچه به عنوان خرابی در قطعات سیستم های مختلف به وجود می آید، با یکدیگر تفاوت چندانی نمی کند. این در حالی است که نوع تعمیر در آن ها با یکدیگر فرق دارد.

یکی از سیستم های بسیار پیچیده و البته مهمی که برای تمامی سازه های مرتفع و چند طبقه حضور آن حیاتی است، آسانسور بیان می شود. آسانسور انواع مختلفی دارد که هر یک بسته به میزان استفاده و کاربری آن ها ممکن است طعم خرابی و آسیب دیدن را بچشد. در این شرایط استفاده از امکانات تعمیر آسانسور می تواند باعث نجات سیستم شما شود. این کار می تواند با بهره مندی از تعمیرکار مجرب سبب بازگشت آسانسور به حالت فعال و جلوگیری از خرج های اضافی برای مدیر سازه شود.

تفاوت سرویس دوره ای با تعمیر موردی آسانسور

آسانسور جزو سیستم های پیچیده مکانیکی و الکتریکی است که در برخی سازه ها به دلیل تردد زیادی که از طریق آسانسور انجام می شود، سرعت خرابی در آن را افزایش می دهد. در این شرایط ممکن است یک خرابی کوچک در بخشی از آسانسور، سبب آسیب های دوچندان در سازه شود. به این معنا که تعمیر فوری آسانسور می تواند باعث توقف کامل کاربری سازه شود که مشکلات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در سازه های این گونه، کارشناسان صنعت آسانسورسازی پیشنهاد می دهند از تعمیرات دوره ای آسانسور یا تعمیرات موردی آسانسور کمک بگیرید.

1. سرویس دوره ای آسانسور

اگر قصد اطلاع از قیمت سرویسکار آسانسور که به صورت دوره ای آسانسور را بررسی می کند، بایستی با شرکت خدمات آسانسور معتبری قرارداد ببندید. براساس این قرارداد در بازه های زمانی مشخص مثلا هر 1 ماه سرویسکاری به سازه شما مراجعه می کند و تمام قطعات و بخش های مختلف سیستم آسانسور را مورد بررسی قرار می دهد.

بسیاری از مدیران سازه های پرتردد به دلیل اینکه نسبت به توقف کامل سازه خود بسیار حساس هستند، همواره از شماره تلفن سرویسکار آسانسور استفاده می کنند. این کار سبب می شود هیچ گونه آسیبی به کاربری سازه شما وارد نشود و همزمان سرویسکاری نیز انجام شود. البته این تنها مزیت استفاده از تعمیر دوره ای آسانسور نیست.

بسیاری از افراد براین باورند که استفاده از سرویسکاری آسانسور به دلیل اینکه در بازه های زمانی مختلف و به طور چند باره در طول یک سال انجام می شود، هزینه های بیشتری نسبت به تعمیر آسانسور در پی خواهد داشت. اما بهتر است بدانید در صورتی که یکی از قطعات اصلی آسانسور همچون موتور دچار خرابی شود، هزینه ای که بابت آن بایستی خرج کنید، بسیار بیشتر از قیمت سرویسکار آسانسور خواهد بود. از این رو پیشنهاد می دهیم از سرویسکاری آسانسور غافل نباشید.

2. تعمیر موردی آسانسور

افرادی که تمایل به استفاده از تعمیرات دوره ای آسانسور ندارند، همواره در انتظار می مانند تا زمانی که نیاز به تعمیر فوری آسانسور پیش آید. درواقع زمانی که استفاده از نادرست از آسانسور صورت گیرد یا آسانسور طول عمر مفید خود را طی کرده باشد،              خرابی هایی در بخش های مختلف آن پیش می آید که برای رفع آن ها نیاز به تعمیر آسانسور خواهد بود. تعمیر و نگهداری آسانسور در چنین شرایطی به صورت تعمیر موردی است.

بدین معنا که شخصی به عنوان تعمیرکار تنها برای تعمیر همان قسمت آسیب دیده آسانسور می آید. به همین دلیل یکی از ویژگی های منفی که درباره این دسته از تعمیرات در نظر گرفته می شود، کاهش میزان دقت عمل در تعمیر خواهد بود. به این معنا که اگر قسمت دیگری از آسانسور دچار آسیب دیدگی باشد، تعمیرکار آن را بررسی نمی کند و تنها از طریق نشانه های موجود به سراغ بخش مدنظر خود می رود.

تعمیر آسانسور

آشنایی با موتور آسانسور و انواع آن

در تمام سیستم های مکانیکی و الکترونیکی، موتور به عنوان اصلی ترین عضو به شمار می آید که نحوه کار و میزان اهمیت دادن به تعمیرات موتور آسانسور ، طول عمر مفید آن را مشخص می کند. آسانسور نیز جزو همین سیستم ها محسوب می شود که دارای دو نوع موتور به نام های گیربکس و گیرلس است. آنچه به طور کلی جزو اجزای مهم و کاربردی موتور آسانسور گیربکس دار بیان می شود شامل ترمز، گیربکس، فلکه گیربکس و موتور الکتریکی است.

از آنجایی که سیستم موتور پیچیده و مملو از قطعات کوچک و با کارکرد شبانه روزی است، به دلیل استفاده بیش از اندازه یا عدم رعایت موارد مراقبتی دچار خرابی می شود و نیاز به تعمیر آسانسور پیدا می کند. این خرابی می تواند در یکی از قطعات رخ دهد که کارکرد آسانسور را با مشکل روبه رو کند یا اینکه کل موتور از لحاظ برقی دچار آسیب شود و مشکلات بی شماری را به همراه داشته باشد.

در این میان تعمیرات موتور آسانسور اهمیت بالایی پیدا می کند. البته در بسیاری از موارد اگر به قیمت سرویسکار آسانسور در مقایسه با هزینه تعمیر آن توجه داشته باشید، ترجیح خواهید داد از معاینه دوره ای یا سرویسکاری آسانسور برای بهبود عملکرد این سیستم ارزشمند کمک بگیرید.

علت خرابی موتور آسانسور

یکی از کارهایی که اغلب مسافران عادت به انجام آن دارند و اصلا به عواقب آن نمی اندیشند، استفاده بیش از اندازه از شستی احضار آسانسور است. این موضوع علاوه بر اینکه نیاز به تعمیر شستی آسانسور را ایجاب می کند، به مرور زمان سبب آسیب دیدن موتور آن نیز می شود. باز و بسته شدن درب آسانسور به طور ناگهانی و مداوم باعث ضربه های با شدت بالا در قطعات موتور می شود که ظاهرا هیچ گونه قابل برطرف شدن نیست.

استفاده از تعمیرات آسانسور در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد. البته یکی از اموری که بسیاری از کارشناسان صنعت آسانسورسازی به کاربران آن پیشنهاد می کنند، استفاده از سرویسکار آسانسور است که در اغلب مواقع از نیاز به تعمیر آسانسور جلوگیری خواهد کرد.

نشانه های خرابی موتور آسانسور

شاید اکنون با این سوال روبه رو شوید که چه مواردی به عنوان نشانه های خرابی موتور آسانسور به حساب می آید؟ در پاسخ می گوییم هر موردی که نظر شما را به سمت خود جلب می کند و قبلا آن را هنگام استفاده از آسانسور مشاهده نکرده بودید، اکنون به عنوان نشانه ای برای خرابی آسانسور به شمار می رود. به عنوان مثال تکان های عجیب و غریبی که بسیاری از آسانسورها با آن درگیر هستند، به عنوان یک زنگ خطر برای خرابی موتور آسانسور خواهد بود.

در صورتی که با هر نشانه قابل توجهی در آسانسور مواجه شدید که احساس کردید خبر از خرابی آسانسور می دهد، در کوتاهترین زمان با تعمیرات آسانسور شبانه روزی آکام شایا البرز تماس بگیرید و از خدمات فوق العاده آن بهره مند شوید.

تعمیر آسانسور

آشنایی با شستی آسانسور و انواع آن

یکی دیگر از قطعات بسیار مهم و حیاتی که وجود آن همچون کابین در آسانسور فوق العاده اهمیت دارد، شستی آسانسور است. شستی در انواع مختلفی وجود دارد که هر یک بسته به نوع آسانسور و میزان کارکرد قابل استفاده خواهند بود. این شستی ها در حالت تاچ و تاچ لس ساخته شده اند که خصوصا در سازه هایی که تردد بالایی در آن ها دیده می شود، می توانند درصد خرابی بالاتری داشته باشند و نیاز به تعمیر آسانسور بیشتر احساس شود.

نگهداری از شستی و عدم فشردن بیش از اندازه آن ها می تواند تا حد زیادی مانع از خرابی زودرس شود. این در حالی است که بسیاری از شستی ها به مرور زمان ممکن است دچار آسیب شوند و نیاز به تعمیر شستی آسانسور پیدا کنند. در ادامه قصد داریم به بیان نکات لازم هنگام استفاده از شستی بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با تابلو فرمان آسانسور و تعمیرات آن

یکی از بخش های بسیار مهم و مغز اصلی آسانسور، تابلو فرمان نام دارد که در بسیاری مواقع عدم اطلاع از هزینه سرویسکار آسانسور در بخش تابلو فرمان می تواند سبب آسیب های جبران ناپذیر در عملکرد این سیستم پیچیده شود. تمام سیستم برقی و مکانیکی و سیم کشی های آسانسور در نهایت به تابلو فرمان می رسد و از این رو اگر هر بخشی از آسانسور دچار ایراد و آسیبی شود، در تابلو فرمان خطای آن قابل مشاهده خواهد بود.

از آنجایی که این بخش دارای حساسیت بسیاری است، احتمال خرابی آن نیز نسبت به قسمت های دیگر آسانسور بیشتر خواهد بود. تعمیر و نگهداری آسانسور در شرایطی که تابلو فرمان دچار آسیب شود، از طریق نشانه هایی که این بخش از خود بروز می دهد، قابل انجام خواهد بود.

درواقع به کارگیری تعمیر آسانسور بخش تابلو فرمان نیاز به شخصی مجرب در این حوزه دارد تا بتواند به خوبی بر تمام قسمت های آن مسلط باشد. تابلو فرمان شامل بخشی به نام برد است که در آن تمامی ارورهای مربوط به خرابی های آسانسور نمایش داده می شود.

این ارورها شامل control bar، control fase، motor safe، برد اصلی و درایو است که هر یک از مشکلات موجود در بخش های مختلف آسانسور خبر می دهد. روی نمایشگر تابلو فرمان کدهایی در زمان بروز هر گونه ایرادی در سیستم آسانسور پدید می آید که در صورت پیدایش این کدها بایستی با شماره تلفن سرویسکار آسانسور ارتباط بگیرید تا مانع از خرابی های بیشتر شود.

تعمیر آسانسور

آشنایی با برخی قطعات آسانسور و تعمیرات آن

در آسانسور قطعات بی شماری وجود دارد که آسیب دیدن هر یک از آن ها می تواند به سادگی آسانسور را از کار بندازد. به عنوان مثال شستی یکی از قطعات مهم و البته بسیار پرکاربرد بوده که خرابی آن به معنای توقف کامل کارکرد آسانسور است و بایستی فورا برای تعمیر شستی آسانسور اقدام کرد. به همین دلیل در این بخش قصد داریم شما را با برخی از این قطعات ارزشمند و تعمیرات آن ها آشنا سازیم.

1. تعمیر دیکتاتور یا آرامبند درب آسانسور

یکی از قطعات بسیار مهم که البته چندان به چشم نمی آید، دیکتاتور آسانسور است که خرابی آن در هر ساعتی به قدری اهمیت دارد که بایستی هر چه زودتر در صورت نیاز از تعمیرات آسانسور شبانه روزی استفاده کنید. دیکتاتور در حالت ساده تر به آرامبندهای آسانسور نیز شهرت دارد. این قسمت در بخش بالایی آسانسور قرار می گیرد و حرکت آهسته و آرام درب آسانسور را در حال بسته شدن آن رقم می زند.

درون درب آسانسور فنری قرار گرفته است که برای بسته شدن درب آسانسور از سرعت زیادی استفاده می کند. این کار می تواند در کمترین زمان باعث خرابی و آسیب دیدن درب آسانسور شود.

به همین دلیل در ساخت درب آسانسور از آرامبند یا دیکتاتور استفاده می کنند تا آسیب های ناشی از باز و بسته شدن درب کاهش پیدا کند. اما باز هم به مرور زمان خرابی دیکتاتور امری کاملا طبیعی است؛ زیرا در طول روز به وفور در حال انجام کار است و این موضوع از طول عمر مفید آن می کاهد. بی تردید در شرایطی که درب آسانسور با شدت بالایی بسته می شود، آرامبندها دچار مشکل شده اند و نیاز به تعمیر فوری آسانسور خواهد بود.

2. تعمیر آسانسور بخش کنتاکتور چشمی ها (فتوسل پرده ای)

قطعا یکی از قسمت هایی در آسانسور که هر فردی از آن اطلاع دارد و اساس کارکرد آسانسور را طبق آن می سنجد، سنسورهایی است که به آن ها چشمی نیز گفته می شود. این بخش آسانسور باعث باز و بسته شدن درب آسانسور خواهد شد و آنچه به عنوان تعمیر آسانسور در بخش فتوسل در نظر گرفته می شود، بسیار تخصصی و ویژه است.

اما نکته مهمی که درباره سنسورهای آسانسور بیان می شود این است که حضور آن ها در کنار کاربری آسان آسانسور، امنیت بالایی برای مسافران ایجاد می کند. کنتاکتورهای چشمی آسانسور به دو شکل فتوسل پرده ای و فتوسل نقطه ای در بازار موجود است.

این فتوسل ها به طور کلی طرز کار یکسانی دارند، اما آنچه سبب تمایز این دو می شود نحوه پوشش دهی سنسور در محیط اطراف است. به عنوان مثال فتوسل چشمی یا نقطه ای تنها یک نقطه ساطع می کند؛ این در حالی است که در فتوسل پرده ای چندین نقطه تحت پوشش قرار می گیرد.

در صورتی که این فتوسل ها آسیبی ببینند، قطعا ورود و خروج به کابین آسانسور فوق العاده خطرناک خواهد بود. در این شرایط نیاز وافر به تعمیر و نگهداری آسانسور است تا بتوان در زمان مناسب و پیش از آنکه دیر شود، از بروز آسیب ها به جان مسافران جلوگیری کرد.

3. روغن کاری و ریگلاژ کردن لته های درب آسانسور

لته ها به عنوان بخش ظاهری در آسانسور به شمار می آیند که درواقع بیشتر افراد به عنوان درب آسانسور آن را می شناسند و براین باورند که تعمیر آسانسور در بخش درب آن امری ناممکن است. این قسمت دارای تکه های مختلفی است که به هر یک از آن ها لته گفته می شود و شامل درب کابین و درب آسانسور است.

این بخش دارای زبانه ای در قسمت بالایی خود بوده که هنگام باز و بسته شدن درب این زبانه با قفل آسانسور درگیر می شود. زمانی که به وفور باز و بسته شدن درب آسانسور اتفاق بیفتد، ممکن است به مرور این زبانه از جایگاه خود خارج شود.

در این شرایط نیاز است با شماره تلفن تعمیرکار آسانسور ارتباط برقرار کنید تا در راستای جااندازی یا به اصطلاح ریگلاژ کردن آن اقدام کند. البته در صورتی که از سرویسکاری آسانسور استفاده کنید، دیگر نیازی به استفاده از تعمیرات آسانسور شبانه روزی نخواهد بود؛ زیرا یک سرویسکار این قسمت را به صورت دوره ای بررسی می کند و در صورت وجود کوچکترین خطایی فورا در راستای درست کردن آن اقدام می کند.

تعمیر آسانسور

و در آخر…

در این مقاله تلاش کردیم به بیان نکات مربوط به تعمیر آسانسور و آشنایی خرابی قطعات مختلف و ارزشمند آن بپردازیم. آسانسور جزو پرکاربردترین سیستم های مکانیکی و الکترونیکی در دنیای امروز که مملو از آسمان خراش ها و سازه های برج مانند است، به شمار می آید.

از آنجایی که در طول روز به وفور از این وسیله استفاده می شود، به مرور زمان ممکن است نشانه هایی در آن بروز پیدا کند که خبر از خرابی آسانسور دهد. در این شرایط اهمیت تعمیرات موتور آسانسور و همچنین سرویسکاری آن به چشم می خورد.

به عنوان مثال اگر بخشی همچون شستی آسانسور با مشکلی روبه رو شود، اهمیت زمان بندی برای اطلاع از شماره تلفن تعمیرکار آسانسور بسیار اهمیت دارد. درواقع آسانسور ویژگی های دارد که به طور کلی با جان انسان در ارتباط است و بی توجهی به نشانه های خرابی آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

از این رو توصیه می کنیم با اطلاع از شماره تلفن سرویسکار آسانسور و همچنین شناخت قطعات و نشانه های خرابی در راستای تعمیر آسانسور ، مانع از بروز مشکلات خطرآفرین شوید.

نصب آسانسور

نصب آسانسور در کرج

نصب آسانسور روملس

نصب آسانسور گیرلس

نصب آسانسور هیدرولیک

4.6/5 - (5 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 8
پروژه 7
پروژه 6
پروژه 5
پروژه 4
پروژه 3

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...